Oriveden Opisto säilytettävä Orivedellä!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Oriveden Opisto säilytettävä Orivedellä!.

Atso Almila

#1

30.11.2012 20:22

Pitkät perinteet velvoittavat; jo kesäkursseillaan Oriveden Opisto on maan merkittävimpiä mm. musiikin opinahjoja, jossa parissa viikossa helposti saadaan vuoden talviopetusta vastaava kehitys aikaiseksi!
Tunnen opiston talviopetusta, oppilaita ja opettajia jo yli kolmenkymmenenkin vuoden ajalta, ja näen, ettei ole mikään hukkaan mennyt.

Anonyymi

#2 Kiitos Atso kommentista. Tätä perintöä ei nyt kannata hukataa! t. Ilkka Hjerppe

30.11.2012 20:44


Vieras

#3

30.11.2012 21:22

Isäni, 80 v., opiskeli nuorena kuoronjohtoa Oriveden Opiston Klemetti-Opiston kursseilla, ja hänen lapsenlapsensa ovat siellä monena vuonna innolla musisoineet Nuorison Orkesterikurssilla. Ei saa katkaista hienoa perinnettä!
Tom

#4 Oriveden opiston kuvislinja

30.11.2012 23:41

Sain kirjoitettua ajatukseni blogiini http://etsaus.blogspot.fi/ Muistelin siinä 70-lukua ja uskon tekstini lopussa, että asiasta päättävät löytävät keinot jatkaa opiston toimintaa Orivedellä.

Vieras

#5

01.12.2012 10:15

Orivesi ei itsessään sisällä niin paljon erilaisia "ärsykkeitä" kuin vaikkapa Tampere, joten opistolla pystyi keskittymään sataprosenttisesti itse asiaan - ja sellaista keskittymismahdollisuutta kaipaan joskus vieläkin. Sitä paitsi opistomiljöö rakennuksineen on kaunis ja viihtyisä. Kyllä Opiston kuuluu olla Orivedellä!
naapurikuntalainen

#6

01.12.2012 15:28

Pudotuspeli kansanopistokentässä on menossa mutta enpä olisi uskonut Oriveden opiston olevan näin suuressa muutoksen tarpeessa, onhan se aina ollut yksi kansaopistotoiminnan lippulaivoista. Orivedellä voisi herätä vaikka yhdistämään kansalaisopiston ja Oriveden opiston toimintoja, jos sillä voisi oppilaitosten pyörityksen resursseja paremmin hyötykäyttää. Lienee tätä jossain vaiheessa harkittukin mutta en tiedä miksi asia ei ole edennyt. Toimipaikan siirto tuskin on ratkaisu asiaan ja ainakin se vie paljon erityisesti henkistä perintöä pesuveden mukana. Jos tilaa on runsaasti tyhjillään niin miksei onnettoman keskuskoulun opetusta järjestetä osin opiston tiloissa?

Vieras

#7

01.12.2012 15:53

Tämä suunnitelma lopettaa opistotoiminta Orivedeltä on järkyttävä ja lyhytnäköinen! Tämä ei jää tähän. Nyt kaikki Opiston ystävät miettimään a. keinoja parantaa Opiston toimitaa b. estämään tämä idioottimainen ajatus, joka on konsultin luomus.

Vieras

#8 Re: Kiitos kommentista. Yhteistyötä kaupungin kanssa on syytä kehittää ja valmiuttakin siihe on!

01.12.2012 17:39

Santtu Sääkslahti

#9 Jo E. Leino hymähteli kyldyyri-typeryksille

01.12.2012 18:48

Olen omasta halustani asunut useilla paikkakunnilla Helsingin ja Oulun välillä, milloin mistäkin syystä. Muusikkona olen kiertänyt Suomen muutamaan kertaan, Skandinavian ja Keski-Euroopan pintapuolisesti. Kaikilla reissuilla minua on kiinnostanut, viehättänyt ja kiehtonut kunkin seutukunnan omaleimaisuus. Sen muodostaa ihmisten kieli, kulttuuri, perinteet, tavat, uskonto ja sitoutuminen kulloiseenkin asuinpaikkaansa. Jos joku haluaa mihin tahansa tamperelaiseen opinahjoon, hän löytää varmasti puhelinluettelosta tai internetistä tarvitsemansa yhteystiedot ja menee sinne sen sijaan, että kansallisesti merkittävästä kulttuuri-instituutiosta puhuu sitä, mitä lehmän takapäästä tulee. Moista roskaa ei yhtään kunnioittaen, Santtu Sääkslahti, kirvesmies, muurari, freelance-muusikko
PiuPau

