Rovaniemen kaupungin koululaisten loma-ajat

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Rovaniemen kaupungin koululaisten loma-ajat.

Möm

#26 Re: Re: ...

05.12.2012 23:16

#23: Nyt joku roti.. - Re: ...

No ei sitä nyt tarvitse kaikkien helsinkiläistenkään yleissivistystä haukkua yhden trollin takia. :D Minä ainakin lähinnä koin myötätuntoa niitä kohtaan, jotka tuollaista asioiden jyräämistä joutuvat kokemaan, ja allekirjoitin adressin vaikka tämä "ei vaikutakaan mitenkään minun elämääni".

En ymmärrä mitä järkeä on lyhentää lomaa vuoden pimeinä hetkinä, kun monet haluaisivat saada ajatukset hetkeksi muualle koulusta. Kesäloma on joka tapauksessa pitkä ja siinä saa hyvin lepäiltyä, mutta vain viikko vapaata keskellä jouluhärdelliä tuntuu oikeasti aika ikävältä. Ja kuten täälläkin on jo sanottu: jos hyöty olisi lähinnä ala-astelaisia ajatellen, miksi se pitäisi ulottaa jopa sinne lukioon ja ammattikouluihin asti?

ilman vettä ei ole elämää !

#27 Uraani kaivoksilla tuhotaan koko Pohjois -suomi

06.12.2012 13:07


Kirjoittakaa myös alle adressi ; Ympäristön puolesta -Stop Talvivaara
Elämän puolesta ! kiitos !
PS. Uraani on vesiliokoinen Tappava myrkky !
Puhuri

#28 Re:

06.12.2012 13:59

#9: -

Tämä, tämä näin! Ei muuta sanottavaa! Haluaisin todellakin kuulla mitä vastaansanottavaa päättäjillä on tähän. Eihän tässä koko touhussa ole mithän järkeä.

Äiti

#29 Pohjoisen kesä...

07.12.2012 18:03

... on lyhyt ja vähäluminen. Miksei hyödynnetä kesäkuun kylmää alkua käyttämällä se opiskeluun. Kesälomat alkaisi juhannukselta ja jatkuisi loppupuolelle elokuuta. Kevät on hiihtoloman lisäksi täynnä pitkiä viikonloppuja pääsiäisen, Vapun ja hela-torstain myötä, miksi ihmeessä syysloma katsotaan olevan riittävä lepohetki koululaisille, joilla tuntuu tätä nykyä olevan enemmän töitä kuin tavallisella toimistotyöntekijällä. Joululomaa ei saa lyhentää. Minä ainakin haluan pitää pääkopaltaan terveen koululaisen joka saa opintonsa päätökseen siten, että hän itse on omiin saavutuksiinsa tyytyväinen. Sillä nyt nämä nuoret tekevät itselleen pohjaa jatko-opintoja varten.
haloo ?

#30 Re: ...

07.12.2012 20:57

#18: v¤¤¤¤ - ...

Lappilaiset ei valita turhasta ;) Jos vaikka jossaki kehitysmaassa on ongelmia ja sun pitäis auttaa ratkoon niitä, niin sun ainoa vastaus ois, muuttakaa stadiin ei oo kehitysmaiden ongelmia siellä ?Ja niinku aikasemmin todettiin tää ei koske sua! Ja kyllä sieltä stadistaki löytyy pimeetä.  Ja väitätkö, että täällä ei asu kohta  enää ketää ? On ihmisiäki, jotka arvostaa luontoa ja rauhaa, eikä välttämättä tarvii kaiken maailman modernia elämää ympärilleen ! Ite ku tuutte tänne rentoutumis lomalle niin valitatte ku on -20 pakkasta! Ei siinä, eihän kaikki stadilaiset valita ! Mut näköjään löytyy niitäki, joitten mielestä  stadilaiset ei valita koskaan, stadi on parempi paikka asua... Miten se meni arvostus kehiin kaikkia kohtaan?


