Mopot 60km/h

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Mopot 60km/h.

Antti Ruokonen
Kalanti

#401

05.03.2009 18:22

en alle kirjoita! syy on suunnillen se että tapahtuu niitä onnettomuuksia muutenkin ja silloin kun scootteri villitys tuli niin mopoilusta tuli myös ns. tyttöjen juttu joka johti tapaturmien nousuun! se nyt ei sinällään ole mikään hyvä selitys. kyllä niitä pojillekkin sattuu niitä tapaturmia mutta taitaa olla ton virittelyn syytä :D!!
Jaakko Salmenius
Espoo

#403 OK jos samalal kielletään ajaminen kevyen liikenteen väylillä

16.03.2009 10:48

Toi noisto on OK, jos samalla kieletään ajaminen kevyen liikenteen väylillä. Oletusarvoisesti tämä on jo nyt kielletty mutta noin 80% väylillä on mopolla ajo sallittu ja niillä 20% prosenetilla ajetaan mopoilla. Miksi en pidä siitä?

1) Mopo saastuttaa kovasti ja sen pakokaasut ovat myrkkyö pyöräilijöille. Miksi minun, joka ajaa pyörällä ilman päästöjä ja äänettömästi pitää kärsiä mopojen päästöistä. Mopo ei kulje juurikan nopeammin kuin maantiepyörä ja aina kun mopo ohittaa tai ohitan itse mopon joudun hengittämään tota törkyä. Se otta päähän. Jos joku on niin laiska että pitää ajaa mopolla niin sitten autojen sekaan vaan.

2) Toinen homma on se että kevyen liikenteen väylillä on paljon lapsia. Mopon ja lapsen törmäys on lapselle usein kohtalokas. Hyvin moni mopoilija on aika avuton mopon käsittelijä ja silloin 45 km/h on liian kova. Saati sitten 60 km/h. Edelleen jos on niin laiska ettei voi käyttää polkupyörää niin sitten vaan autojen sekaan.

Mopojen nopues 60 km/h ja samalla kieletään mopoilla ajo aina kevyenliikenteen väylillä.

Lopulta vielä mopoihin pakollinen katalysaattori.
Tomi Auvinen
Jyväskylä

#404 16v.?

16.03.2009 17:38

Ihan hyvä muuten tämäm utta mitä järkeä sitä ikärajaa nostaa 16 ikävuoteen kun silloin saa jo kevarin joka on tuplasti tehokkaampi :D. Allekirjoitan silti!
Samu asd
iisalmi

#405

20.03.2009 18:59

Ihan hyvä muuten tämäm utta mitä järkeä sitä ikärajaa nostaa 16 ikävuoteen kun silloin saa jo kevarin joka on tuplasti tehokkaampi :D. Allekirjoitan silti!
No luuletko että sillon kevari-ikä olisi 16? en usko.
Mutta en kyllä henk.koht. kannatakkaan tuota iän nostoa.


Mutta itse adressista:
Todellakin allekirjoitan! Minunpuolesta se voisi olla vaikka 80 km/h. Nykyajan mopot on tehty kulkemaan 70-90 km/h ja ne kuristetaan ihan piloille kun ne tuodaan suomeen. Ei semmosella pääse kaks päällä edes pientä ylämäkeä ylös. Lisäksi mopot kuluu tuon kuristuksen takia. Vaikka voisi olla kyllä niin että te autoilia tuutte sitten 60 alueella moposta joka ajaa 60 ohi 80 vauhilla, se tuntuu olevan semmonen periaate että moposta pitää ajaa ohi vaikka se ajaisi kahtasataa. Tuo kevyenliikenteen väylällä ajaminenkin voitaisiin kieltää minunpuolestani, niin pyöräiliätkin yms. olisi tyytyväisiä. Olen lisäksi kuullut että mopokorttiinkin olisi tulossa inssi+ajotunnit niin kyllä mielestäni olisi ihan käypä vastine sille tämä rajotuksen nosto. Ja mopoihin tosiaan voisi tulla 2 luokkaa jotka olisi vaikkapa vm.-00 ja vanhemmat ja vm.-00 ja uudemmat. Varmasti nuo 2 tuhatta luvun mopot kestää jo sen 60(tai 80) nopeuden. Eikä tuolla nopeuden nostolla tuo jarrutusmatkakaan niin hirveästi pitene.

