Levemir-insuliinin korvattavuus turvattava

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Levemir-insuliinin korvattavuus turvattava.

Ari

#201 Ei vaihtoehtoja

19.12.2012 12:45

vuodesta -87 1-tyypin diabetesta sairastaneena ja hyvinkin monia insuliineja edes kohtuullisen tasapainon pitämiseksi kokeilleena tilanteeni on se, että peruinsuliinina ainoastaan Levemir on toiminut ongelmitta. Vaihtoehtoina aiemmin olivat mm. Protaphan ja Lantus, niiden käytön aikana ambulanssia ja/tai sairaalahoitoa tarvittiin yöllisten hypojen takia 1-3 krt/v, viimeisen kolmen vuoden aikana Levemirin käytön aloittamisen jälkeen ei kertaakaan. Tasapaino Levemirin ansiosta on ollut käytön aikana aivan toisa luokkaa kuin muilla insuliineilla. Jos hoitokertoja tai pahemmassa tapauksessa vammoja alkaa lääkityksen pakkovaihdon takia taas tulemaan, mikä mahtaa olla minun kohdallani saavutettu säätö?
Korruptio?

#202 Re: Lääkkeiden hintalautakunta Hila ja Fimea

19.12.2012 14:38

#196: - Lääkkeiden hintalautakunta Hila ja Fimea

Hilan päätökseen vaikuttaneessa arviossa todetaan, ettei Lantunksen sekä Levemirin välillä ole merkittäviä eroavaisuuksia. Peruste on virheellinen ja vailla totuuspohjaa.

Jopa kilpailevan Lantus -insuliinin valmistaja tiedottaa Levemirin vaikutuksen olevan täysin erilainen.

http://www.lantus.com/images/hcp/charts/lrg_1.2.2_1.png

Miten Fimea ja Hila voivat kiistää tämän tosiasian?

 

Ei hypoille

#203 En huoli muita insuliineja

19.12.2012 16:03

Olen sairastanut 1-tyypin diabetesta 13 vuotta, sairastuin aikuisena. Aluksi minulla oli muutaman vuoden käytössä Protaphan, mistä siirryin Lantukseen sen tultua markkinoille.
Näiden kahden insuliinin takia minulle tuli niin paha hypoglykemiapelko, että se aiheutti ihan paniikkikohtauksia ja varmuuden vuoksi pidin verensokereita jatkuvasti välillä 15-20, jotta hypoja ei tulisi. Sitten tuli Levemir, ja sen jälkeen hypoglykemiat ovat vähentyneet huomattavasti, eivätkä ne ole niin pahoja ja pitkäkestoisia kuin aikaisempien insuliinien aikana.
Näin ollen, jos tuo idioottimainen päätös jää voimaan, kieltäydyn sekä Protaphanesta että Lantuksesta. Eipä paljon taida olla sitten vaihtoehtoja, paitsi pumppu, mutta nähtäväksi jää näenkö sellaista koskaan. Mutta toivon hartaasti, että tuo päätös jollain tavalla vielä kumotaan.

Kiitos!

#204 Hienoa!!!Re:

19.12.2012 17:48

#199: -  

 

hienoa, että on ihmisiä jotka ottavat kantaa puolesta, vaikka ei itse sairasta!!! On tärkeätä, että kaikki ymmärtäisi miten tärkeästä asiasta on kyse. On kaikkien etu, että hoitotasapaino on mahdollisemman hyvä. Toivonkin ja haastan kaikki joilla on oma insuliinintuotanto allekirjoittamaan adressin!!! Me joilla sitä ei enää ole, tarvitsemme sitä insuliinin myös nimestä riipumatta, mutta myös insuliiniä joka sopii kullekin! Toinen sopii toiselle oli se lääke sitten mikä, vaikka verenpainelääke!
Diabeetikon vaimo

#205 Idiotismia

19.12.2012 20:07

Ei kyllä mitään insuliineja saa lopettaa. Seuraavana lähtee muut merkit. Kohta kaikki insuliiit ovat korvauksettomia. Ei kuulosta hyvält. Näiden päätöksen tarkoituksena on ilmeisesti murhata 1. tyypin diabeetikot....
Huoh!

#206 Riskikkö vastasi minulle mm. näin

19.12.2012 20:25

Risikko vastasi minulle muun muassa tällä tavoin:

"Lääkkeiden hintalautakunta piti Levemir-valmisteen perus- ja erityiskorvattavuutta edelleen perusteltuna. Lääkkeellä on hoidollista arvoa vakavan sairauden hoidossa, eikä tässä ole tapahtunut muutoksia aiempaan nähden. Lautakunta ei kuitenkaan pitänyt valmisteelle ehdotettuja tukkuhintoja kohtuullisina. Tukkuhinnan kohtuullisuutta arvioidessaan lääkkeiden hintalautakunta ottaa kokonaisharkinnassaan huomioon sairausvakuutuslain 6 luvun 7 §:ssä esitetyt seikat, joita ovat mm. saman sairauden hoidossa käytettävien valmisteiden hinnat, arvioitavan valmisteen hinnat muissa ETA-maissa sekä arvioitavan valmisteen ja hoitovaihtoehtojen hyödyt ja kustannukset.

