Maahanmuuttajien tuet

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Maahanmuuttajien tuet.


Vieras

#1701 Re: Re:

12.10.2013 16:24

#1700: Rikollinenko - Re:

No, tämä pitäisi olla helppo todistaa.

Rekkakuski

#1702 Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"

12.10.2013 16:34

#1699: - Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"Ei kertomani mitään lystikästä satua ole.  Se on karua totuutta suomalaisten syrjinnästä. 

Jos epäilet, niin mene ja tutki Helsingin kaupunginhaliituksen ja - valtuuston päätökset. Sieltä ne syrjintäkäskyjen pöytäkirjat löytyvät.  Päättäjät syyllistyvät syrjintärikosiin. Jos samoin tehtäisiin mamujen kohdalla, istuisivat tekijät vankilassa, mutta suomalaismiehen on siedettävä mitä hyvänsä, sillä poliisi ja oikeuslaitoksemme suojelee rikollisia päättäjiämme eli ämmävaltaa sisäministeri Räsäsen johdolla.

Kyseinen bussikuski avioitui ulkomailla maanpaossa ulkomaalaisen naisen kanssa. He muuttivat yhdessä Suomeen ja tämän mamunaisen tuloilla elävät nyt molemmat. Suomalaismiehenä hänelle ei olisi annettu mitään, sillä HKL väärensi bussikuskin irtisanoneen itse itsensä, joten karenssit iskivät päälle työttömyyskorvausasiassakin. Asianosaiset asuvat nyt maaseudulla.


Vieras

#1703

12.10.2013 16:49

Suomessa on ihan liikaa maahanmuuttajia. Sellainen sopimus pitäisi olla,että maahanmuuttajat lähetetään siihen maahan,josta ovat tulleet,kun sodat ovat loppuneet. Mitään tukia ei maahanmuuttajille, vaan heidän pitää mennä määrättyihin töihin, jos haluavat elantonsa tienata ja asua suomessa siihen asti,kun kotimaahan paluu on mahdollista.

Vieras

#1704 Re: Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"

12.10.2013 16:52

Maanpakolainen

#1705 Re: Maanpakolainen

12.10.2013 16:58

#1676: -  

 Kun arvostelin vasemmistofeministien toimintaa, he kostivat tekemällä minulle ja yritykselleni 12 laitonta veropäätöstä, joilla varastivat 7 miljoonan varallisuuden.  Vainoa jatkettiin aiheuttamalla toistuvia perättömiä maksuhäiriömerkintöjä. Muutin maanpakoon ulkomaille viimeisillä roposillani, sillä minulle ei suotu edes asuntoa Suomesta ja lapseni otettiin laittomasti huostaan  demaritanttojen yksityiseen lastenkotiin, mihin kaupunki maksoi lapsista 500€/vrk/nenä. Rikollista bisnestä lapsien hyvinvoinnin kustannuksella.

 Kun sain luvan asettua tuttavan loma-asunnolle Viroon, en saanut elämislupaa, ennenkuin olin todistanut, että pystyn elättämään itseni ja rahoittamaan elämäni, eli piti antaa virallinen selvitys tuloista ja varoista. Onneksi olin juuri päässyt eläkkeelle, mikä pelasti minut.

 Suomeen sensijaan kerätään kaikkialta maailmasta kulttuuriimme sopeutumattomat ja jopa rikolliset henkilot, jotka toimivat yhteiskuntamme vastaisesti. En ole tavannut täällä yhtään ainoaa mustaiihoista maahanmuuttajaa.

Suomella olisi aihetta otta mallia Virosta tässä mamuasiassa.  Virallisia pakolaisia tänne ei oteta yhtään henkilöä eikä makseta kehitysapua.

Tiettävästi täällä on yksi USAsta muuttanut huippu-urheilija, joka pelaa Viron maajoukkueessa. Elätettäviä ulkomaalaisia ei ole yhtään. Tuttu thaisyntyinen kaverini  aviovaimo, joka on Suomen kansalainen ei päässyt satamaa pitemmälle, vaan käännytettiin poliisin ja tullin toimesta seuraavalla laivalla takaisin Helsinkiin.