#10

01.12.2012 22:31

Tuskin olisin saanut palkittua Taftihame-esikoistani julkisuuteen ilman Oriveden Opiston Kohti mestaruutta -kurssilla jonne hakeuduin 9 viikonlopuksi Tukholmasdta saakka. Olen nykyisin Ruotsin kirjailijyhdistyksen jäsen ja kirjoitan jatkoteosta Taftihameelle Wihurin rahaston myöntämän apurahan turvin. Kevään -12 WSOY debytantti Maarit Turtiainen ja monet muut ruotsinsuomalaiset kirjoittavat ystäväni ovat saaneet potkua Oriveden Opistosta ja palaavat sinne aina vain uudestaan. Sitä miljöötä ja tunnelmaa ei voi korvata!Toimimme suomen kielen elvyttämiseksi täällä Ruotsissa ja OO:lla on osuutensa siinä.
Ilkka Hjerppe

#11 Nimimerkin PiuPau kommenttiin liittyen

02.12.2012 00:25

Kansansivistys ei siis ole mitään sisäsiittoisuutta, vaan kansaista (folkelig) kulttuuritietoisuutta, joka ei rajoitu vain yhden kylän, heimon tai kansan itsetietoisuuden korostukseksi, vaan se tuo esiin ihmisen kyvyn elää vuorovaikutuksessa ja sopusoinnussa toisten kanssa oman identiteettinsä säilyttäen.
Grundtvig ymmärsi ihmisen historialliseksi olioksi, joka kuuluu tiettyyn aikaan ja paikkaan, joka määrää hänen tietoisuutensa ja elämänehtojensa rajat. (Marjomäki 1984, 61) Siten ihmisen kehitys yksilönä ja yhteisön jäsenenä on sidoksissa hänen äidinkieleensä ja kulttuuriinsa. Identiteetti syntyy yhteisen kielen ja jaetun kokemuksen (historia) kautta, jolloin olemisen perusta on se yhteisö, jossa kieli ja kokemukset syntyvät.
Kansainen sivistys on aktiivisen suhteen ottamista elämään jota elää, omaan lähiyhteisöön ja kaukoasioihin, joiden kautta syntyy uutta ymmärrystä ja uudistuvaa kulttuuria.
Lue lisää:
http://nexusdelfix.internetix.fi/fi/sisalto/materiaalit/4_artikkelit/5_verkko/1_internetix/1_vapaat
Katso myös: Folkeligt skal alt nu være
http://www.torshammer.dk/hojskolen/Grundtvig/Hoejskolesangbog/459_folkeligt_skal.htm
Marko S.

#12

02.12.2012 11:30

Oriveden opisto on tarjonnut vuosikymmenet erittäin korkealaatuista kulttuurialan opeutsta. Ilman musiikkilinjaa ko. laitoksessa en olisi tällä hetkellä ammattimuusikko, enkä valmistuva musiikkipedagogi!
Opistoon tyytyväinen

#13 Kahleisiin opiston vuoksi

02.12.2012 13:14

Oriveden Opisto ei koskaan voi olla Oriveden opisto muualla. Oriveden miljöö mahdollistaa tiiviimmän aineopiskelun kuin esimerkiksi Tampere. Joka puolelta maata saapuvat opiskelijat tuovat iloista paikallisväriä paikkakunnalle. Ilman Opistoa ei minullakaan olisi erittäin älykästä kirjallisesti/kilellisesti lahjakasta tytärtä, joka on Oriveden opiston Kirjoittajalinjan ansiota.
Opiskelija