Ja kun joku sanoo että ei koska vuoden päästä saa kevarin, mutta entäs ne joita ei kiinnosta maksaa 500-1000€ piikki kortista. Itse pyörästä puhumattakaan.

Kohta tänne tulee taas nämä täydelliset aikuiset pätemään. Ihan kun ette itse olisi ikinä hurjastellut sillä autollanne. Ja saahan autojakin virittää.

Huhhuh, tulipa kirjotettua.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

22.03.2009 14:40


janne argillander
lahti

#407

24.03.2009 22:42

Hyvät ihmiset miettikää vähän mitä tuette! Mopolla voisi rakenteellisesti kyllä ajaa kovempaakin mutta siihen vaaditaan kuljettajalta parempaa koulutusta ja mahdollisesti enemmän ikää. SITÄ VARTEN ON KEVYTMOOTTORIPYÖRÄT!!! mopo on tarkoitettu kaupunkiliikenteeseen missä sille riittää täysin 45 km/h! Autot ohittavat mopon kulki se sitten 45 tai 70 mutta mopo on aina mopo ja siitä on päästävä autolla ohi (itse mopolla ajaneena) Samat ihmiset jotka valittavat kun mopo ei saa kulkea voisivat suoraan kannattaa mopokortin kokonaan poistamista käytöstä! Mopokortin saa tällä hetkellä aivan liian kevyesti ja useimmat mopo ikäiset nuoret eivät osaa hallita mopoaan saatikka pärjää liikenteessä vaan törttöilevät siellä aivan asiattomasti! Joka näkee Mopot ongelmaksi huomaa enemmän mietittyään että ainut vaihtoehto ongelmaan on mopo kortin poistaminen tai kuljettaja tutkinnon hinnan korotus eli sen muuttaminen samanlaiseksi kuin piikki kortti on mikä vähentäisi mopojen määrää. Mopo on turvallinen 45km/h kulkevana vaikka autot sitä ohittaa mikäli mopoilija itse ymmärtää sen eikä pyri sitä estämään! Poliisit vaan lisää testaamaan viritettyjä mopoja liikenneturvallisuuden parantamiseksi!

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

25.03.2009 07:03


Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

25.03.2009 16:07


Jutta Järvinen
Seinäjoki

#410 Tarpeeksi vaarallisia jo nyt!

25.03.2009 22:44

Ei ikinä...
Vaikka kuinka tulis ajokokeet ym. kaupunkialueella tuo 45km/h on sekin jo liikaa pienelle ja ehkä vähän isommallekin kirpulle. Kyllä sitä ehtii sen vuoden odottaa kevariin ja muutaman autoon!

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

26.03.2009 17:21


Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

26.03.2009 18:12


Lauri Lammi
Ikaalinen

#413

28.03.2009 21:46

Itse hyväksyisin korotuksen. Nää pellet jotka sanoo et kaupungis ajellaan vaan mopoilla niin voin sanoa että itse asun 30km päässä kaupungista. Joten se olisi hienoa sumputtaa sillä mopolla valtatietä 45km/h autojen ja rekkojen seassa, kun haluaisi kaupunkiin päästä. Taitaa kateelliset aikuiset täällä sanoa joilla ei itse ollut varaa mopoon ja päteä nopeuden nostoa vastaan. Onhan se hienoa sen vuoden odottaa ja ostaa kevari+kortti jos siihen on varaa, ei ole ihan kaikilla muutamaa tonnia sellaiseen. Mun puolest voidaan tehä käsittelykokeet yms. mut nopeus pitäs nostaa. Ja sen sanon että viritys ei lopu koskaan, ei ainakaan jos tällaisilla nopeuksilla pitäisi ajaa! Allekirjoitan.
Eki turpeinen
kajaani

#414 ALLEKIRJOITAN

29.03.2009 01:02

Suzuki pv menee vakiona 50. Kun pyttyä viilataan hieman ^vahingossa^ se menee 55, ja kun kuri putkessa putkessa sahataan poikki ^vahingossa^ se menee 60. joten eikö olisi sama jos mopot menisi kaikki ainakin sen 60...
Onko mukava ajaa autolla mopon perseessä kiinni jos mopo meneekin 55 eikä 60??
No EI varmasti...
Ville Varjus
Hattula

#415

31.03.2009 20:24

Ittellä on mopo, joka vakiona on oikesti laiska paska ja sillä ei saa muuta aikaseks kun tukittua liikenteen. Allekirjoitan kyllä.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

