Mopot 80 km/h

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Mopot 80 km/h.

Pentti Vipuveräjä
Tuupovaara

#76

07.01.2008 22:35

Ne joiden mopo kulkee yli 80 km/h eivät lähes ikinä kolaroi, koska ovat "ammattimaisia" mopoilijoita, jotka osaavat hallita jarrutukset ja kääntymiset.Vaikka 1/4 mopokolareissa on viritetty mopo osallisena niin onko tilastoja miten moni mopo on viritetty? itse uskon, että yli puolet, joten kertooko tämä mopon virittämisen vaarallisuudesta vai ei virittäjien huonosta ajamisesta? mielestäni silti 80 km/h on liikaa. 65 km/h olisi se sopiva

Voin olla väärässäkin.
Onni Oksanen
Helsinki

#78

14.01.2008 00:57

Se 45km/h on aivan tarpeeksi 15-vuotiaille. Koittakaa odottaa vain, että täytätte 18, niin pääsette ajamaan.
Pentti Vipuveräjä
Tuupovaara

#79

14.01.2008 19:20

Se ei ole tarpeeksi. Mitä jos sanoisin että autoilijoille 34,5km/h on aivan tarpeeksi?
emma uusitalo
nastola

#80

27.01.2008 19:41

auto on aivan eri asia kuin mopo.
mopoilija on 15 -vuotias (tarkoitan että silloin mopo yleensän saadaan,
mutta tietenkin vanhemmatkin mopoilla ajavat),
autoilija aikuinen.
aikuisilla on järki päässä,
joten omasta mielestäni tuo 'Mitä jos sanoisin että autoilijoille 34,5km/h on aivan tarpeeksi?' -heitto on todella typerä.
koittakaa ymmärtää ihmiset hyvät,
että jos mopo menisi 80km/h,
ja kokematon saa sellaisen käsiinsä, mitä tapahtuu?
jos rajoitus olisi 80km/h, se olisi vaarallista mopoilijalle,
että muille liikenteessä oleville.
fiksu ihminen tajuaa,
että 45-60km/h riittää,
ja osaa odottaa siihen ikään,
että saa ajaa 80km/h.. ei sitä tällä tavoin tarvitse vinkua.
ei noita rajoituksia ole turhaan laitettu.

jos haluatte ajaa vähän kovempaa,
opetelkaa ajamaan ja virittäkää moponne jos siltä tuntuu.
muistakaa kuitenkin,
että jos sen teette, on turha itkeä kun tulee sakkoa, kortti ja kilvet lähtee.
oma on vikanne silloin.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

04.02.2008 17:15


Pentti Vipuveräjä
Tuupovaara

#86

23.02.2008 21:37

45km/h on liian vähän: silloin ei pysy liikenteen mukana ja vaaratilanteita syntyy ja todennäköisesti takana tulevia autoilijoita vituttaa suunnattomasti ajaa neljääviittä kuudenkympin alueella jonkun mopedin perässä.
Juri Mattila
Tampere

#87 Hyvä meininki, jätkät!

26.02.2008 01:19

Ei vv... Kaikennäkösiä adresseja. :D

No juu, mutta... Jarrut varmaan riittää kyllä, mutta mielestäni paras argumentti tätä adressia vastaan on tuo kommentti #24.
Michail Jaction
Jurmaa

#88

26.02.2008 09:03

Mopojen kuristamisesta on haittaa. Kesällä lämpötilan noustessa yli 15 C:n MBK:ni (vm. 2005) moottorin lämpötila nousi jo 5 min käytön jälkeen tuolla 45 km/h:n nopeudella niin suureksi, että moottorivaurioiden välttämiseksi on pysähdyttävä ja odoteltava n. varttitunti. Nykyisin sama laite kulkee n. 90 km/h noin 4 € maksaneen osan ansiosta, ja nyt kone pysyy viileänä. MBK on suunniteltu vielä Suomen ilmastoakin lämpimämpiin olihin ja käytettäväksi n. 80 km/h:n nopeuksiin. Suomeen mopoille 80 rajoitukseksi!
ville viik
laukaa

#89

29.02.2008 01:33

mikähän osa joka maksaa 4€ lisää vauhtia 45km/h. ja ei ne mopon jarrut oo suunniteltu mihinkään 80km/h ja ne ei todellakaa oo yhtä tehokkaay ku moottoripyörissä niinku joku väitti. ja eikö mopopojat voi oottaa sen vuoden verran että tulee kevari ikä niin voi sitte kevarilla päästellä.
Michail Jaction
Jurmaa

#90

29.02.2008 08:49

Kaasuttimen pääsuutin: 2,5 - 4,5€
Seuraus:
- Mopon moottorin vääntö paranee
-> Kulutus pienenee tarvittavan kierrosluvun laskettua
-> Ympäristöystävällisempi kulkuväline

"ei ne mopon jarrut oo suunniteltu mihinkään 80km/h ja ne ei todellakaa oo yhtä tehokkaay ku moottoripyörissä niinku joku väitti."