Vieras

#31

08.12.2012 19:30

Luulisi 2 kuukautta riittävän vanhemmille kesällä viettää lastensa kanssa. Toisaalta, kenellä aikuisella on kesällä 2.5 kuukautta lomaa, jonka voi olla lastensa kanssa.
Muurolalainen Lukiolainen

#32

08.12.2012 19:34

Yksi lisäviikko kesälomassa ei tunnu miltään, mutta joululoman puolittaminen tuntuu pahalta.

Vieras

#33 Ainut joka tykkää ?

09.12.2012 01:12

Olen sitten varmaan ainut täällä Rovanimellä joka pitää tätä asiaa hyvänä. Vihdoinkin Rovaniemellä olisi lomat samaan aikaan kuin suuressa osassa muussakin Suomen kunnassa. Meidän perheessä tämä auttais yhteisten lomien suunnittelussa kovasti kun muualla Suomessa asuvat serkutkin lomailisi samaan aikaan. Näin serkuksista olisi seuraa toisilleenkin, eikä kenenkään tarvitsisi olla loma aikojen pitkiä päiviä yksin vaan lapset voisivat matkustaa puolin ja toisin aina lomia viettämään toistensa kotiin. Harvalla työssä käyvällä vanhemmalla omat loma ajat edes riittää kaikkiin koulun lomiin. Ei ainakaan meillä vaikka kuinka yritämme sumplia omat lomat koulujen loma ajoille. Ja kyllä minusta itsestäni tuntuu mukavammalta jättää lapsi yksin päiväksi kotiin valoisan aikaan (silloin elokuussa) kun pimeän aikaan nyt tammikuussa. Itse näin tämän uudistuksen hyvänä ala-aste ikäisille mutta kuten jo aikaisemmin on kirjoitettu voitaisiin miettiä uudelleen sitä tarvitseeko koko koulusysteemin lähteä tähän mukaan.

Vieras

#34

09.12.2012 06:47

Ai että juuri se yksi viikko pitää lapset saada serkkujen luo. Muiden jaksamisella ei niin väliä. Kysy lapsiltasi parin vuoden päästä, mitä he itse ovat tykänneet lyhyemmästä joululomasta. Ehkä he pitäisivät pidempää taukoa talvella mukavampana kuin serkkujen kanssa tapaamista kesällä päälle 2 kuukautta.

Vieras

#35 ja edelleen vaan tykkään...

09.12.2012 19:33

#34: -

Kai järkikin sanoo ettei ne lapset koko kesää toistensa luona olisi vaan kyllä kesälomaa perheenkin kanssa vietetään. Näillä  lomien yhteistämisellä muuhun suomeen tarkoitan lähinnä näitä muita lyhyitä lomia kuten just tämä kiistelty joululoma. Niin ja itse olen viettänyt jo silloin aikoinaan tämän lyhennetyn joululoman ja voin sanoa ettei mitään traumoja ole jäänyt päin vastoin. Pitkä kesä mikäs sen parempaa. Kyllä tänäkin vuonna olisi ollut niin paljon mukavampi vietttää sitä kesää hieman pitempään yhdessä koululaisen kanssa, itse kun lomailin just tuolloin elokuussa.Aina kun jonkun vuoro on lomailla myös tuolloin, oli koululaisia lapsia tai ei...

Yläasteen oppilas

#36 Re: Ainut joka tykkää ?

09.12.2012 20:20

#33: - Ainut joka tykkää ?

Uskon, että uudistus on sulle sopiva, koska saat viettää enemmän aikaa perheesi kanssa, mutta muistappa seki, että oot yksi niistä harvoista, joille tää muutos on positiivinen. Suurimmalla osalla ihmisistä on kuitenkin lomat silloin, kun koululaisillakin ja vaikka ei olisi, yhteistä aikaa löytyy silti. Nyt on kumminkin kyse siitä, että miten me lapset ja nuoret jaksetaan istua siellä koulussa silloin talven pimeimpinä aikoina. Niinkuin joku jo sanoikin: viikko lisää kesälomassa ei tunnu miltään, mutta jos joululomaa lyhennetään, se tuntuu pahalta.