02.04.2009 12:28


Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

02.04.2009 13:16


Amis 1993
Vaasa

#418 ALLEKIRJOITAN

05.04.2009 22:57

Kannatan ehdottomasti tuota mopon rakenteelisen nopeuden nostoa.
Monet, varsinkin aikuiset tuppaavat väittämään, että mopo ei kestäisi yli 45 kmh nopeutta. Tuo ei kyllä pidä enää nykyään paikkaansa varsinkaan uusien mopojen osalta. Nykyaikaisissa uusenduroissa kuten derbeissä,riejuissa,aprilioissa,yamahoissa yms. on erittäin vahva teräspalkkirunko, hyvät levyjarrut ja tanakat iskarit. (Derbien 50cc pyörien rungon materiaali sama kuin esim. 125cc derbi gpr:ssä).
Toki kevareissa tuppaa olemaan hieman mopoa kestävämpää osaa, mikä on aivan ymmärrettävää, sillä onhan monet kevarit tehty jopa lähelle 150 kmh nopeuksiin.
Tätä asiaa tietenkin jarruttaa monet kiina skootterit ja pienipyöräiset pevukat ja mankit. Itselläni oli viime kesänä PV ja voin sanoa, että kyllähän se aika pelottava oli välillä jo siinä 70 kmh nopeudessa. Huono tehoiset rumpujarrut vaan eivät kestäneet kovin suuria nopeuksia ja parin kovemman jarrutuksen jälkeen jarrut rupesivat menemän lukkoon aina välillä. Puolustukseni PV: ille sanottakoon että minun yksilöni oli kyllä melko huonokuntoinen muutenkin. Kelpo pelejähän nuo ovat ja todella laadukkaat koneet.
Ostin nyt sitten eilen vähän käytetyn ja hyvän derbi DRD racingin vuodelta -05.
Mopo oli täysin kuristettu ja kulki 45 vain alamäkeen. On se kummallista, että sanotaan, että 45 suuremmat nopeudet ovat vaarallisia! Se ei pidä paikkaansa.
Kaupungin KESKUSTASSA autot rupeavat ohittamaan ja joku saatana rupeaa vielä tööttäämään kun ajan n. 40 kmh 40 alueella. En ymmärrä. Ajoinpa myös kokeeksi jäähallin ohi jossa oli juuri päättynyt ässien ja sportin peli. Kokoajan sai tuijottaa peilistä ettei jäisi auton alle.

No tälläistä ehdottaisin itse:

-15 vuotiaana teoria- ja ajokoe. Tällä kortilla saisi kuljettaa kuristettua mopoa, joka kulkee 60 kmh.
-16 vuotiaana saisi kuljettaa kuristamatonta mopoa jonka ehdoton maksimi nopeus olsi 75 kmh
-17v kevari jne.
sami porkka
kotka

#419

07.04.2009 21:04

ehdottomasti. mulla on mopo, jolle en oo tehny mitää ja se kulkee 75km/h. mopot kulkee nykyään ainakin 60 halusi sitä kukaan tai ei.
joni kuivanen
pori

#420

09.04.2009 22:45

Mitä sitä nostamaan kaikki mopot menee vakionas 60km/h.
Seuraavaks teharia kiinni.
Sebastian Hjelt
Helsinki

#421 Tehdään näin.

16.04.2009 16:19

Kun saan rahaa, ostan kypäräkameran, ja laitan moponi kulkemaan 35-45, eikä VÄHÄÄKÄÄN se yli. Kuvaan aina välillä oudoissa / vaarallisissa tilanteissa, missä mopolla pitää ajaa autotiellä. Katsotaan usean kuvatun materiaalin jälkeen, mitä tapahtuu.
Henkilokohtainen Enkerronimeani
Joku Vaan

#422 Todellakin

16.04.2009 16:49

En ymmärrä, että mikä järki on EDELLEEN pitää mopoja tuolla nopeudella, nykyään ei eletä enään 1900 luvulla! Mun mopossani ainakin on lähes kevarin runko ja levyjarrut, ja todella laiska on liikenteessä. Voi sitä räkäpäisten ohittelujen määrää ja jonoa perässä. Aina pitää pelätä takaa tulevia autoja enemmän kuin edestä tulevia tai edessä ovelia. Olen katsonut videoita ja lukenut netistä, ja huomannut kuinka HYVÄ minun moponi on tehdas asetuksilla! Miksi ne pitää kuristaa suomessa?? Ei MITÄÄN JÄRKEÄ! Kaikki vain poistakaa kuristukset niin alkavat vaikuttajat jo miettiä asioita.

