Lapsien kasvattaminen Microsoftin asiakkaiksi lopetettava

Michail Jaction
Jurmaa

#1

13.02.2008 08:00

Muuten hyvä ehdotus, mutta koko muu maailma toimii Linuxin kanssa yhteensopimattoman Windowsin kanssa...
Max Romantschuk
Espoo

#2 Todellinen kilpailu markkinoilla tukee yhteensopivuutta

13.02.2008 08:30

Se on totta, että Microsoftin tuotteet ovat heikosti yhteensopivia Linux-ratkaisujen kanssa. Mutta tämä johtuu pääosin siitä, että Microsoftilla on käytännössä monopoliasema markkinoilla. Kun näin on ei ole niiden etujen mukaista olla yhteensopiva muiden kanssa.

Linux sen sijaan on melko hyvin yhteensopiva Windowsin kanssa. Mikäli Microsoft saisi todellista kilpailua Linuxilta myös työpöytämarkkinoilla on melko varma, että yhteensopivuus muiden ratkaisuja kohtaan parantuisi. Serveripuolella tämä kehityssuunta on ollut näkyvissä jo pitkään.

Tässä ei liene siitä kyse, ettei kouluissa saisi olla Windows-koneita. Järkevin tilanne varmasti olisi jos tarjoilla olisi niin Linux, Windows kuin Mac-koneita koulussa. Nykytilanteen ongelma on, että me opetamme lapset käyttämään vain ja ainoastaan Microsoftin tuotteita. Kouluissa on mainonta kielletty, mutta mikä voisi olla tehokkaampaa mainontaa kuin opettaa, että yhden ainoan firman tuotteet on ainoa varteenotettava ratkaisu?
satu siitonen
hankasalmi

#3

13.02.2008 11:15

MIKSI????
Sami Liimatainen
Suolahti

#4 Faktoja...

15.02.2008 19:01

Ensinnäkin, eivät koulut opeta käyttämään vain Microsoftin ohjelmistoja - he opettavat käyttäämään niitä ohjelmia, mitä käytettävissä on. En usko, että esim. opettajat voisivat vaikuttaa koulussa käytettyihin ohjelmistoihin. Isommat herrat päättävät. Tiedän tämän mm. erään olen eräässä oppilaitoksen osalta, jossa opettajat ja opiskelijat yhdessä vastustavat kovasti Windows Vistan käyttöönottoa nykyisen XP:n tilalle, sillä tässä vaihdoksessa ei olisi mitään järkeä. Sen sijaan on keskusteltu, että Windows tulisi korvata Linux-pohjaisella ratkaisulla. Yhteensopivuus ei siinä mielessä ole ongelma, että OpenOfficella pystyy kyllä tallentamaan aina myös Microsoft-muotoihin, joita voi käyttää sitten Microsoft Windows -työasemilla. Palvelinten osalta on jo enemmän sääntö kuin poikkeus, ainakin omasta mielestäni ja kokemuksestani, että käytössä on unixpalvelin eikä winukka. Siinäkään ei pitäisi ongelmia tullaa.....tosin tietoa siitä, onko laitoksessa nyt käytössä windows- vai unixpalvelin, ei meikäläisellä ole.
Petri Salo
Vantaa

#5 Tampereen kaupungin koulut

16.02.2008 16:52

Olen opiskellut ja työskennellyt Tampereella kouluissa ja laitoksissa, kaikkialle sama firma on tunkenut Windows 2000:n ja/tai XP:n. Jopa palvelimissa on Windows!
Eeva Häkkinen
Helsinki

#6 todellinen ongelma

07.03.2008 13:07

joka tietysti johtuu siitä, että MS oli paikalla, kun oli kasvamassa sukupolvi, joka ei ymmärtänyt mitään tietokoneista, joten heille saattoi myydä mitä hyvänsä
roskaa. Sen seurauksena meillä on yhä (toinen) sukupolvi, joka ei ymmärrä mitään
tietokoneista ja jolle voi myydä mitä hyvänsä roskaa. Olen tavannut ihmisiä,
jotka luulevat, että tietokone on sama asia kuin Windows. Ja paljon niitä, jotka
kysyvät "miten sä voit käyttää tietokonetta, josset sä käytä Windowsia?"
Puhumattakaan tietokonemyyjistä jotka hämmästelevät "mitenniin sä et halua siihen Windowsia". Mitenkähän nää kytkykauppasäännökset oikein toimivat, monilla diilereillä on MSn kanssa harmaita sopimuksia, jotka kieltävät heitä myymästä
koneita edes ilman käyttöjärjestelmää, saati sitten muulla käyttöjärjestelmällä
varustettuna kuin Vista (nykyisin ei tietääkseni niihin saa edes vanhempia Windows-versioita).
Jani Siekkinen
Riihimäki

#7 Mac OS X

10.10.2008 18:30

Minulla on Mac ja Mac OS X ja minua ei enään saa windows leiriin.
Markus Sjögren
Masku

#8

11.10.2008 13:26

Jos mult kysytään, niin tää adressi kuulostaa aika pal salaliitto .teorialta
Anni P.
suomi

#9

21.12.2008 16:15

Mein koulussa on linux ja se on perseestä.