210mm:n jarrulevy edessä ja 160mm takana(Uudessa Honda CBR125:ssä 276mm/220mm, huippunopeus vähän yli 45km/h...). Renkaat vakiona samat kuin 500 cc- mallissa. Runko on sama kuin 125cc- mallissa. Suunniteltu edelleenkin maissa, joissa mopojen suurin sallittu nopeus on 80 km/h.
Matias Niskala
Raahe

#91

29.02.2008 15:58

Kun mopoa/skootteria virittää niin virittälän pitää olla tietoinen siitä kuinka hyvä kuski on. Itellänikin on viritetty mopo, olen ajellut vähän yli puolvuotta sillä, enkä ole aiheuttanut yhtään kolaria/ vaara tilannetta missä olisi voinut tapahtua jokin kolari tai vastaavaa. Pari likellä piti tilannetta on ollut kerta autoiloijat ovat itse törttöileet. Tässä pieni esimerkki miten hyvin autoilijat ajavat täällä päin. " Olin tulossa koulusta kotia, ajoin samaa reittiä mitä aikaisemminkin aina. Käännyin pyörätielle joka on suora ja menee kerrostalojen parkkipaikan ohitse. Noh, minä kiihytin siinä normaalisti, olin tulossa parkkipaikan risteykseen ( Mikä menee siihen pihaan). Yhtäkkiä huomasin henkilöauton nokan edessa joka ajoi varmaan 3km/h. Löin jarrut lukkoon. Mopo liusu ja liusu, kun oli tie aivan umpijäässä. Olin varmaan 1m päässä auton kylestä kunnes auton naispuolinen kuski yhtäkkiä katsoo sivulle ja näkee minut siinä melkein 90asteen kulmassa tulossa autoa kohti. Auto ajoi samaa vauhtia edelleen ja nainen vain katsoo minua autosta tekemättä mitään, sekunnin murtoosassa kolahin mopon kylki edellä hänen autonsa kylkeen. Mohoon ei tullut mitään eikä autoonkaan. Joten selvisin täpärällä" HUOM. Mopoilijat eivät ole läheskään aina pääsyyllisiä kolariin. Tuosta voitte lukea kuinka pöhlöjä autoilijat voivat olla. Viritys on ihan ok, jos kuski sitä haluaa ja tietää osaavansa ajaa. Mopojen jarrut on tehty ja kasattu eri maassa kuin suomessa, eli ne kestävät nopeaakin vauhtia kerta ei kaikissa maissa ole samat rajoitukset kuin suomessa. Eli minä kannatan tätä 80km/h uudistus nopeusrajoitusta.
Aku Järvinen
Tampere

#92

29.02.2008 18:59

ite kun olin mopoiässä, niin oma moponi kulki sen 65km/h ja ihan hyvin se riitti. toi 80kmh on ihan liikaa, odottakaa se vuosi, käykää ajokoulu ja hommakkaa kevari. Jos kyseessä olisi 60kmh voisin allekirjoittaa.


"Kun te mopoikäiset vihdoinkin pääsette autokouluun, tulette kaikki huomaamaan että te tienneet yhtään mitään liikenteestä 15 vuotiaina." itse en kokenut autokoulussa oppineeni mitään muuta kuin asennekasvatusta. Enemmän ne autoilijat tuolla liikenteessä törppöilee ku 15-vuotiaat kollit.
Roni Lehtinen
Rauma

#93 ...

15.03.2008 01:24


Ei näin. Osta kevari, jos alkaa siitä olemaan kiinni, että mopo ei saa kulkea tarpeeksi kovaa.
Roni Lehtinen
Rauma

#94 Lisää.

