Mopot 60km/h

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Mopot 60km/h.

daniel hartman
kirkkonummi

#126

09.07.2007 17:57

Olishan se ihan kiva jos ne rajotettas mielummin 60km/h ku 45km/h. Mut mulle se on iha sama kun viritetty menopeli kuitenki alla ja menee 105km/h. xD

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

09.07.2007 22:59


Johann Wolfgang Von Goethe
Grani

#128

10.07.2007 10:15

Valitettavasti se ei tule siihen menemään - ajajat ovat vielä niin kakaroita, että leikkiminen liikenteessä suuremmalla nopeudella kasvattaa onnettomuusriskiä huomattavasti (kuten kouluissa opetetaan) - jarrutusmatkat pitenee reilusti, reaktionopeudet vähenee todella paljon. Siihen on turha väittää vastaan, etteikö näillä ko. kulkuneuvoilla leikiteltäisi, kun kerran vanhemmatkin, 18-20- vuotiaat, leikkivät autoillansakin.

Turha kuitenkaan verrata mopoja autoihin, jos halutaan alentaa kaikkien ajoneuvojen nopeusrajoituksia. 60km/tuntinopeuden törmäyksessä muutaman sadan kilon painoinen turvakaareton mopo ottaa aika lailla kyytiä samaa nopeutta ajaneelta 1000-2000kg autolta, jonka sisällä kuljettaja on paljon suuremmassa turvassa. Moottoripyöriä en puolla lainkaan - itsemurhavälineitä.

Sitäpaitsi mopojen ja skootterien käyttöä tulisi vähentää, sillä nuoret ovat nykyään erittäin laiskoja liikkumaan - käy ilmi tutkimuksista.
toni noroaho
lappeenranta

#129 jaahas

11.07.2007 17:45

mielestäni mopot voi kulkea 60 Km/h
koska Mopot jää muutenki auton "jalkoihin"
Benjamin Blomstedt
Vantaa

#130 Ei missään nimessä

14.07.2007 15:31

Olen liikenteessä huomannut kuinka vaarallisesti mopoilijat ajavat jo siinä 45km/h tuntivauhdissa. Jos vauhtia nostettaisiin kuuteenkymppiin niin ainakin onnettomuudet lisääntyisivät ja riskit moninkertaistuisivat. Siitä minä olen samaa mieltä että mopokortin hankkimiseksi ei pitäisi riittää pelkkä teoriakoe sillä siinä ei tarvitse paljoa tietää liikennesäännöistä. Tottakai se on hyvä että edes se pitää tehdä, mutta käsittelykoe ja vaikka jonkinsortin ajokoe olisi erittäin hyvä lisä. Parhaiten sitä oppii liikenteessä ja kun on joku mukana joka tietää säännöt sun muut niin se on älyttömän hyvä asia.
Miika Poikela
Mäntsälä

#131 Voimakkaasti tämän adressin puolesta!

14.07.2007 16:53

Jos kiinan 125cc skoottereita saa siellä samaan hintaan kuin mopojakin, niin mikä siellä on takeena piikkiskootterin kestävyydestä? Mm. Derbin uusenduro mopoja pidän paljon luotettavempina rakenteeltaan ja hallintailaitteiltaan 125cc koneella kuin taas kiinailaisia "maitohyllyn" 125cc skoottereita.

Mielestäni tässä olisi samantapaisen lakimuutoksen paikka, kuin oli mopolla kyyditsemisen kanssa. Kaikkia mopopoja ei voi vielä nykyäänkään rekistelöidä kaksipaikkaisiksi, mikä siis johtuu mopon rakenteesta. Miksipä ei siis alettaisi rekisteröidä erikseen uusenduroita ja "monkeyn" tapaisia mopoja. Uusendurot saisivat kulkea 60km/h ja pienet mopot 45km/h.

Lisäksi näille 60km/h kulkevien mopojen saamisehdoksi voisi asettaa ajokokeen, jossa testataan nuoren ajotaitoja mopon kanssa.
Samuli Pihlajamaa
Akaa

#132

15.07.2007 00:33

Mopoja ei ole tarkoitettu kulkemaan 60km/h -nopeutta.
Mopo ei kestä, sen osat ovat tehty halvoista materiaaleista ja osista jotka eivät vain _kestä_ liian kovaa rasitusta.