Ei tipu allekirjoitusta.
Pekka Kallio
Janakkala

#10 Debian 5. & Ubuntu 8.04

10.04.2009 12:38


Niinpä koulujen on tultava toimeen sillä mitä annetaan, mutta päättäjät ne on rahahanojen takana. Jos nyt oikein mietitte koko M$,Mac,Lin asiaa yksi yhtiö on melkein täysi monopoli. Kysynkin "eikö ihmisillä pitäisi olla täysi valinnanvapaus mitä opiskelee ja käyttää, jopa lapsilla ja heidän vanhemmillaan" ja kun tämä vapaus viedään pakottamalla opiskelemaan ja käyttämään yhtä käyttöjärjestelmää. Eikös se ole sama kuin uskonnonvapauden rikkominen yms, jokatapauksessa jonkinlainen rasistinen pakkokeino jossa yksilön eikä pienen ja vähän isommankaan yhteisön mielipiteenvapautta ja valinnanvapautta kunnioiteta.?
Jouni Järvinen
Lappi

#11

06.11.2009 18:41

Jospa #8 kommentin kirjoittaja keksisi tekosyynsä Linuxin puolustamisen salaliitoksi tekemisen perusteluksi.

Olen käyttänyt Window$ia viidennestä kesästä alkaen (jolloin olen käyttänyt sitä ~14 vuotta) ja vihaan sitä silti. Nykyään ilmainen pieksee maksulliset lehmänsonnat niin kovaa että kuulet sen Lontoosta Tokioon. Linuxin laittaminen paikkaan kuin paikkaan tarkoittaa täysin automaattisesti Linuxin hyväksi kilpailutuskelvotonta vakautta verrattuna Window$iin ja jossain määrin helppouttakin. Varsinkin servuissa Window$ ei päde sen satanistisen hitauden & epävakauden vuoksi. Faktoille piste.
Jussi Koistinen
Helsinki

#12 Allekirjoitan

06.11.2009 19:06

Tiedän että monet vierastaa Linuxia koska siitä liikkuu kaikenlaisia kauhutarinoita, mutta nyt kun olen omalle koneelleni asentanut ubuntun ja käyttänyt sitä liki vuoden olen huomannut että se on vallan nerokas käyttöjärjestelmä.

Itse uskon että opetuskäytössä Linux palvelisi paljon paremmin oppilaita kuin Windows.
Ja mitä koulussa oikeastaan atkssa opetetaan. Wordin ja Exelin käyttöä.
Naurattaa aina kun kysytään onko ihmisellä atk-ajokorttia.

Mutta jooh. Ehdottomasti Linux kouluihin jos ei muuten niin edes pikavilkaisuna.
Linuxin ainut heikkous on se ettei se toimi pelikäytössä.
laajenna osaamistasi

#13

09.09.2014 09:31

Opetukseen pitää saada monipuolisuutta.
Joissakin asioissa OS X, Linux, Unix, AIX tai VMS on vain luotettavampia, peruskäytössä Windows menettelee.
LinuxKäyttäjä

#14

10.09.2014 07:07

Tämä on erittäin hyvä aloite. Itse käytän töissä ja kotona Ubuntua. Ihmisille pitäisi opettaa, että on muitakin vaihtoehtoja kuin Microsoft. Moni tavallinen ihminen luulee, että tietokone = Windows. Tännekin on näköjään moni Microsoftin työntekijä kommentoinut ja levitellyt valheitaan Linuxista. Juuri tästä pitäisi päästä eroon. Joka paikassa muualla missä vapaa kilpailu toimii, on Linux ylivoimainen. Esim. Android pohjautuu Linuxiin.

Nyt kun Steam tuli Linuxille, toimii se myös pelikäytössä hyvin. Pelejä tulee koko ajan lisää.

laajenna osaamistasi

#15 Re:

27.10.2018 11:16

#9: Anni P. -  

Tämä on juuri se ongelma, luodaan asenne että ei ole muuta tapaa kuin Micro$softin tapa.

Linux ei ole p+seestä vaan se on erilainen tapa käyttää tietokonetta.

Aivan samalla tavalla käyttäjä joutuu opettelemaan uutta kun vaihtaa puhelimen Android/IOS/Windows/Meego/Symbian -puhelimien välillä.