Viron periaate on, että ennen ei anneta apua muille ennekuin maan omien kansalaisten asiat on hoidettu kuntoon.

Miksei Suomessa noudateta samaa periaatetta? Siksi , että Suomi on mailman vellihousuisin ämmävaltio eli akkavalta. maailmalla irvaillankin:" Ai sä olet sieltä lesbolandista - onks siel miehiä lainkaan"!

Minä vastaan, että on, mutta niillä ei ole enää "munaa", vaan ne on ämmävallan nujertamia!

Rekkakuski

#1706 Re: Re: Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"

12.10.2013 17:09

#1704: - Re: Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja" 

 Kyllä siellä on ne syrjintäkäskyt, missä määrätään, että kaupungin ja kaupungin liikelaitosten palvelukseen pitää ottaa ensisjaisesti maahanmuuttaja, jos sellainen on tarjolla hänen pätevyydestään riippumatta.

 Käytännössä tämä on johtanut siihen, että suomalainen iretisanotaan jollakin tekosyyllä ja hänet korvataan mamulla. Tarvittaessa asiakirjat vaikka väärennetään.

Valitettavasti en ole ottanut ylös päätösten pykäliä, jotta ne löytyisivät, mutta kyllä asian on julkaistu myös tiedotusvälineissä.

 Suomi ei ole enää minkäänlainen oikeusvaltio! Ilmeisesti Suomessa kerjätään verta nenästä ja odotetaan kunnes maasta tulee EUn ensimmäinen "Syyria".


Vieras

#1707 Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"

12.10.2013 17:24

#1706: Rekkakuski - Re: Re: Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"

Mätäkuunjuttuja piisaa, mutta ei faktoja tai todisteita. Laita tänne suorat linkit näkösälle. Tuollaiset ovat virallisia asiakirjoja eli kyllä ne löytyy jos ne ovat olemassa. Tai vaihtoehtoisesti voit vain myöntää, että valehtelit. Kumpi tahansa käy minulle.

Maanpakolainen

#1708 Re: Re: BWANA EI PÄRJÄÄ

12.10.2013 17:51

#1665: HYVÄ ESIMERKKI - Re: BWANA EI PÄRJÄÄ 

 Kyllä asia on täyttä soopaa, että suomalainen olisi tasa-arvoinen sosiaalituissa mamujen kanssa.

 Itse olin 4 vuotta neljällä paikkakunnalla asuntojonossa saamatta asuntoa lainkaan Suomesta. Asun nyt maanpakolaisena.

Vain Helsingin asuntotoimistossa ja ulkomaalaistoimistossa oli rehelliset viranhaltijat: Asuntotimistossa sanotti, että on aivan turha uusia asuntohakemusta, sillä kaikki maahanmuuttajat  ja naiset ohittavat suomalaisen yksinäisen miehen.

Ulkomaalaistoimistossa sanottiin, että nai Venäjältä tai jostain kaukaa nainen , niin sinulle on kaikki sosiaalietuisuudet avoinna sen naisen nimellä, mutta naimattomana suomalaimiehenä et saa muuta kuin vihaa osaksesi.

 Ja tämä on täysin totta. Sairaalan huonekaverille sanottiin samoin, kun mikään ei hänen kohdallaan toiminut.

Hän tilasi Thaimaasta"postimyyntivaimon", sai erittäin hyvän ja kaikki hänen ongelmansa ratkesi kerralla.

Hän sai heti asunnon, kaikki asiat hoidettiin ystävällisesti ja viipymättä.  Tuet olivat niin suuret, ettei miehen tarvinnut enää koskaan palata töihin. Mies on nyt jo eläkkeellä ja elää vaimon kotimaassa ja he elävät leveästi miehen suomalaiseläkkeellä. Ei kuulemma pieraisekkaan enää rasistiseen ja syrjivään Suomeen päin.