Minusta on muutenkin ihan naurettava ajatus se, että ollaan tehty tyytyväisyyskysely vielä tällä hetkellä voimassa olevista loma-ajoista, jossa suurin osa on vastannut nykyisten olevan hyvät, ja silti loma-aikoja ollaan muuttamassa. Ja nyt kun päätös on tullut, en ole kuullut kenenkään - en oppilaiden, opettajien, vanhempien tai muuten vaan juttua seuraavien - olevan muutoksen puolesta, koska ei heitä niin paljon ole. Joten miksi siis pitäisi alkaa vääntämään tällaisten asioiden kanssa, että saadaan vain harva tyytyväiseksi?


Vieras

#37

10.12.2012 06:25

Eli yhdelle sopii lyhyt joululoma paremmin, koska kokee, että hänellä on joka vuosi kesäloma elokuussa ja pystyy olemaan lastensa kanssa enemmän yhdessä.
Ota huomioon, että meillä muilla on kesäloma kesäkuussa tai heinäkuussa. Ja nuoret ja lapset itse haluaisivat lyhyemmän kesäloman ja pidemmän joululoman.
Mieluummin niin päin, että kuunneltaisiin näitä nuoria, jotka haluaisivat jouluna olla vaikka töissä (matkailu) tai käydä jouluna serkkujensa luona tai muuten vain pitää lukutaukoa. Lukiolaisillakin odottaa keväällä taas tiukka koeviikko.

Mutta kun minulla on joka vuosi kesäloma elokuussa ja saan olla lasteni kanssa enemmän, ei muuta kuin sen pitää sopia kaikille, koska eihän minullekaan ole traumoja tullut aiheesta.
Miksi muuttaa asiat aina huonompaan suuntaan.

Vieras

#38 Tässä se nähdään!

10.12.2012 11:33

Näissä asiossa olisi hyvä kuunnella juurikin nuoria, joita asia hyvin paljon koskee. Tässä se nähdään kuinka paljon kaupunki huolehtii omista nuoristaan. Tuskinpa kovin moni nuori haluaa lyhennystä joululomasta.

Helpoin näillä leveysasteilla olisi lyhentää lomaa keväältä ja lisätä sitä sitten vaikka sinne syksylle. Keväältä hieman pois ja syksylle lisää aikaa!

Vieras

#39

13.12.2012 21:48

Adressi on juuri asiallinen, joululoman pitäisi kestää juuri sen verran ku se nyt kestää. Eikä mitään kunnanvaltuustolaisia sekoittelemaan pakkaa... SE ON HYVÄ NÄIN !

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

13.12.2012 22:11


vit*n etelänvetelät

#41 Re: ...

13.12.2012 22:18

#18: v¤¤¤¤ - ...

"lappalaisten valitus turhasta" - Sielläpäin tunnutaan valittavan jopa lumesta ...

Loman tarpeessa

#42 Järki hoi, älä jätä

13.12.2012 22:22

Kumminkin nyt voisi luulla, että seka peruskoulun, että toisenasteen kouluja käyville kesä- ja joululoma ovat ne kaksi tärkeintä lomaa. Kesäloma on jo pitkä, joten missä tämä yksi "ylimääräinen" viikko tuntuisi..? Ehkä hyvälle silloin, muttei hyvälle enää sen jälkeen kun uudenvuoden jälkeen tajuaa menevänsä seuraavana aamuna kouluun? Missä on meille oppilaille ja opettajille ansaitsema loma, missä ehtii rentoutua? Minulla ainakin stressaa jo nytten ensivuosi. Viikko ei tunnu lomalta. Joulutauko taitaa olla ensivuoden juttu..
tuleva amis juntti

#43 sinällään hyvä idea!

13.12.2012 22:32

Meille peruskoululaisille tämä sopii mutta esim lukiolaiset ja amikset jotka bilettävät koko uv:n eivät jaksa hirveän rapulansa takia mennä kouluun (amiksilla pahin)
Opettaja

#44 Re: ...

14.12.2012 06:42

#18: v¤¤¤¤ - ...