15.03.2008 01:36


Toi jarrutus on nostanut aika hälinän, ja jos täällä Raumalla ajat kaupungilla mopolla 80km/h, niin kyllä se nopeasti pysähtyy, mutta sillon vain sattuu olemaan jotain edessä.
Suurin osa mopoista on kuitenkin kaupunki alueilla, ja siellä rajoitukset pyörii 40-50, niin mitä järkeä siinä edes on, että mopo kulkee 80km/h.
Se on tietty eri asia, jos asuu maaseudulla, ja siellä ajaa sen 80km/h, koska siellä tuskin on mitään kello neljän ruuhkia edessä, niin siellä olisi sitä tilaa paahtaakkin, ja vielä välimatkaa paikasta toiseen useamman kilometrin, niin sitä ei jaksa sitä 45 mennä, mutta kuitenkin, yleisesti mopot ovat kaupungeilla, ja siellä on aivan turhaa ajaa missään 80km/h. Itselleni tuli jo vanhalla kunnon kiina "mankilla" vaikeuksia risteyksessä kun ajoin 60km/h.
Sakarias Lehtomäki
Lapua

#95

15.03.2008 07:51

Mielestäni sopiva kattonopeus mopedille voisi olla 20 km/h. Tämä myös kannustaisi mopedinuorisoa ajamaan mieluummin polkupyörällä.
Juho Pajulahti
Tampere

#96

15.03.2008 20:09

Minäkin ajoin taannoin kolme vuotta mopolla. Ja oon ajellut sillä joskus vieläkin kortin saamisen jälkeen.

Paskaa tuo turvallisuusjuttu, aina sillä valtatiellä pelkäsi, mutta mun mielestä mopolla ei valtatielle ole asiaa, vaikka itse ajelin moottoritietäkin lyhyitä pätkiä.

Niin, ja mainittakoon, että lähes koko ajan itsellä ollut Yamaha oli 75 kuutioinen, mutta en juuri ajanut sillä muun liikenteen seassa yli 50km/h. Yhden käden sormilla voi laskea kerrat, kun muun liikenteen mukana 60 ylittyi. Sitä tehoa käytettiin sitten pikkupoluilla ja rantamudassa. Lapissa kun oli laite mukana, niin siellä päästelin ja testailin ne huiputkin sieltä päälle satkusta.

Kun miettii minkälainen keila oli itse 15-vuotiaana mopon puikoissa, vaikka oli autoakin ajellut ihan teilläkin silloin jo jonkin verran, niin se 45km/h on ihan sopiva nopeus. Sehän ei ole lainsäätäjien vika, että jonkun on pakko ostaa joku kyykkypyörän näköinen MoottoriPolkupyörä :)

Vuotta myöhemmin voi sitten ostaa kevarin ja kevareihinkin pitäs munsta laittaa tehorajoittimien lisäks nopeudenrajoitin vaikka yheksäänviiteen, niin ei tartte kuorkkien ohitella.
ville virtanen
lahti

#97 täh??? xD

30.03.2008 01:47

500m pysäytysmatka?? ei jumalauta ku repes xDDD Mulla on uus -08 supermoto ja siin on eessä ja takana piparkakku jarrulevyt ja toimii mahtavasti. pysähtyy ku seinään. mut siis toi 500m... HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAA!!!!!!!!
Michail Jaction
Jurmaa

#98

31.03.2008 10:47

45 on kyllä liian pieni nopeus. 80 on ehdoton yläraja, varsinkin Suzuki PV / Honda Monkey tasoisille tossumopoille. Uudet mopot on yleensä tehty suuremmista pyöristä vaihtamalla moottori, esim. Honda CBR 50 on täysin sama rungoltaan ja jarruiltaan kuin CBR 125(huippunopeus alamäkeen henkilöauton mittarin mukaan 115 km/h).
Riku Pitkäniemi
Nastola

#99

03.04.2008 23:00

asiallinen adressi. voisin melkein nostaa hattua perustajalle. kyllähän näitä menopelejä on jo vuosia värvätty ja pässikin ymmärtää että 45km/h on vaarallisen hidas vauhti. suomen laki on vain niin perseestä että heti alkaa läski vinkua jos mopo on viritetty. jos mopon pitäisi 45km/h kulkea, ymmärtää vielä kuristuksen pakoputkessa tai imukaulassa, mutta vaihdelaatikosta vaihteen poistaminen on jo liikaa.(PV)
tomi muurikainen
kempele

#100 ASD

10.04.2008 18:26

Kuka vittu on niin helvetin TYHMÄ että mopolla menee 500metrii pysähtyy 80km/H vauhdista hah.. itselläni on derbi levyjarrut molemmis päissä kulkee noin sitä 80km/H menee ehkä max 100 mertrii kun pysäyttää täysistä vauhdeista... 500M menee jos ei koske jarruihin ollenkaan :D