Tyttäreni kertoi luokkatovereistaan, että he pääsevät perheineen  joka vuosi 2 kertaa ilmaisksi sosiaalityötekijöitten saattamana Somaliaan (missä sota???) katsomaan sukulaisiaan. Minä lapsineni en päässyt edes Mikkeliin koskaan.

KYSYN MYÖS : Milloin esim Helsinkiläinen yksinhuoltajaäiti pääsee sossun kustannuksella sosiaaliviranomaisten saattamana ja ilmaiseksi vierailemaan Rovaniemen mummolassa - EI KOSKAAN, sillä suomalainen on eriarvoinen sossun edessä mamuun verrattuna.

Minä en saanut yh-isänä edes ruokarahaa nälkäisille lapsilleni. Juoppo exvaimoni kyllä eleli leveästi kapakkaelämää saman sossun avustamana. Rahaa tuli aina, kun pyysi. Lisäksi maksettiin velat ja vuokrat ym. Suomessa kannattaa olla myös naisjuoppo. Sillä tienaa hyvin vain pulloa kallistellen. Onneksi känniäiti antoi hampurilaisrahaa lapsille, kun kävivät nälkäisinä kylässä.

Maanpakolainen

#1709 Re:

12.10.2013 18:12

#1663: -  

 Joo, mutta afrikkalainen lukutaidoton mamu saa täysin ilmaisen asumisen ja elämisen lisäksi 1624€/kk  verotonta "taskurahaa". Kun en uskonut, niin naapurin mamu näytti tositteet.

Joku asiantuntija laskikin, että täytyy olla kirurgi, jotta saa saman elintason, mitä lukutaidottomille mamulle annetaan vasemmistopaikkakunnilla.

 Mamut ovat tulleet jo niin röyhkeiksi, että joissain sosiaalitoimistoissa pitää olla aseelliset vartijat, ettei mamut hakkaa työntekijöitä, jos ei heille anneta uusia nahkakalustoja, autoa tms!

 Nyt taas yritetään tuoda näitä "raukkoja" 500 henkeä sodan keskeltä kiittämättöminä  riehumaan ja naiuttimaan meille kirurgin palkkaa ilman mitään vastinetta. Punaviherakat oikein opettavat kursseilla näitä vaatimaan ja tekemään tukihakemuksia. Työnteosta ei ole puhettakaan.

Virossa esim työtömät joutuvat siivoamaan puistoja tai talvella lapioimaan lunta  pienen työttömyyskorvaustensa eteen. Mamuja ei päästetä edes rajan yli eikä kiintiöpakolaisiakaan oteta yhtään. Suomalaiset kelpaavat, asukkaiksikin, jos näyttävät tulojensa ja varojensa riittävän elatukseen.

Minunkin piti antaa tuloselvitys, ennekuin sain elämisluvan Viroon. Miksei Suomessa toimita samoin! Siksi , että Suomi on ämmävaltio, missä aivottoman vasemmistolaiset virka-akat saavat määrätä diktatoorisesti kaikesta. Eduskunnalla, hallituksilla ja valtuustoilla ei ole mitään valtaa.


Vieras

#1710

12.10.2013 18:21

... kun teeveen iltasatu alkaa...

Vieras

#1711

12.10.2013 18:29

Onpa kätevä sattuma, kuinka juuri rasisteilla on aina se mamunaapuri, joks kulkee näyttämässä kaikki tiliotteensa ja tositteensa kaikille. Minun yhtiössäni on neljässä asunnossa maahamuuttajataustaisia asukkaita eri maista, eikä yksikään ole koskaan tämmöisiä kulkenut esittelemässä.

Rekkakuski

#1712 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"

12.10.2013 18:32

#1707: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja" 

 Johan sanoin, etten valitettavasti älynnyt aikoinaan, kun asiat olivat esillä, ottaa päätösten ja pöytälkirjojen numeroita ylös, joten minunkin tietoni perustuvat omaan muistiini lukemistani asiakirjoista ja esimerkiksi Helsingin Sanomien uutisista.

