Mopot 60km/h

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Mopot 60km/h.

Eero Virta
Säkylä

#26

15.01.2007 18:50

mun mopo kulkee 90km/h ja silti ne autoilijat vaan painelee letkeesti ohi... eikä niissä autoilijoissakaan ole kehumisen varaa... yks mun kavereist meni liikenneympyrään ko sieltä tuli joku mummu samaan aikaan ja vieä VÄÄRÄÄN SUUNTAAN!!! olen sitä mieltä että mopojen nopeudet saisi nostaa jopa 80km/h!!!!

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

15.01.2007 20:46


Pekka Haapanen
Raisio

#28

18.01.2007 03:07

Tottakai sen pitäisi nostaa siihen 60 km/h. sillon ku ite ajoin mopedilla ni oli tuskallista mennä auto tiellä muitten joukossa neljääviittä ni tottakai sitä täytys vähän piristää, mä kyllä ite pidän tunteesta että oon laittomalla asialla. Poliisejä ei kyllä kiinnosta jos mopo kulkee 60 niin ne mulle sano kerran. Ja sitä ikäähän ei sit nosteta 16 kyllä 15 vuotias osaa ihan hyvin kontrolloida mopoa ihan niinkuin ketä tahansa. Jos se nostettaisiin 60 mopon ajaminen voitaisiin kieltää pyöräteillä jos on mahdollista ajaa autotiellä missä on alle 70 nopeusrajoitus, voisi kyllä olla liian monimutkasta.
Henrik Saarimäki
Keuruu

#29

24.01.2007 13:21

Mopot pois kokonaan ja nuoriso liikkumaan, kyllä se kunto kasvaa kun joka päivä kävelee tahi pyöräilee kouluun.
Aku Taskinen
Varkaus

#30

24.01.2007 18:10

En kirjoita, sillä ikää EI NOSTETA 16:sta !
Petteri Wahlroos
Tampere

#31

24.01.2007 18:42

Mopoja ei ole tarkoitettu kulkemaan 60km/h -nopeutta.
Mopo ei kestä, sen osat ovat tehty halvoista materiaaleista ja osista jotka eivät vain _kestä_ liian kovaa rasitusta.
Tuossa on jo henki kyseessä kun tuo pojat ajelevat kovia nopeuksia mopoilla.
Ei mitään opetusta ole saaneet, pelkkä teoriakoe läpäisty.

Kavereille täytyy näyttää kuinka kovaa mopo kulkee ja sitten ollaan puussa ja henki pois.

Jos, siis, _jos_ on tarve mennä yli 60km/h nopeutta, niin odottakaa se pieni vuosi ja ostakaa kevytmoottoripyörä. Se kestää, se on tehty nopeampiin vauhteihin.
Se vuosi ei ole mitään pois teidän elämässä. Ja säästätte omat henkenne.

ps. Joni Pesosen skootteri tuskin kiinnostaa ketään, ja suosittelen ajamaan normaalia nopeutta ettei lähde henki.
ville valtonen
jyväskylä

#32

29.01.2007 15:20

"Mopoja ei ole tarkoitettu kulkemaan 60km/h -nopeutta.
Mopo ei kestä, sen osat ovat tehty halvoista materiaaleista ja osista jotka eivät vain _kestä_ liian kovaa rasitusta"
uuessa yamaha dteessä on on levyjarrut, jykevä runko ja painaa 110kiloa eli melkein samanverran kun mun nykynen kevari... et otappa asioista vähä selvää aina ennen kun kirjotat tänne...
thomas karlsson
turku

#33

31.01.2007 08:32

"Mopoja ei ole tarkoitettu kulkemaan 60km/h -nopeutta.
Mopo ei kestä, sen osat ovat tehty halvoista materiaaleista ja osista jotka eivät vain _kestä_ liian kovaa rasitusta."

toi o aivan skeidaa! oma pv kulkee lähemmäs 90 ja oon ajanu sen kanssa jo 2 vuotta.! jarrupalat en ole vaihtanu ku 5 kertaa, olen käynyt kaikki rungon kohdat läpi, ja eikä missään näy halkeamia! Pytyn olen kaksi kertaa vaihtanu..