Pitkävaikutteisia perusinsuliineina käytettäviä insuliinivalmisteita on Levemirin lisäksi markkinoilla ja korvattavina glargininsuliini (Lantus) sekä pitkävaikutteista ihmisinsuliinia, NPH-insuliinia sisältäviä valmisteita.

Fimea (Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus) on laatinut 28.11.2012 julkaistun arvioinnin glargin- ja detemirinsuliinin hoidollisesta ja taloudellisesta arvosta tyypin 1 ja tyypin 2 diabeteksen hoidossa NPH-insuliiniin verrattuna. Arvioinnissa insuliinianalogien välillä ei havaittu merkittäviä keskinäisiä eroavaisuuksia kliinisessä vaikuttavuudessa ja turvallisuudessa. Tämäkään arviointi ei siten antanut perusteita Levemir-valmisteen Lantus-valmistetta korkeammalle hinnalle.

Kyseessä olevien valmisteiden kustannusvaikuttavuudesta ei ole käytettävissä olevien selvitysten perusteella varmuutta. Tässä tilanteessa Hila kuitenkin päätyi hyväksymään hintatason, joka Lantus-valmisteelle (Sanofi) siten hyväksyttiin. Käytettävissä olevien tietojen perusteella Hilalla ei ollut perusteita hyväksyä Levemirille korkeampaa hintaa kuin Lantukselle."

Että näin.

Huoh jatkaa

#207 Re: Riskikkö vastasi minulle mm. näin

19.12.2012 20:28

#206: Huoh! - Riskikkö vastasi minulle mm. näin

Risikko aikoi viedä viestiäni kuitenkin eteen päin. Kirjoitin siinä, miksi Levemir on minulle ainut toimiva vaihtoehto.

Pasi

#208

19.12.2012 20:33

Mun hoitotasapaino menee sitten viemäristä alas jos tää menee läpi.
Eli siinä sitten maksavat lisäsairausten hoidoista.
Tulot on muutenkin pienet niin ei tässä kyllä enemmän pysty maksaan insuliinista.
Ajatusleikkijä

#209 Re: Riskikkö vastasi minulle mm. näin

19.12.2012 21:38

#206: Huoh! - Riskikkö vastasi minulle mm. näin

"Fimea (Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus) on laatinut 28.11.2012 julkaistun arvioinnin glargin- ja detemirinsuliinin hoidollisesta ja taloudellisesta arvosta tyypin 1 ja tyypin 2 diabeteksen hoidossa NPH-insuliiniin verrattuna. Arvioinnissa insuliinianalogien välillä ei havaittu merkittäviä keskinäisiä eroavaisuuksia kliinisessä vaikuttavuudessa ja turvallisuudessa. Tämäkään arviointi ei siten antanut perusteita Levemir-valmisteen Lantus-valmistetta korkeammalle hinnalle."

Risikko ei ilmeisesti ole huomannut, että Fimean julkaisemaa arviointia on pidetty useiden asiantuntijoiden taholta mm. puutteellisena, "harhaisena" (=biased) sekä tehtyjen haastattelujen määrää ja jakaumaa riittämättömänä (mm. lapset ja nuoret puuttuvat kokonaan).

http://www.fimea.fi/download/22593_versio_1_muokattu_saate_121213_julkiset_kommentit1.pdf

Huoh

#210 Re: Re: Riskikkö vastasi minulle mm. näin

19.12.2012 22:14

#209: Ajatusleikkijä - Re: Riskikkö vastasi minulle mm. näin 

 

Juurikin näin! Ainut positiivinen asia viestissä olikin lupaus viedä vestini eeen päin :D

Vieras

#211

19.12.2012 23:44

Lähes kaikki Levemirin käyttäjät ovat ykköstyyppiä sairastavia LAPSIA !
Lantus ei sovellu kasvavalle ihmisalulle vaan vasta aikuiselle. Ja Levemiriä korvaavaa tuotetta EI OLE !
Jos tässä säästetään tulee kuluja varmasti myöhemmin moninkertaisesti!
Diabetic81

#212

20.12.2012 10:05

On se helkkari, että tällästäkin vielä. Ja vielä lapsien eniten käyttämä insuliini ja siitä vedetään korvaukset pois. Eivät taida ajatella hallituksessa yhtään mitään kun ei ole omista pois. Nyt on itselläkin huoli kun käytän samaa insuliinia.