Kun tehtyjä rikollisia päätöksiä on alettu tutkia, on tapahtunut  tietojen "katoamisia" ja asiakirjoja on väärennetty ainakin minua koskevissa kohdissa. Asia on niin herkkä, että minut on yritetty vaientaa jopa murhaamalla ja demaripomot ovat uhanneet henkeäni useasti ollessamme nokakkain ilman todistajia. Onneksi meillä on ulkomaalaisia MIESlääkäreitä, jotka ovat onnekseni olleet paikalla tarvittaessa pelastamassa henkeni. Näin on käynyt jo useasti.

Suomessa ei saa enää puhua totta, sillä meitä hallitsee feministinen virkadiktatuuri, mikä suojelee itseään mitään keinoja kaihtamatta. Poliisi ja oikeuslaitos tukee tätä diktatuuria, joka on "demokraattisesti" valittu, kuten natsisaksan kansallissosialistinen hallintokin oli. Meillä harrastetaan rodunjalostustakin tuottamalla maahan virkadiktatuurin haluamia  uusarjalaisia huippuosaajia Afrikasta ja Lähi-Idästä. Heitä kutsutaan "bussikuskeiksi".


Vieras

#1713 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"

12.10.2013 18:48

#1712: Rekkakuski - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"

Kuinka tyhminä oikein pidät ihmisiä? Seinähulluja salaliittotarinoita, eikä todisteen muruakaan, kun "unohdit" mistä ne löytyy.

Stand-up koomikoksi sun pitäisi ryhtyä.

Rekkakuski

#1714 Re:

12.10.2013 19:00

#1711: -  

 Älkää haukkuko, sillä en minä ole mikään rasisti. Pidän tuntemistani maahanmuuttajista, mutta maailmanlaajuinen ongelma ovat ne sossukukkahatut, jotka asettavat laittomasti mamut eriarvoiseen asemaan oman maan kansalaisten kanssa. Eikä minun naapurini ole  esitellyt oma-aloitteisesti mitään papereitaan minulle.

Yritimme tutustua huonolla englannilla toisiimme ( mamunhan ei ole pakko opetella suomenkieltä). Hän pyysi selvittämään epäselviä asioita hänelle ja siinä yhteydessä tuli puheeksi myös toimeentulovaikeuteni. He ihmettelivät, koska he elivät sanojensa mukaan paremmin, kuin kuninkaat ja presidentit Afrikassa edes tekemättä työtä. Olivat kutsuneet kaikki sukulaiseensa ja tuttavansakin Suomeen asumaan. Kaksi kertaa vuodessa kävivät ilmaismatkalla sossutanttojen saattamana Somaliassa sukulaisissa. Siinä yhteydessä minulle näytettiin tositteet, koskaHE pitivät ihmeellisenä, etten minä saanut samoja etuja kuin he saivat.

Kyllä he elivätkin kateutta herättävästi. Uusi iso asunto maksutta. Kaikki elinkulut ilmaiseksi, ilmainen terveydenhoito, koulut ja harrastukset sekä "loma"matkat  vanhaan kotimaahan. Lisäksi se mainistemani 1624€/ kk verotonta taskurahaa. Turha kait mainitakaan, että perheellä oli uudet muotivaatteet päällä, paitsi vaimon "kaapu", uudet hienot kalusteet ja jättisuuri tauluTV nurkassa. 

Olen itse raatanut opiskelujeni ja elantoni eteen jopa yötäpäivää vuosikymmeniä, joten tunnustan kateuteni, kun näen noin hirveän eron omaan elintasooni. Kyllä perusuomalaiset saivat ilmeisen varmasti uuden äänestäjän seuraavissa vaaleissa. Tuntuu ettei moinen voi olla totta Suomessa, mutta kun se vaan on totta! 


Vieras

#1715 Re: Re:

12.10.2013 19:08

#1714: Rekkakuski - Re:

Hupsista, taisitpa vastata väärällä nimimerkillä. :D

 

No, tulitpahan todistaneeksi, että täällä monilla nimimerkeillä kirjoittelevat ammattipropagandistit näitä satuja keksii. Sinullakin taitaa olla vaikka kuinka monta erilaista "tositarinaa" plakkarissa eri nimimerkeille.