Ja huom! oma pv on -88 malli! et repikää siit sitte!

se että mopot kulkee 40-45 km/h on jo vaarallista.. itte ajoin mökille pv.llä, ja nopeusrajoitus oli 80 km/h. kyseinen pv oli vielä silloin vakio ja kulki 45.
matkaa oli noin 60 km.. siinä matkalla minut ohitettiin 72 kertaa, ja siinä matkalla tuli 20 rekkaa ohi.! ja noin kymmenen rekkaa ohitti todella vaarallisesti!

ajoin tossa kesällä 30 km/h rajoituksella 45, ja yllätyin pahan kerran kun tuli 4 autoo ohi! eikä niillä ollu varmaa ku 70 km/h lasissa..
eli olen samaa mieltä kuin Eero Virta!
Allekirjoitan!<3
Juha Kulmala
Noormarkku

#34

03.02.2007 23:56

Tämä mopon nopeus joka on laissa säädetty 45km/h saa autoilijat hermostumaan jopa 40 rajoitus alueella taajamassa, joka taas johtaa mitä hulluimpiin ja vaarallimpiin ohituksiin. Nykyiset mopot ovat niin paljon kuristettuja, että niillä pääsee etelä euroopassa 80-100, joka on tehtaalla suunniteltu nopeus minkä mopo kestää, joten jos tämä Suomen mopo nopeus nostettaisiin 60km/h ja lisättäisiin käsittely testi, eikä nykyisellä kortti muropaketista tyylillä. Itsellä on kokemuksia yhden vuoden vakio mopoilusta.

Mopolla yksinkertaisesti jää jalkoihin liikenteessä.
Petteri Wahlroos
Tampere

#35

05.02.2007 00:54

Ville Valtonen, lue ohjekirjaa ja katso mikä siellä lukee kulkuneuvon huippunopeudeksi.
Tottakai jotkut mopot kestävät kovempaa nopeutta, mutta suurin osa on tehty halvoista materiaaleista joidenka ei pitäisi kestää yli 45km/h -nopeutta.

En minä näe mitään hyötyä että mopo kulkisi enemmän kuin 45km/h. Itsekkin olen mopoilla ajanut.
Aki Helveranta
Luumäki

#36

05.02.2007 20:30

Ja sitten mietitään että montako nuorta loukkaantuu mopolla ajaessa, moniko niitä virittelee ja taas sattuu. Moniko osaa liikennesäännöt kunnolla ja moniko retostelee sillä kuinka osaa temppuja tehdä ajaessa. Moniko autoilevista ihmisistä on joutunut väistää mopoilijaa, tai on ollut läheltäpititilanteessa. Ymmärrän mopojen "tarpeen" nuorten keskuudessa mutta tosiasia on että järki tuntuu osaltaan puuttuvan, eikä kyse kuitenkaan ole nykyisestä ikäluokasta, vaan ainahan tuo ongelma on ollut.

En todellakaan allekirjoita tätä adressia, nuorten oman turvallisuuden vuoksi myös.
Pauli Toiviainen
Helsinki

#37

08.02.2007 18:59

Kokemusta on mopolla ajamisesta helsingissä. Se on varsinainen X-tream laji. Ensimmäisen vuoden ajoin 45km/h mutta sitten alkoi tulla niin tukalia ohituksia että oman turvallisuuden vuoksi viritin mopon 65 km/h.

Mopolla ajaminen kaupungissa ja maanteillä 45 km/h on suoranaisesti itsemurhaa!

Jos nopeusrajoitus on 30-40-50 niin yleisnopeus tiellä on kuitenkin autoilijoiden toimesta 60 km/h. ja siellä kun ajat sen 45 km/h. Niin tulee ohituksia joissa mennään niin läheltä ohi että osuu käsi auton kylkeen ja melkeen turvallaan.

