Juokslahden koulu säästettävä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Juokslahden koulu säästettävä.

#1

Lasten turvallinen kouluympäristö säästettävä ihan heidän itsensä takia!

#2

-90 luvulla säilytettiin kyläkoulut joissa oli yli 30 oppilasta, meidän koulussa jopa 50. Juokslahdessa on reilusti enemmän oppilaita ja muutakin toimintaa, pitäkää kylä vireänä tulevaisuudessakin!

#4

Kohta vois laittaa asuinpaikkamme nimeks vaikka Puutteenkoski!Jospas katottais vähän muualta näitä iänikuisia säästöjä!!!On kuiteskin VARAA pitää vuokratalojakin tyhjillään ym,ym.......Voi kiesus tätä menoa!
Satu Linnaranta

#5

Herätkäähän nyt Jämsän päättäjät ja opetelkaa arvostamaan sitä, että teillä vielä on näin vireä maaseutukylä ja siellä hyvin toimiva kyläkoulu!
On anteeksiantamatonta jos vielä tämänkin kyläkoulun tapatte. Budjetin taakse älkää menkö piiloon, se raha mikä kuluu Juokslahden koulun ylläpitoon tulee aivan varmasti monessa muussa muodossa takaisin kaupungin kirstuun.

#6

Hyvinvointi on paaaaaaljon havelmpaa kuin pahoinvointi! Hyvinvointia tuotetaan ihmisten lähiasuinympäristössä!!!!

#7

Olen seurannut täällä Joutsassa reilun kahdenkymmenen vuoden ajan, miten koulu kerrallaan on muuttunut yksityishenkilöiden kesäasunnoiksi. Kaupat ovat lopettaneet eikä ilman omaa autoa ja ajotaitoa pääse enää edes naapuriin. Kauppamatkakin on vaatimattomat 30 kilometriä. Tällaista Suomeako päättäjät haluavat.

#8

Vaikka en asukaan Suomessa vastustan mitä jyrkimmin kyläkoulujen ja muiden pienten paikkakuntien palveluiden jatkuvaa huonontamista

#9

Ei nyt oikein tahdo mennä ajatusmaailmaan tämä koulujen lakkauttaminen, on jonkinmoista napilla pelaamista kunnilla ja vallankin nyt kun kerran esikoulua suunnittelevat pakolliseksi, niin lapsia aletaa kuljettamaan pitkiä matkoja ja jättikouluja perustetaan... Onko nyt tarve taannuttaa Suomikin samaan mitä se oli vielä 60-luvulla että vain rahalla sai käytyä koulua ja opiskella...

#10

Kaikki kyläkoulut säilytettävä. Rahat lasten ja vanhusten hoitoon otettava vaikkapa vähentämällä puolet kansanedustajista ja avustajista tai kaikenlaisista ministeriöistä ja kansliapäälliköistä. Tsemppiä ja voimia pitää kylän ja lasten puolia.

#11

Todella lyhytnäköistä politiikkaa, jos Juokslahden koulu lopetettaisiin! Kuka lapsiperhe haluaisi sen jälkeen enää rakentaa kotinsa Himosalueelle tai Juokslahteen Päijänteen rantamaisemiin? Koulu on hyvässä kunnossa, oppilaita riittää ja sitäpaitsi siellä sijaitsee myös erittäin tärkeä päiväkoti! Eli EHDOTON EI koulun lopettamisaikeelle!

#12

Kyläkoulut tarpeellisia

#13

Useimmat kyläkoulun oppilaat on jo nyt kuljetusoppilaita. Eikö se ole ihan sama minkä koulun pihaan se kouluauto kurvaa. Sammallahdestakin koulumatka lyhenee keskustaan kulkiessa.

#14

Valtuusto on hyväksynyt palvelustrategian ja kaupungin rakennemallin. Ei voinut tulla kenellekään yllätyksenä miten henkilöstön 150 työntekijän vähennys toteutuu palveluissa.

#15 Re:

#13: -

Onko oikeasti Sammallahdesta lyhyempi matka Vitikkalan kouluun, kuin Juokslahden kouluun? :o

#16

Eihän tässä nyt oikeasti ole kyse pelkästään koulumatkoista tai taksikyydeistä!

