Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

#16676 Re: Re: Silkkaa Patmos-soopaa

02.07.2013 18:02

Mielenkiintoista taustatietoa

#16677

02.07.2013 18:24

Olipa hyvä kirjoitus otsikolla: Tätä YLE ja Helsingin Sanomat eivät kerro sinulle homoavioliitoista Yhdysvalloissa

http://www.patmos.fi/blogi/?entityId=581

Vieras

#16678 Re: Re: Re: Silkkaa Patmos-soopaa

02.07.2013 18:32

#16676: - Re: Re: Silkkaa Patmos-soopaa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Katkeran persun tyhjänpäiväistä jupinaa. Impivaara ei koskaan enää palaa - eikä sitä koskaan ollut edes olemassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

02.07.2013 18:39


vieras

#16680 Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot) Poiston ajankohta: 02.07.2013

02.07.2013 19:01


Hyvä, että tajusit poistaa äärettömän tyhmän persukommenttisi ihan itse.


Vieras

#16682 Re: Re: Re: Re: Re: Silkkaa Patmos-soopaa

02.07.2013 19:06


Vieras

#16683 Re: Re: Re: Re: Silkkaa Patmos-soopaa

02.07.2013 19:08

#16678: - Re: Re: Re: Silkkaa Patmos-soopaa

 

 

1 Kor 13:1 JOs minä ihmisten ja Engelein kielillä puhuisin/ ja ei minulla olis rackautta/ nijn minä olisin cuin helisepä waski/ taicka kilisepä culcuinen.

or 13:2 Ja jos minä propheterata taidaisin/ ja caicki salaisudet tiedäisin/ ja caiken tiedon/ ja minulla olis caicki usco/ nijn että minä wuoret sijrräisin/ ja ei olis minulla rackautta/ nijn en minä mitän olis.
1

1 Kor 13:9 Sillä me ymmärrämme puolittain/ ja propheteramma puolittain.
1 Kor 13:10 Mutta cosca täydellinen tule/ sijtte waja lacka.

 

1 Kor 13:8 Ei rackaus coscan wäsy. Waicka Prophetiat lackawat/ ja kielet waickenisit/ ja tieto catois.

1 Kor 13:9 Sillä me ymmärrämme puolittain/ ja propheteramma puolittain.
1 Kor 13:10 Mutta cosca täydellinen tule/ sijtte waja lacka.

 

Taidakkos sitä sen paremmin sanoa.  Kiitos Fundikka että oot avannut tämän vanhan kauneuden ja yksinkertaisuuden!

Anteeks,  meni jakeet aivan sekasisin!

 

 


Vieras

#16684 Re: Re: Re: Re: Re: Silkkaa Patmos-soopaa

02.07.2013 19:29

#16683: - Re: Re: Re: Re: Silkkaa Patmos-soopaa 

 

Fundis on ilmaissut ettei se käytä muita nimimerkkejä.