Jos tietämättömät ei tie niin maahantuoja kuristaa mopon meneen sen 50-60 km/h ja kun maahantuoja ei niitä mopoja valmista! Kun poistaa moposta kuristukset saa nopeudeksi sen mitä mopo on tehty kestämään. Chao!
Samuli Pihlajamaa
Akaa

#133

15.07.2007 00:38

Olen liikenteessä huomannut kuinka vaarallisesti mopoilijat ajavat jo siinä 45km/h tuntivauhdissa.

Eiköhän ne autoiliat ihan yhtä pahasti törttöile. Vaikka on kuinka monet ajo oppitunnit jne. takana. Olen itse mopolla meinannut karauttaa päin autoa kun autoilia on hitusen törttöilly.
Samuli Pihlajamaa
Akaa

#134

15.07.2007 00:40

Kun pieni 15-vuotias teini suorittaa mopokortin, ja ottaa isukin ostaman mopon alle ja lähteepi kaahailemaan.
Aika harva lähtee mihinkään parkkipaikalle tai suljetulle alueelle harjoittelemaan sitä ajoneuvon hallintaa; jarrutuksia, kiihdytyksiä, kääntymistä jne.


Eiköhän se mopo oo hankittu jo niin paljo aikasemmin että sillä on kuule keretty harjotteleen hallintaa vaikka yksityisellä tiellä tai omassa pihassa. Tässä sen taas näkee kun puhutaan oikein kokemuksesta -.-
riku käki
kangasala

#135

19.07.2007 01:10

voihan ne kuristukset ottaa pois ja laittaa sähkösen rajottimen niin ei kulutus osat kulu ja kyllä sillä mopolla voi ajaa 60 poliisit ymärtää jos mopo kulkee 65. ja hyvähän siinä on puhua kun on mopo ikä menny jo stna..!
Johann Wolfgang Von Goethe
Grani

#136

19.07.2007 09:40

Minun puolestani suotakoon mopoilijoille 60km/tuntinopeus. Kun hurjapäisimmät ja vastuuttomimmat mopoilijat ovat sitten suuria nopeuksia ajettaessa menehtyneet liikenneonnettomuuksissa, eivät he tule aiheuttamaan vaaratilanteita täysi-ikäisenä auton ratissa.
Samuli Rask
Espoo

#137 Jalkakäytävillä ajamien

22.07.2007 14:57

Jos se kielletään mopoilla niin voisin vastapainona ajatella 60km/h nopeuden sallimista.
Liisa Lappalainen
Kiuruvesi

#138 jaa...

03.08.2007 21:44

"#51
Tämä adressi ei ole kyllä aivan loppuun asti mietitty.

Ensimmäiseksi koko hanketta vastaan on sellainen taho kuin EU. Nuo mopokortit kun ovat EU:n määrämä asetus, joka vaaditaan ilmeisesti jokaikiseltä jäsenmaalta. Useimmissa maissa on tuo 16 vuoden ikäraja sekä joissakin käsittelykoe sekä koulutusta."


Sehän tarkoittaa sitä,että Suomen ei pitäisi kuulua EU:hun,koska Suomi ei silloin ole itsenäinen vaan toimii EU:n hallinnon alla.KUINKA MONI ISÄNMAALLINEN FENNOMAANI VOI SILLOIN VÄITTÄÄ OLEVANSA TYYTYVÄINEN EU:HUN?Eikö Suomen pitäisi itse saada päättää maan sisäisistä asioista?

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

04.08.2007 15:36


Joni Koskenniska
Kempele

#140

05.08.2007 23:36

hyvähän teijjän on sanoa että laittakaa kevari ei kaikilla ole yksinkertaisesti varaa kevariin... 60km/h olisi mopolle sopiva vauhti... ajatelkaa te rikkaat välissä meitä köyhiä

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

06.08.2007 18:35


Konsta Honkasalo
Raisio

#142 no jopas..