#14

02.12.2012 16:39

Opiskelen itse tällä hetkellä Oriveden Opiston kirjoittajalukiossa ensimmäistä vuottani. Opisto on jo alle puolessa vuodessa antanut enemmän kuin mikään koulu aiemmin. Olen saanut kirjottamisesta enemmän kuin aiemmin, vaikka olen kirjoittanut koko pienen ikäni. Opisto myös kasvattaa ihmisenä, mikä on mielestäni tärkeää tulevaisuuden kannalta. En toivoisi Opiston siirtämistä, sillä yhdyn edellisen kommentoijan mielipiteeseen siitä että Oriveden Opisto ei voi koskaan olla sama opisto muualla. Uskon Opiston menettävän, ei ehkä rahallisesti mutta muilla arvoilla mitattuna, paljon jos se siirretään. Vähintä mitä voin Opiston puolesta tehdä oli allekirjoittaa tämä ja jakaa kaikille tutuilleni facebookissa sekä messengerissä. Kokemukseni Opistosta sekä myös Orivedestä ovat lähes ainoastaan positiivisia ja toivoisin tulevillekin opiskelijoille samanlaisia kokemuksia täältä.
VYÖRYTTÄVÄT

#15 KESKITYSVOIMAT

02.12.2012 18:55

Keskittävät poliittiset voimat, kok, sos, vihr, vyöryttävät. Meno on nyt historian kovinta. Suuryksiköt ovat tavoitteena vallassa olevilla. Mikä silloin kestääkään! Oriveden opisto menee , aliuesairaalat, keskussairaala, ambulanssiyrittäjät, ammattiopetusyksiköt... Keskitys keskittyy. Eduskuntavaaleissa vasta kahden vuoden kuluttua on mahdollisuus kaataa tämä maata ja kansaa jakava politiikka. Siihen on nyt jo käynnistettävä valmistelut niin kylillä kuin kortteleissakin. Jalkatyö lähipalvelujen puolesta on aloitettava heti.
Kerttuli

#16 Opisto Orivedellä

02.12.2012 18:55

Syntyperäisenä orivesiläisenä pyydän pitämään opiston Orivedellä. Siellä se vaikuttaa ympäristöönsä ja tulee itse huomatuksi. Tampereella se hukkuu paljouden sekaan.

ystävällisesti Kerttuli Karonen
Potilas Saarinen

#17

02.12.2012 19:52

Olen itse Tampereelta kotoisin, käynyt Opistolla sarjakuvakurssin, ja ehdottomasti sitä mieltä, ettei kannata siirtää Tampereelle! Orivesi on idyllinen paikka ja Opiston ajoiltani on aivan mahtavia muistoja. En usko, että Opisto tulee olemaan entisensä, jos se siirretään Tampereelle. Isojen kaupunkien ei tarvitse omia hyviä asioita!
6

#18

02.12.2012 21:34

One of the real benefits of studying in Orivesi is the place itself, which lends itself to real study and contemplation. Certainly, its original mission would be derailed with a move to Tampere.
micy

#19

02.12.2012 22:22

...no jo senkin takia, että äitini vanhemmat olivat siellä johtajapariskuntana A.D.
Hannu Patamaa

#20

02.12.2012 22:44

Yksityinen säätiö saa tietysti tehdä rahoillaan mitä haluaa, mutta minun maalaisjärkeni sanoo, että koulutuksesta koituu kustannuksia Tampereellakin. Kuuluvat siellä tilavuokriakin perivän. Orivedelle jää kiinteistöt velkoineen ja kiinteistökuluineen. Niin paljoa en usko Kansanvalistusseuran nettoavan koulutuksella Tampereella tai muualla, että sillä katettaisiin nämä kaikki. Oriveden kampus on nähtävä oppimisympäristönä, jollaista tänä päivänä tarvitaan ehkä kipeämmin kuin koskaan. Olisi sääli romuttaa yli sata vuotta rakennettu brändi hetkellisen voitontavoittelun huumassa. Se ei sovi sivistysjärjestölle. Kansanvalistusseura on yleishyödyllinen järjestö!
Salme Tanskanen

#21 EI MUUTEN TAPETA ORIVEDEN OPISTOA!