Vieras

#16685

02.07.2013 19:58


Mal 1:5 Sen pite teiden Silmen näkemen/ Ja teiden pite sanoman/ Se HERRA ombi ylistetty Israelin Maanäris.
Mal 1:6 Poian pite Isens cunnioittaman/ ia Paluelia henen HERRANS. Jos Mine sis Ise olen/ Cussa on minun cunnian? Jos Mine HERRA olen/ Cussa ombi minun pelconi? sanopi se HERRA Zebaoth teille Papille/ iotca minun Nimen ylencatzotta. Nin te sis sanotta. Mille me sinun Nimes ylencatzomma?
Mal 1:7 Sille quin te vffrat minun Altarin päle saastaisen Leiuen. Nin te sanotta/ Mille me vffram sinulle iotakin saastaista? Sijne ette te sanotta/ Se HERRAN pöyte on ylencatzottu. Ja quin te vffrat iotakin Sokia/ nin eipe te site sano Pahaxi.
Mal 1:8 Ja quin te vffrat iotakin onduua eli Sairasta/ nin eipe seken pahaxi sanota. Wie sencaltaiset sinun Pämiehelles/ Mite maxa/ ios sine tulet henelle otolisexi/ Eli ios hen tacto sinun Personas pein catzoa/ sanopi se HERRA Zebaoth.
Mal 1:9 Nin rucolcat nyt Jumalan casuo/ ette hen armactais meiden pälen. Sille se on tapactunut teilde. Lwlettaco ette hen pite catzoman teiden Personam pein? sanopi se HERRA Zebaoth?
Mal 1:10 Cuca on mös teiden seassan/ Joca ydhen Ouen kijnisulkis? Eipe te mös wirite iongun tulen minun Altarilleni andimexi. Ei ole minulle mielennoudhe teisse/ sanopi se HERRA Zebaoth. Ja se Rocawffri teiden käsisten/ ei ole minulle otolinen.
Mal 1:11 Wan haman Auringon coittamisest nin Laskemiseen asti/ pite minun Nimen ylistetty oleman Pacanain seas. Ja iocaitzes Paicas pite minun Nimelleni suitzutettaman/ ia yxi pudhas Rocawffri pite vffrattaman. Sille minun Nimen pite ylistetyxi tuleman Pacanain seas/ sanopi se HERRA Zebaoth.
Mal 1:12 Mutta te oletta sen riuannuet/ sille quin te sanotta/ Se HERRAN pöyte ombi saastutettu/ ia sen Uffri on ylencatzottu/ ynne henen Rocans cansa.
Mal 1:13 Ja te sanotta/ Catzos/ se on sula waiua/ ia lööt sen twleen/ sanopi se HERRA Zebaoth. Ja te vffrat site quin röuetty/ onduua ia sairas on/ ia nin te vffrat Rocawffrin. Pidheiskö minulle sencaltaiset oleman otoliset teiden käsisten/ sanopi HERRA?
Mal 1:14 Mutta forbannattu olcoon se Wiettelie/ iolla ombi Laumassans Järe/ ia quin hen Lupauxen teke/ nin hen vffrapi HERRALLE site keluotoinda. Sille mine olen yxi swri Kuningas/ sanopi se HERRA Zebaoth/ Ja minun Nimen ombi pelgholinen Pacanain seas.

II. Lucu.

On yxi Laitossarna/ nijte Pappia wastan/ iossa he menostans Opetetaan/ Ette he Jumalata pelkeisit/ oikein opetaisit/ ia Jumalisesta eleisit/ iosta coco Seurakunda parannuisit/ Senuoxi he mös Jumalan Engelixi ia Sanansaattaixi cutzuttan/ Wan ette he wastahacoiset olit/ nin hen heite ylesiuritti/ ia henen Waldakunnastans poisheitti/ Laitetan mös ne Miehet/ iotca ylenangarat waimoins vastan olit/ heite poishylkeisit ia heistens eritit soottans/ Ettei Abrahamin Esicuua heite sihen miteken auta.