Kauhea taistelu pitää itsensä pystyssä kun joutuu autoilijan tönäisemäksi 45 km/h vauhdissa. ONKO SE TURVALLISTA?

Kevyenliikenteen väylät jossa mopolla voisi ajaa, ovat merkitty TODELLA surkeasti muutenkin. Helsingissä on paikkoja joissa on 60 km/h nopeusrajoitus. Mopoille on annettu hyvä vaihtoehto kiertää 10 km lenkki että välttää ajamasta tätä tietä todella näppärästi.

Jos Mopojen nopeus rajoitus saatasiin nostettua edes 60km/h se vaatisi mopoilijoilta myös järkevää liikennekäyttäytymistä, jota voi olla vaikeaa odottaa 15v nulikalta.

"En todellakaan allekirjoita tätä adressia, nuorten oman turvallisuuden vuoksi myös"

Uskallan todeta että enemmän nuoret ovat turvassa kun pysyvät likenteessä mukana, eivätkä tulppana aiheuttamassa vaaratilanteita.

Kiitos jumalalle siitä että on jo auto alla ja allekirjoitan todellakin!
Erna Kaappa
Lahti

#38

09.02.2007 12:15

Suurempi sallittu ajonopeus mopoille ei tulisi kenellekään sen turvallisemmaksi kuin nykyinenkään. Syy, miksi autoilijat ohittavat mopot, ei johdu kaupunkiolosuhteissa vauhdista vaan enemmänkin asenteesta "minkään moponhan perässä minä en aja". Sama toiminta jatkuisi myös suuremmissa ajonopeuksissa. Lisäksi mopopojat ja pikkuset pompperit erityisesti ajavat jo nykyisilläkin rajoituksilla reilusti ylinopeutta ja aiheuttavat huomattavan paljon vaaratilanteita poukkoilemalla milloin mihinkin ja näyttäessään kavereille kenen mopo kulkee parheiten. Mikä olisi lopputulos korkeammilla nopeusrajoituksilla.

En allekirjoita, tekisi melkeinpä mieli tehdä adressi "mopot kokonaan pois liikenteestä".
Robert Henttinen
Harjavalta

#39

11.02.2007 22:49

Älkää te stadi pellet vikiskö kun itte ootte niitä ruuhkan aiheuttajia.
Siis sinäänsä se on ihan sama jos nyt pistätte moponne kulkemaan 60km/h
sillä nopeudella ei vielä veroja tule ehkä parinkympi pikku sakot...
vaihtakaa vaikka välit ja suutin nii sen pitäis piisata.
Heikki Manninen
Helsinki

#40

12.02.2007 01:11

Mitä te pikkupojat täällä haluutte moponne kulkemaan nopeempaa? Ette te kuitenkaan niillä kovempaa sais ajaa kun tuon 50km/h koska ei taajamassa kovempaa yleensä saa ajaa. "ja ajakaa niitä vitun kyttiä karkuun!" Siistippäs poika suuta ja mene esittämään sinne poliisilaitokselle yhtä kovaa. Et ole VARMASTI KOSKAAN ajanu kyttiä karkuun? Etkä muuten varmasti ole ajanut edes 130km/h mopollas. Hiljaa kiitos.
Joni Piippo
Kiuruvesi

#41

16.02.2007 18:47

Olen huomannut että autoilijoilla ei kantti kestä ajaa mopo poikien perässä! itellä on reilusti viritetty mopo ja ajan sillä eleensä siinä 60-65km/h sen takia että jos poliisit sattuu tavottamaan niin ei saa niitä himputin veroja! ja olen kiitollinen siitä teharista sen vuoksi että voi antaa autoille takasin ainakin siinä 60 rajotuksella kun lyö rinnalla kaasun pohjaan! varsinkii tämän kylän autot on sen verran laiskoja että ne ei pysy onneks rinnalla! :)
sakari piiroinen
outokumpu

#42

19.02.2007 15:49

Tottahan se on että mopo kulkee liian vähän vakiona, mutta kevarinhan saa jo 16-vuotiaana.Jos ei vuotta pysty ajamaan hiljaisemmin varmaan parempi olla ajamatta
sakari piiroinen
outokumpu