03.12.2012 12:25

KUKA on keksinyt tällaisen idean, että Oriveden Opisto lopetettaisiin? Takana ei takuulla ole kulttuuria ymmärtäviä ehdottajia! Joku muu ala olisi varmaan oikeampi näin lahjakkaille.Tehkää Tampereelle ihan omat investoinnit tarvitsemiinne laitoksiin.
Kun Hosion aikaan aloitin Oriveden Opiston kursseilla, tunsin löytäneeni juuri oikean paikan: ihanalla maaseudulla inhimillisen henkisen kodin, josta monet, elämääni rikastuttaneet, korvaamattomat elämykset kantavat vieläkin. Myöhemmin se oli myös auskultointipaikkanani pätevöityessäni eteenpäin. Tälläkin vuosituhannella olen Oriveden legendaarista opistoa tarvinnut.
Monilta kirjoitus-,musiikki- ja taidekursseilta mieleen nousevia nimiä ovat mm. samalla kurssilla kanssani opiskelleet Sirkka Turkka ja Laila Hietamies, opettajistosta Eila Pennanen, Tommi Taberman, Mikko Kilpi, Risto Ahti, Kaari Utrio ja Kai Linnilä, (joiden seurustelun oletimme alkaneen siellä), Harald Andersen, Taneli ja Ilkka Kuusisto, Ahti ja poika Sonninen, Leif Segerstam, Unkarista suomalaistunut akvarellisti Nandor Mikola, jne.
Ehdoton edellytys kaikkeen siellä koettuun on PAIKKA, LUONTO, Siellä lammenrantaistunnot, puunvarjoluennot, aikaiset aamukävelyt avojaloin kasteruohossa auringon noustessa, tai ymmärtävän silmäparin kohtaaminen sanattomassa iltahämyssä eivät olisi rikastuttamassa
kurssilaisten elämää, jos opisto sijaitsisi kaupungin pakokaasupieruissa, tekniikan louskutuksessa, keinotekoisessa äänimaaimassa. Sellaisestahan me - joita liika konemelu ahdistaa - juuri pakenemmkin kaltaistemme seuraan, luonnon ja henkisen kulttuurin ruokittaviksi.
Ei kaupunkiopistoon olisi lähdettykään.
Perustettakoon opiston siirtämistä suunnitteleville heidän osaamis- ja harrastusaluetaan vastaava opisto! Uskon, että jos he rakastavat omaa lahjakkuusaluettaan yhtä intensiivisesti kuin me vastaanpanijat meille välttämätöntä,he osaavat ja pystyvät kyllä järjestämään rahoituksen omille tarpeellisille tarkoitusperilleen tappamatta historiallista ORIVEDEN OPISTOA. Toivon, että meidän viestimme tavoittaisivat myöskin sellaisia, jotka ymmärtävät meidän kaltaistemme hyvinvointia. Meitäkin syntyy tulevaisuuden Suomeen joka päivä. Menestystä teille toisinajatteliville päättäjille omalla alallanne, mutta ei meidän vastaanpanijoiden kustannuksella!

Vieras

#22 Re: EI MUUTEN TAPETA ORIVEDEN OPISTOA!

03.12.2012 12:26


Vieras

#23 Kannatan Oriveden opistoa

03.12.2012 14:27

olen aloittanut fiktion kirjoittamiseni Orivedellä Juha Tantun asiaproosapajassa ja käynyt lukuisia proosakursseja!
eläkeläinen

#24

03.12.2012 15:13

ORIVEDEN OPISTO on pidettävä Orivedellä, sillä SE on arvostettu ja perinteikäs ORIVEDEN OPISTO! Salme Tanskanen edellä kuvasi hyvin niitä miellyttäviä kokemuksia ja tunteita, joita itselläkin on, kun olen osallistunut monille kesäkursseille Oriveden Opistolla ja olen saanut myös työskennellä siellä.
Lotta Backlund

#25

03.12.2012 15:26

Olen kahtena kesänä käynyt kirjoituskurssin Orivedellä, ja muistelen niitä kursseja lämmöllä. Orivedeltä on pelkkiä hyviä muistoja, eikä ympäristö ole ollut kokemuksen hienoudessa merkityksetön. Se esikoisteos (tai mikään teos) ei vielä ole valmis (tai edes alkutekijöissään), mutta se on vaan syy vielä joskus tulevaisuudessa mennä opiston kurssille. Toivon että muut kirjoittamisesta unelmoivat saavat tulevaisuudessa kokea samanalaisia lomia Orivedellä kuin minäkin.