Vieras

#1716 Re: Re:

12.10.2013 19:12

#1709: Maanpakolainen - Re:

Kerrataan nyt, ettet möhli uudestaan:

 

Nimimerkkisi "maanpakolainen" on se jonka naapurit esittelee tiliotteitaan ja joka joutui muuttamaan maasta.

Nimimerkkisi "rekkakuski" on se jonka bussikuskikaveri sai potkut ja jota sossulespotantat ovat yrittäneet murhata.

 

Kukas muu sinä vielä olet?

 

Näin Virossa

#1717 Re: EI OLE VALTION VASTUU

12.10.2013 19:48

#1686: - EI OLE VALTION VASTUU 

 Viroon ei pääse asumaan, ellei todista tulojaan, millä elättää itsensä. Ns mamuja ei Virossa ole lainkaan, sillä he eivät pääse edes rajan yli. Tuttavani thaisyntyinen aviovaimo, joka oli suomen kansalainen ei päässyt edes Tallinnnan satamaa pidemmälle, sillä poliisi ja tullimiehet saattoivat hänet seuraavalla laivalla takaisin Helsinkiin.

 Virossa ei siis ole mamuja eikä sinne oteta myöskään mitään kiintiöpakolaisia.

Tietojeni mukaan Tallinnassa asuu yksi USAlainen musta huippu-urheilija, joka on Viron maajoukkueessaa pelaamassa.

Virolaisten mielestä heille riittää ne ongelmat, mitä venäläiset aiheuttavat maassa. Enemmästä ei ole väliä.

 Suomea ihmetelläänkin venäläisten nuoleskelusta, sillä Virossa on opittu kantapään kautta katkerasti, ettei maailmassa ole yhtään rehellistä venäläistä. Oma kokemukseni on sama, sillä kaikki rikokset, joitten uhriksi minä tai tuttavani on joutunut, on ollut aina venäläisen tekemä, ollaan missä Euroopan maassa hyvänsä. Samoin kaikki tuntemani venäläiset ovat rikollisia.

 Viimeksi, kun tilasin virolaisen siivoojan auttamaan itseäni, niin hän olikin vironvenäläinen. Lopputulos oli, että kaikki arvokas ja helposti rahaksi vaihdettava katosi. Eniten harmittaa paljon kuvia sisältänyt uudehko digikamera. Siinä meni iso joukko muistoja ryssän huomaan. Korut, rannekellot  ym vastaava; kaikki kadonneet. Samoin yksi lompakko, missä oli pankkikoodikortit, muttei rahaa.

Poliisi ei tee mitään, jos uhri on "rikas" suomalainen. Virossa ollaan vain tyytyväisiä, jos saadaan vierailta vietyä jotain, se on kaikki kotiinpäin. Poliisi ja oikeuslaitos suojelee venäläisiä ammattirikollisia. Muita rikollisia ei siedetä laikaan. Venäläiset kuluttavat varansa paikanpäällä, joten heistä ei ole haittaa, jos eivät varasta virolaisilta, vaan turisteilta. Onhan sekin yksi tapa tuottaa tuloja yhteiskunnalle.

Suomessa sen sijaan suositaan ulkomaalaisia varkaita, jotka mm sosiaalipetoksin varastavat suomalaisten rahat ja vievät ne ulkomaille. Jopa oma hallintommekin varastaa kansalaisten rahat ja lahjoittavat ulkomaalaisille rikollisille.

 Suomessa onkin aivoton akkavalta, mitä Virossa ei ole. Siinä ero!

KÄYRÄTORVI

#1718 Re: Re:

12.10.2013 19:49

#1700: Rikollinenko - Re:

On syytä mennä uudestaan lääkäriin. Vai tappaako lääkäri sinut vai huumaako tiesottomaksi.