Pääkaupunkiseudun kouluissa on juurikin käytössä tämä pidemmän joululoman malli . Samoin Tampereella.

Itse opettajana olen pitemmän vaihtoehdon kannalla , kun siitä ja toisesta mallista on kokemustakin kertynyt.

Lastenhoito-ongelmia aiheuttaa jokainen arkipäivälle osuva katko , sikäli kun vanhemmilla on onni olla töissä.

Kun pidetään peruskaava samana , asiat pitkällä tähtäimellä alkavat järjestyä. Näin on käynyt syyslomankin suhteen.

Mutta toki koulupäiviä peruskoulussa on edelleen 190 . Ne eivät lisäänny/vähene millään loma-aikapäätöksellä.

Kommentti lukuvuoden pidentämiseen  alkukesän osalta: Päätöspäivä on määrätty asetuksella eli ei kuulu kunnan toimivallan piiriin.

tertsi

#45

16.12.2012 21:02

Oppilaat tarvitsevat pitemmän joululoman. Kesällä 7 viikkoa riittää. Joululomallakin pitäisi vanhempien opiskelijoiden voida tehdä töitä ja myös levätä. Joulusesonki on tärkeää työaikaa opiskelijoille Lapissa joulumatkailun ansiosta eikä kukaan palkkaa lyhyeksi ajaksi.
joukase

#46

16.12.2012 21:03

Lapset tarvitsevat riittävän levon vuoden pimeimpään aikaan.
Anonyymi

#47

18.12.2012 18:59

No ei todellakaan lyhennetä mitään lomia. Pikemminkin niitä pitäisi pidentää. Allekirjoitin adressin, vaikken siellä päin asukkaan, mutta serkku asuu. Rovaniemi on ihan jees paikka ja koululaisilla pitää olla pitkät lomat, että ehtivät palautua rankasta hommasta.
Napsu anonyymi

#48 #48

18.12.2012 19:22

Olen ollut joululomasta aina ensimmäisen viikon töissä, ja tulen olemaankin. Tämä päätös ei rajoittaisi edes minun joululomaani, vaan se on sen 2 viikkoa päätettiin sitten mitä tahansa. Huoltajani kanssa ollaan juteltu ja siihen päätökseen tultu että kuitataan sairauspoissaoloksi se toinen viikko. Muutenkaan en ole rapulassa kouluun menossa.
Napapiirin yläaste kuittaa.
böö

#49 Re: ...

19.12.2012 21:57

#18: v¤¤¤¤ - ...

Jo on sivistynyt kommentti. Mitä sinä tänne kirjoitat, kun et edes asu täällä. Keskity vain "isoihin" ongelmiin ja opettele ensin "kirrttaaan". Säälittävä.


Vieras

#50

20.12.2012 13:36

Rahalla on käyttöä meidänkin nuorella. Kaksi viikkoa kun on töissä, saa kustannettua kevään kirjat ja muut. Lyhennetyllä lomalla ei pääse töihin lainkaan ja kaikki lukiokustannukset kaatuu vanhempien niskaan.

Pienten lasten vanhemmat saa tehdä lyhennettyä päivää. Ja jos lapset ovat tärkeitä, voi loppiaista ennen ottaa palkatonta pari päivää tai pitää talvilomaa. Voi palkata myös naapurin isomman tytön lapsenvahdiksi.
Eikö sama ongelma ole näillä elokuussa kun loma on viikon pidempi. Harvan lomapäivät riittää kesällä koko lasten kesälomaan. Ei meillä ainakaan riittänyt. Mutta meillä tehiin lyhennettyä päivää ja otettiin virkavapaata ja palkattiin apua. Se aika meni äkkiä ohitse kun oli lastenhoito-ongelmia. Kolmannella luokalla oleva jo oli ihan mielellään kotona yksin vanhempien koulupäivän.

Eniten kuitenkin kritisoin Rovaniemen päätöksentekoa. Ensin tehdään kysely ja sitten tehdään päätös, mikä on täysin vastakkainen, mikä kyselyn tulos oli.