Kurien poistaminen EI OLE VIRITTÄMISTÄ, vaikka paskalaki niin sanookin. Kurien poisto on palauttamista tehdas-asetuksille ja turvallisemmaksi ja kestävämmäksi. Se EI OLE VIRITTÄMISTÄ!! Minä toissapäivänä säädin moponi kanssa koko päivän, irrotin kurin ja vaihdoin kaasuttimen sellaiseksi kun se tehtaassa oli, ja arvatkaa olenko tyytyväinen? Kyllä. Ja arvatkaa onko nyt mukavampi, turvallisempi ajaa liikenteessä? Kyllä
Juuso-Aarne Kontiainen
Lappeenranta

#423

22.04.2009 18:30

Ehtottomasti nimeä alle,koska itselle on tullut tuosta syystä monta vaaratilannetta koska moponi (ostettaessa) kulki juuri hikisesti 40km/h ja autoilijat jopa linja-autot kaupunkialueella ajavat ohi vaikka autoa tulee vastaa ja mopon ja auton väliin jää alle metri pahimmassa tapauksessa alle puol metriä. Ehkä en tuohon 60 rajotukseen ois niinkää varma mut jos mopoja ei kuristettaisi suomeen tuotaessa ja vanhemmista (missä kurit on) saisi kurit ottaa pois. tietty viritys olisi kiellettyä niinkuin nyttenkin. tämä tekisi sen että vanhat suomimopot eivät kulkisi sen 50 kovempaa ja niiden jarrutehot riittävätkin niille nopeuksille mihin kone on tehty.Mutta tuo kuuteen kymppiin nostokin oisi jo huoma parannus.Varsinkin nyt kun 2013 mennessä tulee mopokorttiin käsittelykoe ja lisää teoria kysymyksiä. näillä luulisi opoilijan omat virheet vähenevän. elikkä tuo 15km lisäys ei tuntuisi missään samoin kun 90 luvulla mopojen maksimi nopeus nostettiin 40km/h->45km/h ja 2000 luvulla tuli ajokortti pakko. nyt kun ajokortin saaminen vaikeutuu ja sisältöä on enemmän, nii nopeus voitaisiin nostaa joko tuohon 60km/h tai ottaa rajotus pois kokonaan mutta viritys olisi kiellettyä (isommat pytyt teharit ym). AJETELKAA NYT ITSEKKIN HYVÄT PÄÄTTÄJÄT!

(mihin näitä atresseja muute kerätää?)
joowtate jaaasdas
tampere

#424 jaahas

22.04.2009 22:06

ei mitään järkeä tälläisessä... kun näkee noita teini pissiksiä ajamassa kiinahärveleillään niin oikein pahaa tekee katsella. liikennemerkkejä kunnioittamatta ja kuolemattomalla tunteella kolmion läpi edes vilkaisematta kumpaankaan suuntaan! päinvastoin mopot pitäisi kieltää lailla tai sitten jonkun näköinen inssi + teoriaa mopokorttiin niin saadaan "teinipommit" pois liikenteestä!!! mopokortinhan pääsee läpi vaikka silmät kiinni tökkimällä kolmea nappulaa vuorotellen. itsellä kevari ja kaikista pahin vitutus iskee kun näkee kaksi idioottia ajavan kuin aikapommi...
Joni Niemelä
Tampere

#425 huh huh

22.04.2009 22:07

ei mitään järkeä tälläisessä... kun näkee noita teini pissiksiä ajamassa kiinahärveleillään niin oikein pahaa tekee katsella. liikennemerkkejä kunnioittamatta ja kuolemattomalla tunteella kolmion läpi edes vilkaisematta kumpaankaan suuntaan! päinvastoin mopot pitäisi kieltää lailla tai sitten jonkun näköinen inssi + teoriaa mopokorttiin niin saadaan "teinipommit" pois liikenteestä!!! mopokortinhan pääsee läpi vaikka silmät kiinni tökkimällä kolmea nappulaa vuorotellen. itsellä kevari ja kaikista pahin vitutus iskee kun näkee kaksi idioottia ajavan kuin aikapommi...