Vieras

#1719 Re: Re: EI OLE VALTION VASTUU

12.10.2013 19:51

KÄYRÄTORVI

#1720 Re: Re: Maanpakolainen

12.10.2013 19:57

#1705: Maanpakolainen - Re: Maanpakolainen

Kun arvostelin vasemmistofeministien toimintaa, he kostivat tekemällä minulle ja yritykselleni 12 laitonta veropäätöstä, joilla varastivat 7 miljoonan varallisuuden.  Vainoa jatkettiin aiheuttamalla toistuvia perättömiä maksuhäiriömerkintöjä. Muutin maanpakoon ulkomaille viimeisillä roposillani, sillä minulle ei suotu edes asuntoa Suomesta ja lapseni otettiin laittomasti huostaan  demaritanttojen yksityiseen lastenkotiin, mihin kaupunki maksoi lapsista 500€/vrk/nenä. Rikollista bisnestä lapsien hyvinvoinnin kustannuksella.

On syytä ottaa kiireesti yhteyttä mielenterveyspalveluun.

KÄYRÄTORVI

#1721 Re: Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"

12.10.2013 20:02

#1702: Rekkakuski - Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"

Suomalaismiehenä hänelle ei olisi annettu mitään, sillä HKL väärensi bussikuskin irtisanoneen itse itsensä,

Vai väärensi HKL bussikuskin irtisanomisen eikä ammattiyhdistyskään siihen puuttunut.

JOPAS JOTAKIN!!!  ONKOHAN KAIKKI KOHDALLAAN?

KÄYRÄTORVI

#1722 Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"

12.10.2013 20:06

#1706: Rekkakuski - Re: Re: Re: Re: Re:

Käytännössä tämä on johtanut siihen, että suomalainen iretisanotaan jollakin tekosyyllä ja hänet korvataan mamulla. Tarvittaessa asiakirjat vaikka väärennetään.

JA TOSI ON!!!••••

KÄYRÄTORVI

#1723 Re: Re: Re: BWANA EI PÄRJÄÄ

12.10.2013 20:10

#1708: Maanpakolainen - Re: Re: BWANA EI PÄRJÄÄ

Voisit tehdä näistä saduistasi oikein kirjan, kun sinullä näitä sepustuksia tuntuu riittävän.

 

KÄYRÄTORVI

#1724 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"

12.10.2013 20:15

#1712: Rekkakuski - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Tarvitaan bussikuskeja"

Kun tehtyjä rikollisia päätöksiä on alettu tutkia, on tapahtunut  tietojen "katoamisia" ja asiakirjoja on väärennetty ainakin minua koskevissa kohdissa. Asia on niin herkkä, että minut on yritetty vaientaa jopa murhaamalla ja demaripomot ovat uhanneet henkeäni useasti ollessamme nokakkain ilman todistajia. Onneksi meillä on ulkomaalaisia MIESlääkäreitä, jotka ovat onnekseni olleet paikalla tarvittaessa pelastamassa henkeni. Näin on käynyt jo useasti.

Sinulla on jo kiire hakeutua mielenterveyshoitoon.

KÄYRÄTORVI

#1725 TOTUUS

12.10.2013 20:26

On jälleen syytä kerrata tosiasiat




YLE UUTISET
25.9.2013 klo 13:57 | päivitetty 25.9.2013 klo 14:34

Maahanmuuttaja saa yhtä paljon rahaa kuin muutkin


Sosiaalipolitiikan professori ja johtava sosiaalityöntekijä eivät keksineet yhtään tilannetta, jossa maahanmuuttaja saisi enemmän sosiaalitukea kuin vastaavassa tilanteessa oleva suomalainen – ainakaan ilman väärinkäytöksiä.
Hyvin yleisen käsityksen mukaan maahanmuuttajalle maksetaan korkeampi elintaso kuin vastaavassa tilanteessa olevalle suomalaiselle. Esimerkiksi maahanmuuttajien tukia suomalaisten tasolle vaativa nettiadressi on saanut yli 40 000 allekirjoitusta.

Maahanmuuttajan sosiaaliturva ei kuitenkaan ole niin avokätistä kuin yleensä luullaan, sanoo Turun yliopiston sosiaalipolitiikan professori Heikki Ervasti.