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

20.12.2012 11:16


Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

20.12.2012 11:30


Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

20.12.2012 11:32


Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

20.12.2012 11:33


Eddie

#217 Sairasta

20.12.2012 11:40

Miten tämmöinen päätös on edes mahdollista?!
1. tyypin diabeetikko

#218

20.12.2012 11:47

Minulle on kokeiltu useita eri valmisteita ja mikään ei ole toiminut läheskään niin hyvin kuin Levemir. Lantus on kuulemma käyrä kuvaltaan samankaltainen, mutta se ei toiminut minulla kuitenkaan ollenkaan. Levemir on ainut mikä on minun kohdalla toiminut moitteettomasti.
päätöksestä järkyttynyt ja vihainen

#219 Re:

20.12.2012 13:11

#218: 1. tyypin diabeetikko -

Lantuksen käyrä ei ole sinnepäinkään samanlainen kuin Lantuksen. Jokaisen diabetesammattilaisen tulisi se tietää ja osata ohjeistaa potilailleen. Lantus vaikuttaa 1-3 vuorokautta, josta ekat 24 tasaisesti. Levemir alkaa hiipua noin 12 tunnin jälkeen ja tällöin yöksi on mahdollista annostella erilainen perusinsuliini kuin päiväksi.

isä

#220

20.12.2012 15:21

Nyt päättäjillä häntä heiluttaa koiraa. Taas ei päättäjät osaa laskea mikä tulee kenellekin haövemmaksi. Kaikkim lapset pumpulle ja kela maksaa ja paljon...
14v koululaispoika

#221 Levemir on minulle elinehto

20.12.2012 16:49

Olen 14-vuotias diabeetikko ja jokapäiväinen elinehtoni on insuliinin varassa. Levemir-insuliini antaa minulle verrattaen hyvän verensokeritasapainon jolloin jaksan käydä koulussa joka päivä ja opiskella jotta voin itse jatkossa kantaa oman korteni kekoon hyvän Suomen rakentamisen puolesta. Älkää siis ottako tätä mahdollisuutta minulta pois!
Ei-niin-tasainen

#222 Hormonikorvaushoitoa!

20.12.2012 17:02

Perusongelmahan on se että ykköstyyppiläisillä insuliini ei ole lääke, vaan hormonikorvaushoito. Tällöin se pitää annostella oman kropan insuliinitarpeen mukaan. Ja kukaan vähänkään täysjärkinen tajuaa että tämä tarve on hienovireinen ja herkästi muuttuva järjestelmä, joka terveillä hoituu itsestään ja meillä ei. Vaihteluun vaikuttavat muut hormonit, liikunta, syömiset, kuukautiskierto, suuttuminen, jännitys jne. Vaihtelu on erilaista eri ihmisillä, mutta pääsääntöisesti voi sanoa että vaihteleva hormonitarve vaatii notkean ja annostukseltaan pikkupiirteisen insuliinin, jotta voidaan päästä edes alkuun ihmisen sisäerityksen jäljittelemisessä. Eli levemirin. Ainoa vaihtoehto sille on pumppuhoito eikä sekään kaikille. Lantus sopii tasaiseen ja ennakoitavaan hormonitarpeeseen, tai niille kakkosille joilla oma insuliinintuotanto hoitaa insuliiniannostelun hienosäädön.
Kahden DB teinin äiti

#223 Re: Levemir on minulle elinehto

20.12.2012 18:01

#221: 14v koululaispoika - Levemir on minulle elinehto 

 

lähetä tämä viesti myös kaikiile Kanssanedustajille ja Ministereille, eiköhän kovempikin luu ala ajattelemaan! Hieno ja tärkeä viesti!
Hanna

#224 Asia ei liikuta, kun se ei kosketa itseään.

20.12.2012 18:31

Koskaan aikaisemmin en ole toivonut diabetesta toiselle ihmiselle. Nyt rukoilen ylä- ja alakerran jumalia siunaamaan 1-tyypin diabeteksellä niitä päättäjiä ja päättäjien läheisiä, jotka ovat vaikuttamassa Levemirin poistumiseen Kela-korvauksen piiristä. Lisäksi toivotan heille taloudellista mahdottomuutta selviytyä parhaimmaksi todetun lääkkeen kustannuksista. Lapseni on käyttänyt Levemiriä 4-vuotiaasta lähtien, nyt jo 6 vuotta. Liian hyvinhän tässä on sitten mennytkin. Kaikille asian kanssa pelleileville tasapuoliset peen ja veen haistatukset Kuopiosta.
Tuula

#225

20.12.2012 18:39

Pitäähän nuorelle ihmiselle antaa mahdollisuus terveeseen elämään ....kele. Ja ylipäätään ihmisille!