Mal 2:1 JA nyt te Papit/ teme Kesky teite waarapi/
Mal 2:2 Ellei te site cwle/ taica sydhemen päle site laske/ Nin/ ette te minun Nimelleni cunnian annaisitta/ sanopi se HERRA Zebaoth. Nin minun pite ydhen Kirouxen teiden secan lehettemen/ ia teiden Siugnauxet kiroleman/ Ja/ minun pite nijte kiroleman/ ettei te tactoneet site sydhemen päle laske.
Mal 2:3 Catzo/ mine tadhon teite ynne teiden Jelkentuleuaisten cansa sadhatella/ ia paiskan teiden Juhlan pascan teiden Casuoin vastan/ nin ette se ijexi teisse tartuman pite.
Mal 2:4 Silloin te saatha tuta/ ette mine sencaltaisen Keskyn teille lehettenyt olen/ ette sen piti minun Lijttoni Leuin cansa oleman/ sanopi se HERRA Zebaoth.
Mal 2:5 Sille minun Lijtton oli henen cansans Elemen ia Rauhan polen/ ia Mine annoin henelle Pelghon/ ette hen minua pelkeisi/ ia minun Nimeni cauatti.
Mal 2:6 Se Totudhen Laki oli henen Suusans/ ia ei miteken paha henen Hwlisans löytty. Hen waelsi rauhalisesta ia toimelisesta minun eteni/ ia monda poiskiensi synniste.
Mal 2:7 Sille Papin Hwlet/ pite Opin kätkemen/ ette Laki henen Suustans kysytteisijn/ Sille hen on sen HERRAN Zebaothin Engeli.
Mal 2:8 Mutta te oletta tielde poikennuet/ ia pahoitat monda Laissa/ ia oletta sen Leuin Lijton rickonuet/ sanopi se HERRA Zebaoth.
Mal 2:9 Senteden mine olen mös tehnyt/ ette te oletta ylencatzotut ia hylietyt coco Canssan edes/ ettei te pidhe minun teiteni/ ia Personan ielkin catzotta Laissa.
Mal 2:10 Sille eikö meille caikilla ole yxi Ise? Eike yxi Jumala meite loonut ole? Mixi sijs toinen toisenne ylencatzome? ia riuamma sen Lijton quin meiden Isein cansa tecty oli?
Mal 2:11 sille Juda on Ylencatzoiaxi tullut/ ia Israelis ia Jerusalemis Cauhistos tapactui. Sille Juda hen riuapi HERRAN Pyhydhen/ iota hen Itze racasti/ ia macapi ydhen wieran Jumalan tytteren cansa.
Mal 2:12 Wan HERRAN pite sen/ ioca sen tekepi/ ylesiurittaman Jacobin Maiasta/ seke Mestarin/ ette Opetuslapsen/ ynne sen cansa ioca HERRALLE Zebaothille Rocawffri wiepi.
Mal 2:13 LIateckin te mös teet/ ette HERRAN Altarin edes ouat sulat Kynelet/ idkut ia hocauxet. Nin ettei mine malta enembet Rocawffrin pein catzoa/ eli iotakin otolista/ teiden käsisten wastanotta.
Mal 2:14 Ja te sonotte/ Mingeteden? Senteden/ ette se HERRA ombi sinun ia sinun Norudhens Waimon waihel todhistanut/ iongas ylencatzot/ ioca on sinun elemes Cumpani/ Jollen sine itzes Lijtolla kinisidoit.
Mal 2:15 Eipe se Ainoa nin tehnyt/ ia quitengin oli swrest Hengeste. Mutta mite se * Ainoa teki? Hen etzi site Siemende/ ioca Jumalalda oli luuattu. Senteden cartacat teiten/ teiden Hengesten/ ia eikengen ylencatzocon henen Norudhens Waimo.
Mal 2:16 Mutta ios sine hende wihat/ nin eroita site itzestes/ sanopi se HERRA Israelin Jumala/ ia anna henelle Werho henen waatestans/ sen häueistuxen teden/ sanopi se HERRA Zebaoth. Senteden cartacat teiten/ teiden Hengesten/ ia elket heite nin ylencatzoco.
Mal 2:17 Te olette HERRAN teiden puhellan hersyttenyet. Nin te sis sanotta/ Mille me henen härsyttelim? Sille quin te sanotta. Joca paha tekepi/ se HERRALLE kelpapi/ ia sencaltaiset henelle ouat otoliset/ Eli cussa on se Jumala/ ioca rangaise?

III. Lucu.

Ensin on Lupaus Christusen tulemisest/ ioca on se Engeli Armonlijtosta/ quin Euangeliumins cautta/ sen oikean Pappiudhen ylesoijendaman/ ia ne Jumalattomat Menot rangaiseman piti.
Sitelehin hen Juttat nuctele/ ettei he Tijundi ia Wffria/ iotca Jumala oli Pappein Elatoxexi sätenyt/ vskolisexi andanut/ Jota hen Kirouxella tactoi costa/ ette caiki heiden käsistens catois.
Wastoinpein/ Jos kircon paluelioille vskolisesta annetan/ Nin hen tacto Taiuans auata/ ia Siugnauxens sielde alascaatua.
Wimein/ ne Jumalattomat huckuuat/ ia ne Jumaliset wapadhetaan.