- Se stereotypia ei vastaa todellisuutta, hän sanoo.

- Minulla on sellainen yleiskuva, että ei näillä sosiaalietuuksilla kukaan, ei maahanmuuttaja eikä suomalainen, ylläpidä ihan huoletonta elintasoa.


Vihoviimeinen linja olisi se, että me emme huolehtisi niistä ihmisistä jotka tulevat tähän maahan.

- Heikki Ervasti


Samaa mieltä on Turun ulkomaalaistoimiston johtava sosiaalityöntekijä Jyri Mikkola. Hän miettii pitkään tilannetta, jossa maahanmuuttaja voisi saada suomalaista enemmän sosiaaliturvaa.

- Lähinnä tulee mieleen pimeä työ, mutta kyllä suomalaisetkin pimeitä töitä tekee, Mikkola sanoo viitaten tilanteeseen, jossa tuen hakija valehtelee tulonsa.

Oleskeluluvan saanut maahanmuuttaja kuuluu Suomen sosiaaliturvan piiriin. Sosiaaliturva ei erottele maahanmuuttajaa ja suomalaista, mutta esimerkiksi alle kolme vuotta suomessa olleen työmarkkinatuki ja toimeentulotuki maksetaan kotoutumistuen nimellä.

Huhut suurista tuista johtuvat usein väärinkäsityksistä

Maahanmuuttajille maksettavista tuista on liikkeellä paljon huhuja. Johtava sosiaalityöntekijä Jyri Mikkola veikkaa yhdeksi huhujen lähteeksi niin sanottua alkuavustusta, joka voidaan myöntää kiintiöpakolaiselle tai vastaanottokeskuksesta omaan asuntoon muuttavalle.

- Se on hyvin niukka. Ei sillä sohvakalustoa tai telkkaria osteta. Se on tarkoitettu alkuun pääsyyn, kuten sängyn ja astioiden ostamiseen.

Alkuavustus on harkinnanvarainen, suuruudeltaan kunnasta riippuen joitain satoja euroja, ja se voidaan myöntää myös esimerkiksi kotinsa tulipalossa menettäneelle suomalaiselle.

Huhuja aiheuttaa myös se, että Suomen tukijärjestelmässä lapsiperheet korostuvat: mitä enemmän lapsia, sitä enemmän lapsilisää.

- Maahanmuuttajien perheet ovat usein isompia kuin suomalaisten, Mikkola toteaa.

Väärinkäytökset ovat pieni ongelma

Sosiaalietuuksien väärinkäytöksiä tapahtuu ajoittain. Heikki Ervastin mukaan maahanmuuttajien tekemiä väärinkäytöksiä ei tarvitse peitellä.

- Peittely on yhtä typerää kuin sinisilmäisyys. Ymmärrän hyvin, että sellainen herättää kritiikkiä. Viranomaiset saattavat olla hyvinkin tarkkoja, mutta joskus käy niin, että joku on riittävän näppärä ja pääsee nyhtämään vähän reilummin.

Hän muistuttaa, että väärinkäytökset ovat pieni ongelma ja vedätyksiä voi tehdä yhtä lailla suomalainen tuen hakija. Enemmän tapahtuu etuuksien alikäyttöä, eli ihmiset eivät saa niitä tukia, joihin heillä on oikeus.

- Siitä väärinkäytöstä on vaan niin helppo nostattaa moraalista paniikkia. Sitähän muistaakseni Hannu Karpo joskus teki, että kierrätti henkilöä eri kuntien sosiaalitoimistoissa ja saikin niistä muutaman satasen ihan ilman perusteita, Ervasti sanoo.

- Vihoviimeinen linja olisi se, että me emme huolehtisi niistä ihmisistä jotka tulevat tähän maahan. Jos esimerkiksi mentäisiin sille linjalle, että heidän toimeentulonsa olisi merkittävästi huonompi kuin suomalaisten vastaavassa tilanteessa olevien, niin se varmasti poikisi sellaisia ongelmia joita me emme halua yhteiskuntaamme