Tammisaaren synnytysosasto säilytettävä - Bevara Ekenäs BB!

Maria Nybäck
Mustasaari

#1 Galet att stänga ett föredömligt BB

08.09.2009 15:56

Man kan ju undra hur långt ifrån verkligheten sjukvårdsdistriktets utredare och beslutsfattare befinner sig?

Varenda en som vet något om ämnet, vet att Ekenäs BB är känt i hela landet som en föregångare inom förlossningsvård och alla som vet nåt om förlossningar vet att ju längre väg mamman har till BB, desto större är risken för komplikationer.
Den dag jag föder hade jag gärna fött i Ekenäs, men av tungt vägande praktiska skäl lär det inte bli så länge jag bor i Korsholm utanför Vasa.

Att Ekenäs BB dessutom, som enda i landet, beviljats "Baby friendly hospital" borde ju vara ett tungt skäl emot att stänga det. Jag skulle gärna se att fler sjukhus tog mall efter Ekenäs.
Oskar Rönnberg
Kyrkslätt

#2

12.10.2009 16:14

Att stänga Eknäs BB har bara en orsak: Att få finlandssvenskarna och finlandssvenskan utrotad från Finland, så som Sannfinländarna häromdan sa att de vill. Dehär e bara ett steg i att få bort oss som bosatte här vid kusten före finnana.

:C för stängande av BB i Eknäs!!!!
martin Oivo
fredrikshamn

#3 Niclas 17.07.2007, 17,27

26.10.2009 20:38

Min fru som kommer från Ryssland och jag väntade barn hösten 2006 / våren 2007. Allt var ju nytt för henne, jag hade tre äldre barn från tidigare. Hon kände sig kanske lite osäker i ett främmande land med främmande språk, första gången utomlands, men vi besökte Ekenäs BB några gånger under graviditäten och det var mycket positivt.

När de sen hände, en eftermiddag då vi väntade gäster och hon började tillräda mat men måsste avbryta, kom vi till BB lite efter fyra, hon gick till badet och provade olika möjligheter ock allt gick som en dröm på grund av att personalen och jag själv kunde hålla henne lungn och hon kunde känna sig vara i trygga händer, pojken föddes halv sex.

På grund av miljön presterade tanten nåt som jag inte tidigare sett, allt gick som en dröm.

Detta skulle jag vilja poengtera, att få föda under en stämning som är varmare än hemma, det kan göra under.

Om nu detta slopas kan man ju slopa allt som är mänskligt innom vår vård, hur kan det stämma att bara pengar har betydelse, de är ju direkt som från hennes hemland.

Järki käteen päättäjille......

Martin
Pappan som allrig glömmer

#4 Allrig mera Lojo bb

17.09.2012 21:59

Efter att ha kört över 650km räknat på 3dagar Måndag,tisdag onsdag (alla 3 kontroller) sträckan Hangö-lojo-lojo-hangö så har jag/vi ingenting gott och säga om denna plats.
Måndag 2h i bil
Tisdag 4h i bil
Onsdag 2 i bil
Torsdag (förlossning)

Nu e de ju sjukt att måddas trafikera på dehä vise när de talas om hur gravida mammor och alla skall vila och sammla krafter till kommande förlossning!!

Servicen ligger på Lojo bb på noll
-Keijsarsnittad kvinna ligger 26h utan sårvård.
-Fräsig personal (en dam kommenterade ur personalen själv har ni skaffa barnet VI hjälper inte till.
-Renovering på hälft som borde varit färdig november 2011,men som nu inte ens var halv färdig
-Asigt att måsta söka kaffevatten från närmaste WC till sammlingsrummet för gäster! (sammlingsrummet saknar diskbänk)

Inte undra på att patienter springer på taken och MRSA kryper i sängarna för denhär platsen saknar vänlighet och hygien.