#43

19.02.2007 18:35

"Mopoja ei ole tarkoitettu kulkemaan 60km/h -nopeutta.
Mopo ei kestä, sen osat ovat tehty halvoista materiaaleista ja osista jotka eivät vain _kestä_ liian kovaa rasitusta.
Tuossa on jo henki kyseessä kun tuo pojat ajelevat kovia nopeuksia mopoilla.
Ei mitään opetusta ole saaneet, pelkkä teoriakoe läpäisty.

Kavereille täytyy näyttää kuinka kovaa mopo kulkee ja sitten ollaan puussa ja henki pois.

Jos, siis, _jos_ on tarve mennä yli 60km/h nopeutta, niin odottakaa se pieni vuosi ja ostakaa kevytmoottoripyörä. Se kestää, se on tehty nopeampiin vauhteihin.
Se vuosi ei ole mitään pois teidän elämässä. Ja säästätte omat henkenne.

ps. Joni Pesosen skootteri tuskin kiinnostaa ketään, ja suosittelen ajamaan normaalia nopeutta ettei lähde henki"


Tuo nyt kyllä ei pidä paikkaansa kaikkien mopojen kohdalla esim: on sellaisia mopoja jotka tehdään kevarin runkoon ja varmasti kestävät 60km/h tuntinopeuden (Derbi DRD 05->)esimerkkinä.
Ville Salonen
Helsinki

#44

21.02.2007 05:45

Itse muutama vuosi sitten sain skootterin ja eihan silla 45 km/h tehnyt vittuakaan. Otin prikan pois ja vuoden ajelin sitten silleen ja myohemmin tilasin teharin ja muuta palikkaa.. Paljon mukavampi oli ajella kun pysy liikenteen tahdissa ja siina ajamisessa oli vauhdin myota vahan jotain fiilistakkin. Eipahan autoilijat enaa tehneet tyhmia ohituksiaan kun pysy samassa vauhdissa. Ainoa juttu oli etta piti aina vahan poliiseja katella etta ei nay lahistolla, mutta enpahan jaanyt kiinni.. 85km/h kulki skootterini ja ne 6000km mita ajoin silla niin se skootteri oli aivan loistokunnossa viela myyntivaiheessakin, eli alkaa valittako etta ei mopot/moposkootterit muka vauhtia kestaisi.. Tietysti tappiviritetyt vehkeet on sitten eri asia :) Viritelkaa vaan niita pyorianne mutta ajakaa ihan ihmisiksi.
asd asdasd
asd

#45

21.02.2007 18:24

15 km/h:n nousu huippunopeuksiin ei vaikuttaisi lähes mihinkään. Suurin osa mopoilijoista ajaa ajokillaan LYHYITÄ MATKOJA ja KAUPUNKIALUUEELA , missä ei muutenkaan kovaa ajaa saa. Ja jos hyväksytte, että kortti saataisiin vasta 16-vuotiaana , niin miksi teille ei kelpaa kevarikortti ? sen kun voi hankkia heti kun on 16, ja saa ajella kovaa :) nimim. turhaa tarmokkuutta...
Kikka Kolmonen
Pori

#46

22.02.2007 12:48

60km/h olisi todellakin hyvä. 45km/h vauhdilla jää autoilijoiden "armoille" kun niillä ohitellaan ihan miten sattuu. ja niille ketkä kysyy "mihin sitä vayhtia tarvii" -koitappa ajaa millä tahansa kulukuneuvolla 45km/h jos muut eivät aja. en tiedä onko sitten muualla suomessa niin rauhallista, mutta ainakin Porilaiset ajaa kovaa. -rupeaa varmasti vituttamaan! -ja ne saatanan idiootit ketkä kyselee "miksei keveri kelpaa?" -ehkä siksi että hinnat n. 4000€ ja mopoja saa n. 1000-2000€ (toki hintaerot vaihtelevat suuresti) ja sitten ne verot ja itse kortti. -nyt järki käteen noissa kommenteissa... mistäköhän 15-17v nuori saa sellaset rahat? -tietysti joukossa on niitä kenelle vanhemmat ostavat kaiken, mutta silti.
60km/h ei olisi vielä liian vaarallista ja rakennekin kestäisi hyvin.
mutta jos 60km/h ei pysy enää hallinnassa, niin on syytä etsiä vikaa jostain muualta kuin nopeusrajoituksista tai muista liikenteenkäyttäjistä.
Robert Henttinen
Harjavalta