Mal 3:1 CAtzo/ Mine leheten minun Engelin/ ioca minun eteni Tien valmistaman pite. Ja cocta tulepi henen Templins tyge/ se HERRA/ iota te etzitte/ Ja se Lijton Engeli/ iota te halaiat/ Catzos/ hen tulepi/ sanopi se HERRA Zebaoth.
Mal 3:2 Mutta cuca woipi henen Tulemisens peiuen kersie? ia cuca woipi seiso/ coska hen ilmandupi? Sille hen ombi ninquin Hopiasepen tuli/ ia ninquin Peseueisen Saipua.
Mal 3:3 Henen pite istuman ninquin Walaian ia sulattaman/ ia sen Hopian selittemen/ Henen pite pudhastaman ia hiuttaman ne Leuin poiat/ ninquin Hopian ia Cullan.
Mal 3:4 Silloin heiden pite HERRALLE Rocawffri edestooman Wanhurskaudhes/ Ja Judan ia Jerusalemin Rocowffrit pite HERRALLE kylle kelpaman/ ninquin muinen/ ia nijne entisine wosina.
Mal 3:5 Ja mine tadhon tulla teiden tygen ia rangasta teite/ ia tadhon olla nopia Todhistaia nijte Noitia/ Horintekiein/ ia Walapattoin wastan. Ja nijte wastan/ iotca wäkiualta ia wärytte tekeuet palcolistein/ Leskille ia Oruoille/ ia iotca sen Mwcalaisen sortauat/ ia euet Minua pelke/ sanopi se HERRA Zebaoth.
Mal 3:6 Sille Mine se HERRA olen/ ioca ei walectele/ Ja te Jacobin Lapset eipe te caiki pide huckuman.
Mal 3:7 Te oletta hamast teiden Isein aiast alati poikennuet minun Keskysteni/ ia eipe te nijte pitenyet ole. Nin kendeket nyt teiten minun tykeni/ Nin mine tadhon mös minuni teiden tygen käte/ sanopi se HERRA Zebaoth.
Mal 3:8 Nin te sanotta/ Misse meiden pite meiten kendemen? Ongo se oikein/ ette Inhimisen pite Jumalata pettemen/ Ninquin te Minua petet? Nin te sanotta/ Mille me sinua * petemme? Tijunnilla ia Utisis.
Mal 3:9 Senteden te Förbannatut oletta/ nin ette caikinaiset catouat teiden käsisten/ Sille te caiki minun petette.
Mal 3:10 Mutta edeswieket teudhelisen Tijunnin Minun Tijundiaittahani/ ette minun Honessani madhais Roca olla. Ja coetelkat minua sen cautta/ sanopi se HERRA Zebaoth/ ellei mine mös ylesauaia teille Taiuan Ackunat/ ia sielde alaswodhatan runsasti Siugnauxen.
Mal 3:11 Ja mine tadhon teiden polestan sen Söyan/ rangaista/ ettei hen teille ne Maan hedhelmet hucutaisi/ ia ettei teille pidhe Winapu Pellosa hedhelmetoin oleman/ sanopi se HERRA Zebaoth.
Mal 3:12 Nin ette caiki Pacanat pite teite autuaxi sanoman/ Sille teiden pite yxi halaittapa Maa oleman/ sanopi se HERRA Zebaoth.
Mal 3:13 Couasti te puhutta minua wastan/ sanopi HERRA ia te sanotta/ Mite me puhuma sinua vastan.
Mal 3:14 Sille ette te sanotta/ Se on turha quin Jumalata paluellan/ ia mite se autta/ ette me pidhem henen Keskyns/ Ja waiuamma meiden elemen sen HERRAN Zebaothin edes?
Mal 3:15 Senteden me ylistemme nijte Ylencatzoit/ Sille ne Jumalattomat menestyuet/ he kiusauat Jumala/ ia se kieupi heille mötekäsin.
Mal 3:16 Mutta ne Jumaliset tellens toinen toistans lohuttauat/ HERRA sijte warinotta ia sen cwle. Ja se on yxi Muistokiria heiden etens/ iotca HERRA pelkeuet ia muistauat henen Nimens päle.
Mal 3:17 Ninen pite ( sanopi se HERRA Zebaoth ) sinä peiuene/ ionga mine teen/ oleman minun Erinomaisudhen. Ja mine tadhon heite armacta/ ninquin iocu Mies henen Poicans armaitze/ ioca hende paluele.
Mal 3:18 Ja teiden pite site wastan iellensnäkemen/ mike eroitus ombi sen Wanhurskan ia sen Jumalattoman waihel/ ia sen waihel ioca Jumalata paluele/ ia sen ioca ei hende paluele.