09.08.2007 01:37

Adressi on yhtä tyhjän kanssa, saatte kuitenkin suorittaa kevytmoottoripyörä kortin 16-vuotiaana.. vuosi ei ole mahdoton aika odottaa.. älyhoi..
Liisa Lappalainen
Kiuruvesi

#143 älyhoi itelles

10.08.2007 17:14

"#142 no jopas..
Adressi on yhtä tyhjän kanssa, saatte kuitenkin suorittaa kevytmoottoripyörä kortin 16-vuotiaana.. vuosi ei ole mahdoton aika odottaa.. älyhoi.."

no kun sä oot NOIN viisas ja älykäs ja järkevä,niin mistäs rahat?kaikkien vanhemmat ei maksa.
eemeli näätänen
oulu

#144 onko ees monel

10.08.2007 22:21

onko monella viritetty mopo mutta jotku vaan ei uskalla virittää mut moni vaan tahalteen virittää vaikka siinä ei oo mitän järkee ja mopo menee nopeemin sit myös rikki jos käy huono tuuri
Eetu Haggman
Lahti

#146

11.08.2007 13:53

Jos kerran se 45 km/h tunnissa nopeus on riittävä niin sitten on ihan turha siellä takana käydä riehumaan kun keskustassa matelee ylämäkeä ylöspäin!!! Eikä tarvi ohitella kaasu pohjassa!!! naurettavaa käytöstä. Se vauhti ei riitä edes 30 km nopeusalueella silti autot menee ohi vauhdilla! ei jää siis muuta vaihtoehtoa kuin virittää jos haluaa selvitä hengissä matkalta! Minä ennen ajoin sääntöjen mukaisesti mutta autoilijoiden riehumiset alkoi ärsyttää niin nykyään ängen autojen eteen oikeen kiusalla enkä varmasti mene laitaan jos ajan nopeusrajoitusta!!!!!
P.S HANKKIKAA AIVOT
Jiri Helander
Lieksa

#147 --

15.08.2007 20:54

Mun kaverilla oli semmonen PV Suzuki joka kulki 110km/h kyllä ne jarrutkin oli tarpeeksi tehokkaat pysäyttämään sen mopon.Ei ratkeillu runkokaan yhtään kertaa.Se on vaan inhottava puoli tossa mopojen virittämisessä että jos kyttä on tutkassa ja mittaa vaikka nopeuden 82km/h niin se on kortti hyllylle ja kilvet pois.
Markus Lemiläinen
Lappeenranta

#148 Tunnen...

16.08.2007 18:35

Tunnen henkilön joka loukkaantui mopoa ohittaessa ja henkilön joka loukkaantui, kun auto ohitti. Itsellä 2 peiliä rikki. Oma mopo maksoi 870 (uutena). Viriosat käytössä vaan suljetulla radalla ja on kaikki osat kunnossa. (virinä 90km/h). Eikä 60km/h todellakaan mene osat noinvaan rikki, kuten joku taisi mainita.
Markus Lemiläinen
Lappeenranta

#149 Muutes!

16.08.2007 19:10

Ikärajaa ei tarvitse nostaa. EI OLE VÄLIÄ ajaako ensimmäistä kertaa mopoa 15 tai 16v. Eka kerta on aina eka kerta. Olen aivan samaa mieltä, että kortin saamista pitää vaikeuttaa esim pakollisella ajokokeella. JA VOI VITTU kun ärsyttää "Vuoden päästä kevari! Saat ajaa sillä sit lujaa!" Ei oo varaa! Ei yksinhuoltajalla ole varaa ostaa heti 2tonnia maksavan mopon jälkeen 3-4 tonnia maksavaa kevaria. Tosiaan, kuten joku on maininnut: Ensin tööttäilään takana ja kiroillaan ja sitten saa lukea jostain siitä, miten nuoret ajelevat virimopoillaan yhtä kovaa kuin autot. Sitten se että nuoret eivät hallitsisi mopoaan 60km/h... Voi ajaa sen 45km/h? Kyllä nuoret tajuaa ajaa taitonsa mukaisesti prkl.. Porukka suunnilleen vertaa nuoria apinoihin.. Huhhuh. Harmittaa kun jotku vanhukset selittelee, ettei mopo kestä.. KYLLÄ SE NYKYÄÄN KESTÄÄ! Paremmin kun silloin 80-luvulla ainakin :P
Markus Lemiläinen
Lappeenranta

#150 PS.

16.08.2007 19:25

PS. Mikä vikana? 60km/h mopokorttia varten teoriakoe (hieman vaikeutettu) Ajokoe ja vielä jotain. Mopo ei enää tuki autotietä ja henkiä säästyy siinäkin. Jos kunnon ajokokeiden jälkeen ajatte ojaan 60km/h on korvien välissä vikaa.