#47

23.02.2007 15:33

Jos nyt olsit vaan heikki hiljaa ja kyllä olen ajanut kyttiä karkuun.
ja myönnän että en ole 130km/h ajanu mopolla.Mutta sillä 90km/h sai jos kevarin kortin siirtymään ja mopokortin kuivumaan.Ja tuskin olet itsekkään ajanu millään omalla homosohva skootteril 130km/h ehkä sen 60 olet saattanu ajaa.
Jarkko Metsälä
Espoo

#48

26.02.2007 00:23

semmonen asia vain et monet uudemmat mopot on suunniteltu paljon 60 km/h:taki kovempaan vauhtiin. Esimerkiks mun mopo kulkee ilman alkukäyrän holkkia 75-80 km/h, ja se ei todellakaan kulkis sitä jos se ei kestäis (holkki on siis kuristus joka rajottaa moottorin alkuperästä tehoa). Kuristaminen päinvastoin lyhentää moottorin ikää.


Ja joku sano et turha sitä rajaa on nostaa ku kaikki mopot kulkee vakiona jo 50-60. Asia on kuitenki niin et tää 45 on se nopeus, mitä mopo kulkee, ku mennään maksimikuormituksella. jos maksimimassa on 270 kg nii ei kulje yhtään yli 45 ku on 270kg painoa.

Eli 60 km/h on ihan turvallinen lukema, sillä pärjää liikenteessä ja tarve virittää ois varmaa pienempi. Eikä mopoilijat ois kenenkään edessä, jos kaikki noudattais nopeusrajotuksii (eikä myöskää tarvis puikkelehtii kevyen liikenteen väylillä)
Petteri Wahlroos
Tampere

#49

27.02.2007 14:08

Jos tämä 60km/h -nopeus saadaan jotenkin todella ihmeellisesti menemään läpi(joka tuskin tulee koskaan tapahtumaan), niin pakko siihen mopokortin suorittamiseen on pistää vihdoin ja viimein käsittelykoe, ajo-opetus ja teoriatunnit.

Ei ole mitään järkeä päästää pelkän teoriakokeen (jonka voi säkällä ilman tietämystä päästä läpi) perusteella ajelemaan 60km/h -vauhdia liikenteeseen.

Itsekkin kun aikoinaan kävin mopoteoriakokeen tekemässä, totesin että tämä on ihan lasten puuhaa.

A. Mopokokeessa on liian vähän kysymyksiä, voit arvata nämä vähät kysymykset ja saada kortin
B. Kysymykset ovat tyyliin: "Saanko ajaa suoraan kun tie päättyy?"
C. Missä tämä 15-vuotias nuori oppii ajamisen? Kuinka moni menee treenaamaan johonkin parkkipaikalle ajoneuvon käyttäytymistä?

Minun mielestä tähän adressiin voisi lisätä mopokokeiden uudistamisen.
Kikka Kolmonen
Pori

#50

27.02.2007 19:41

no voishan tota korttitestiä kyllä parannella, jos nopeuskin nousis 60km/h.
nykyinen korttitesti on kyllä riittävä tähän 45km/h -ennen ei tarvinu mitään muuta ku ikää ja rekisteröinnin että sai ajella liikenteessä mopolla. eikä toi 60km/h ole mikään sellanen nopeus, että se tuottais mitään ongelmia hallita mopoa. ja jos ei hallitse, ni sit ei vaan aja ku 40km/h.