IV. Lucu.

On yxi Manaus/ ette me Hurskat olisimma/ mwtoin Jumala ne Jumalattomat Wesain ia Jwrtein cansa ylesiuritta.
Mutta HERRAN Nimen pelkeueiset/ pite heitens sijte lohuttaman ia ilahuttaman/ ette heiden pite/ ninquin se caunis kircas Auringo paistaman Wanhurskaudhes ia ijancaikises Elemes.
Jotca Euangeliumin sarnan cautta coco Mailmalle taritan/ Ette Jumalan wiha on Christusen vffrin cautta lepytetty/ ia ei sillen Syndisten päle wihastu.
Tai on Christilisten Roca vskosa/ iosta he itzens ia mwdh paranneuat.
Senteden meiden tule hurskat olla/ ia henen Lains cwliaiset.
Sihenasti/ ette Elias/ se on/ Johannes Castaia tulis/ Silloin Mosen Hallitus lacka/ ia Christusen Waldakunda ymberi caiken Mailman rupesi leuiemen Pacanain seas.
Jotca nyt sen vskouat/ ninen tyge Iseden sydhen käten/ se on/ Heille on iuri sama Usko/ Hengi/ Toiuo/ Christus/ Jumala/ quin Isilleki oli.
P. Pauali sano. Ette Jotca vskos ouat/ ne Abrahamin Lapset ouat.
Wan ne vskottomat tuleuat ijancaikisesta kirotuxi.
Ninquin Juttaille tapactui ette Christusen ylencatzoit.



Maria

#16686 Kristityt poigodoigaa feisbookia

02.07.2013 20:08

 


Synnillä ei ole määrää, eikä rajaa:


San Franciscossa järjestettiin sunnuntaina gay pride-paraati, johon osallistui myös Facebookin perustaja Mark Zuckerberg yhdessä satojen Facebookin työntekijöiden kanssa. Heillä oli mukanaan kumisia leimoja, joilla leimasivat "Tykkään"-leimoja marssiin osallistujien iholle.

Jälkeenpäin Marc Zuckerberg julkaisi Facebookissa yli 1.500 valokuvaa marssista, johon arvioidaan osallistuneen yli miljoona ihmistä. Facebook, jonka pääkonttori sijaitsee San Franciscossa, osallistui nyt kolmannen kerran tähän tilaisuuteen.

Kansainvälisenä gay pride-päivänä Facebook julkaisi tiedon, jonka mukaan yli 70 prosentilla sen käyttäjistä on ainakin yksi sateenkaariyhteisöön kuuluva ystävä tällä sivustolla.


Vieras

#16687

02.07.2013 21:07



Kirkollinen yhteys rakoilee Tanskassa
01.07.2013 10:00 | Uusi Tie | Matti Johannes Korhonen

Ulkomaat Kahdeksan herätysliikejärjestön puheenjohtajat kehottavat julkilausumassaan seurakuntia ja kirkollisia organisaatioita olemaan käyttämättä julistajina niitä pappeja, jotka edustavat uutta näkemystä avioliitosta. Tanskan kirkossa homoparien vihkiminen avioliittoon tuli mahdolliseksi viime kesänä. Herätysliikejohtajat sanovat uuden vihkikaavan edustavan ”eettistä ja teologista harhaopp

Koskas meillä alkais tapahtuun jotain?? Herätysliikejohtajat !


Vieras

#16688 Re: Re: Re: Re: Silkkaa Patmos-soopaa

02.07.2013 21:09

#16678: - Re: Re: Re: Silkkaa Patmos-soopaa

takerrun vaihteeseen samaan ja ruosteiseen
sitä kääntelen edes takas


Vieras

#16689

03.07.2013 05:25

Päivän Sana

Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'. Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

Matt. 10:7-8 (KR33/38)
vieras

#16690 Re: Nyt vasta totuus tulee julki!

03.07.2013 05:30

#16677: Mielenkiintoista taustatietoa - http://www.patmos.fi/blogi/?entityId=581

Tosi hyvä! Ylen ja Helsingin Sanomien olis jo aika kertoa totuudenmukaisesti ja puolueettomasti asioita.

vieras

#16691 Re: Re: Re: Re: 16678

03.07.2013 05:38

#16678: - Re: Re: Re: Silkkaa Patmos-soopaa Katkeran persun tyhjänpäiväistä jupinaa. Impivaara ei koskaan enää palaa - eikä sitä koskaan ollut edes olemassa

Oletko vihreä homouteen katkeroinut, kun sen puolesta pitää noin kovasti kirjoitella ja jupista vastaan niille täällä jotka kannattavat ainoastaan naisen ja miehen välistä julkista avioliittoa? Sivusta seurannut!

vieras

#16692 Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

03.07.2013 06:04

#16687: -

Toivottavasti silloin meilläkin Tanskan malliin mahdollisimman pian, jos muutos tulee avioliittolakiin!