Vieras

#17 "Pieni koulu on suuri koulu"

"Pieni koulu on parempi" kertovat tutkimukset. Se on lapselle turvallinen, jossa hänet huomataan. Jokainen lapsi otetaan yksilöllisesti huomioon; lapsi saa olla aktiivinen ja vapaa. Koulussa ei kiusata; siellä opitaan huolehtimista pienemmistä, siellä opitaan vastuuta ja SUVAITSEVAISUUTTA, koska lapset tottuvat siihen, että on erilaisia, eri-ikäisiä ihmisiä. Samanikäiset oppivat sietämään samanlaisuutta. Pieni koulu on suuri juuri siksi, että siellä opitaan elämässä tarpeellisia tietoja sekä taitoja sekä yhteistyö kotien ja kylän toimijoiden välillä on kiinteää.

#18

Kyläkoulut ovat tärkeitä kyläyhteisöille. Niitä ei saa lopettaa vaan kehittää yhä monimuotoisemmiksi eri sukupolvien kohtaamispaikoiksi.

#19

Vastustan Juokslahden koulun lakkautusta,mutta kannatan sitä että toinen kaupungin taloista lakkautetaan. On turhaa pitää tällaista hallintovirkamies määrää ja rakennuksia 7 km välein.Kun virkamiehet yksityisestikin toteavat että heillä ei ole mitään töitä. Koulut,opettajat,hoitajat,ruuanlaittajat tarvitaan.

#20

"2000-luvulla on lakkautettu jo noin tuhat kyläkoulua. Sulkemisperusteina ovat yleensä olleet kunnan taloudelliset vaikeudet ja koulujen pienet oppilasmäärät. Olisivatko päätökset voineet olla erilaisia, mikäli päättäjät olisivat perehtyneet maaseutukouluja koskeviin tutkimustuloksiin?

Nykyisin uusina ajatuksina markkinoidut pedagogiset virtaukset ovat olleet kyläkoulujen käytäntöinä jo vuosikymmeniä. Kyläkoulussa toteutetaan tekemällä oppimisen ajatusta, käydään seikkailukoulua ja opitaan tutkimalla. Kyläkoulu on ollut edelläkävijä myös vuosiluokkiin sitomattomassa opetuksessa, joka on uusissa koululaeissa suositeltu opetusjärjestely.

Kyläkoulujen puolustajia kritisoidaan siitä, että he suhtautuvat asiaansa tunteella. Olisiko koululaitoksen pikemminkin syytä olla ylpeä ihmisten vahvasta tunnesiteestä kouluun?

Kaikissa kunnissa kyläkoulujen lakkautuksilla ei ole saatu aikaan myöskään taloudellisia säästöjä. Koulutuksen kustannuksia koskevat tilastot osoittavat, että samaan aikaan, kun 300 koulua on lakkautettu vuosina 2000–2004, perusopetuksen menot ovat kasvaneet 24 %."

Näin kirjoittaa Kasvatustieteiden professori Eira Korpinen kirjassaan Eläköön kyläkoulu!
Viivi

#21 Re:

#19: -

Tarkoitatko  kaupungintaloa vai kaupungin taloja joita on paljon enemmän ? "oli pakko kommentoida"

#22

Kyllä koulukyydit tulee paljonkallimmaksi ja lapsien koulun käyntiin käytetty aika venyy.

#23

Olen 9.luokkalainen poika ja kävin itse aikanaan juokslahden kyläkoulua.Muistan kuinka viihtyisä ja turvallista siellä oli ja on varmasti edelleenkin.Koulun yhteinen henki ja yhteinen ilmapiiri oli suvaitsevainen ja reilu jokaista kohtaan.Haluaisin, että tästä asiasta päättävät henkilöt miettisivät tarkkaan toisiko tämän kyläkoulun lopettaminen kaupungillemme suuria etuja rahallisesti.
Toisaalta tämän arvokkaan kuläkoulumme arvoa ei voi todellakaan mitata rahassa, sillä Se on paljon muutakin kuin pelkkä koulu.
Petri Rautiainen

#24 ADRESSIN KIRJOITTAJILLE

Nimiä kirjoittamaan kaikki listaan ja jakamaan adressia eteenpäin.

Tässä on toinen adressi, johon voi laittaa allekirjoituksia:

Kommentoi adressia