Kansalaisten on oltava itse aktiivisia tässäkin asiassa.


Vieras

#16693

03.07.2013 08:55

Rukoillaan ystävät...
Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä
meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta
ja voima ja kunnia iankaikkisesti.
Aamen.

(Matt. 6:9–13; Luuk. 11:2–4)

Vieras

#16694

03.07.2013 09:17


Jumala,
Anna minulle voimia muuttaa elämässäni se, minkä voin, anna rohkeutta hyväksyä se, mitä en voi muuttaa ja anna viisautta erottaa nämä toisistaan.

Vieras

#16695 Re: Re: Nyt vasta totuus tulee julki!

03.07.2013 09:31

#16690: vieras - Re: Nyt vasta totuus tulee julki! Tosi hyvä! Ylen ja Helsingin Sanomien olis jo aika kertoa totuudenmukaisesti ja puolueettomasti asioita.

 

Yle ja Hesari ovat mukana kansainvälisessä antikristuksen johtamassa salaliitossa, joten eivät kerro mitään. Venäjä miehittää Suomen ja sitten seuraa Suur-Suomi ja ylöstempaus, kertoo profeetta Jouko Piho.

 

Tiedonsanoja: http://www.youtube.com/watch?v=ZwjwMNPWL_A

 

 


Vieras

#16696 Eduskunta kokoontuu seuraavan kerran syyskuun 4. päivä.

03.07.2013 09:31


Vieras

#16697 Suomen Ev.lut. kirkko

03.07.2013 09:38

Hiippakunnat ja piispat
Suomessa on yhdeksän luterilaista hiippakuntaa: Turku, Tampere, Oulu, Mikkeli, Porvoo, Kuopio, Lapua, Helsinki ja Espoo. Hiippakunnat on jaettu alueellisesti rovastikuntiin, joihin kuuluu 3–13 seurakuntaa.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/0/717BB4753ACFFC7CC2256FEA003A2A73?OpenDocument〈=FI

Vieras

#16698 Änkyräkristityt 1

03.07.2013 09:56



Viidesläisyys koostuu järjestöistä, joista merkittävimmät ovat Suomen Raamattuopisto (SRO), Suomen Raamattuopiston säätiö (SROS), Kansan Raamattuseura (KRS) ja Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys (SEKL), joka on suurin ja laajin viidesläisistä liikkeistä.


Vieras

#16700

03.07.2013 10:42

Kairosta G.Eskel:

ONGELMA on kehittynyt kysymykseksi siitä, voidaanko laillisesti valittu presidentti erottaa kansannousun kautta. Opposition kannattajat sanovat Mursin menettäneen laillisuutensa epäonnistuttuaan nostamaan kansan elintasoa ja työllisyyttä, ja että Muslimiveljeskunnan tapa ulottaa valtaansa valtion laitoksiin ja instituutioihin on nostanut kansan suuttumuksen.
Kairon Tahrir-aukiolle kokoontuneet ”miljoonat” opposition kannattajat juhlivat jo saavutettuja voittojaan vaatien Mursia menemään kotiinsa.
Presidentti Mursin kannattajat ovat samoin kokoamassa massojaan ja marssien kaduilla, toistaiseksi välttäen suoria yhteenottoja opposition kanssa. Mohammed el-Beltagy kirjoitti tiistaina facebookin sivullaan, että ”marttyyrius vallankaappauksen estämiseksi on kiitollisuuden osoitus niille, jotka kuolivat vallankumouksen hyväksi”. Tällaiset lausunnot Veljeskunnan näkyvältä jäseneltä eivät lupaa veretöntä vallansiirtoa. Poliittinen välivalta levisi tiistain aikana Aleksandriaan ja muihin kaupunkeihin, mukana aseistettuja aktivisteja.
Viimeisen tiedon mukaan kuolinuhrien määrä on ainakin 39 ihmistä, monet heistä ammuttiin.