Loikalan kartano pitää sulkea!!!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Loikalan kartano pitää sulkea!!!.

Matti Ahonen
Kausala

#1 Ei missään tapauksessa pidä sulkea.

30.09.2008 01:23

Aikaisemmat kokemukseni, silloin oli vielä Esa Siekkinen vastuullinen henkilö Loikalan kartanon perhekodissa ja se oli eräs ainoista paikoista jotka ottivat vastaan näitä monta paikkaa kiertäneitä "asenne ja tunnevammaisia" nuoria. Nythän vastuuhenkilö on Heidi, ja edelleen siellä tehdään erinomaista työtä.
Kyllä ohjelmissa tehdään "kaikenlaista asennekasvatusta" mutta yhteiskunta alkaa olla niin perseestä tämän "markkinatalouden" kanssa, että kaikenmaailman musiikkitaloihin on rahaa, ja markkinataloudessa elävien firmojen tukemiseen on rahaa. Mutta silloin kun meni hyvin, niin firmojen ja osaketulojen verotusta helpotettiin että osakeenomistajat ja muut LUIKURIT, jotka nyt vaativat tukia saivat MASSIIVISIA VOITTOJA ja elivät "markkinataloudessa", MIKSI HE NYT EIVÄT ELÄ MARKKINATALOUDESSA ? ?
Lisää RAHAA koulu terveydenhuoltoon ja muuhunkin sosiaalirintaman menoihin.
Ari-Pekka Harju
Adressin tekijä

#2 Matti Ahoselle

30.09.2008 15:44

Olen poistanut nimesi listalta... sähköpostiviestiisi viitaten...

"Viitsisitkö poistaa minun allekirjoitukseni Sinun typerästä adressistasi, lipsahti väärään paikkaan minun tärisevät käteni, oli tarkoitus vain kommentoida Sinun adressiasi."
Ari-Pekka Harju
Adressin tekijä

#3 tervehdys kaikille!

25.10.2008 23:37

Kirjoitelkaa ja ottakaa kantaa ko. asiaan! Kiitoksia allekirjoituksista, mutta pieni keskustelu aiheesta olisi "poikaa"

-AaaPee
Laura Lehtonen
Tuusula

#4 Loikalan kartano

20.02.2009 16:31

Keskustelua sen verran, että ainakaan muutama vuosi sitten ei kartanossa ollut pätevää opettajaa eikä opetusjärjestelyt toteutuneet perusopetuslain mukaisesti!

Lauri Laaksonen
Padasjoki

#5 tervehdys kaikille

26.04.2009 23:33

Olin sijoitettuna loikalan kartanoon noin kahden ja puolen vuoden ajan. Mielestäni kyseissä paikassa käytettävät metodit rikkovat törkeästi ihmisoikeuksia yms. ihmisen oikeuksia. Otin tämän asian esille sosiaalitoimen kanssa, jonka jälkeen pidimme loikalan kartanossa palaverin Heidi Rauhan, sosiaali työntekijän, lastensuojelu johtajan ja vanhempieni kanssa. Vastaus oli jyrkkä: Jotkut tilanteet vaativat näitä toimenpiteitä. Mielestäni vaikka nuori olisi kuinka hankala mielestäni asian ratkaisu ei ole se että sinulta "poltetaan" kotilomat. Muistaakseni parhaimmillaan jonkun nuoren kotilomat evättiin jopa muutamiksi kuukausiksi sen tähden, että hän hermostui työntekijän ärsyttämisen johdosta.

Olen vakaasti sillä kannalla, että tämä laitos pitäisi sulkea.
Lauri Laaksonen
Padasjoki

#6

26.04.2009 23:34

ja tämä oli vain yksi asia monien joukossa
jarmo syväterä
tervakoski

#7 ei Loikalaan sattumalta jouduta

23.07.2009 16:01

Jos Loikalan sulkemista vaaditaan, niin mistä löytyy tilalle paikka vaikeille sijoitettaville. Olen aikoinaan vieraillut Loikalassa ja en herra paratkoon näe mitään syytä lopettamiseen. Palaa niitä lomia muuaallakin kuin Loikalassa - oikeuksiensa perään on tyhjä parkua, jos omalla käytöksellään lomansa polttaa. Sääntöjen rikkomisella on kaikkialla yhteiskunnassamme aina seuraamuksensa. Se pitää oppia Loikalassa, jos sitä ei ole muualla vielä oppinut. Lomalle pääsee, jos omalla käytöksellään osoittaa, että on lomansa ansainnut ja että voidaan luottaa siihen, että lomalla käyttäydytään asiallisesti. Lomalle ei pääse, jos on odotettavissa, että paluu lomalta tapahtuu muiden saattamana. Meillä ei ole montaa Loikalan kaltaista paikkaa - yhdenkin poistuminen on liikaa.
Pilkun viilaaja
Nummi-Pusula

#8 samoilla linjoilla..

24.07.2009 21:58

Käytäntö ja teoria ei aina kohtaa. Vaikka olis kuinka hieno kasvatusmetodi sen soveltaminen käytäntöön ei aina ole niin helppoa. Mielestäni tämä ei ole mitenkään järkyttävää kun miettii missä ollaan. Valitettavasti meillä Suomessa on nuoria, jotka joutuvat asumaan kyseisissä paikoissa. Tässä jutussa ei kuitenkaan kerrottu mitä nuoret olivat tehneet ja millaisia ongelmia heillä on, vaan keskityttiin pääasiassa siihen miten heitä kohdellaan.

Nuoria täytyy kuitenkin kuunnella herkällä korvalla, sillä väärinkäytökset näissä paikoissa on mahdollisia. On järkyttävää lukee hoitajista ,joidenka mielestä omaiset on enemmän riesa kuin voimavara. Kuka tästä nuoresta voi välittää niin paljon kuin omainen.

jarmo syväterä
tervakoski

#9 Joutumisesta

28.07.2009 16:27

Nuoren ongelman taustalla on usein vanhemmat - on hyvinkin vaikeita juttuja. Kasvtuskotien työntekijät eivät voi näitä asioita tuoda julki, sosiaalityön sallassapitovelvollisuus. Useita vuosia sitten Kuttulaa vastaan oikeutta kävivät hoitoon otettujen lasten vanhemmat - Kuttulan työntekijät joutuivat olemaan vaiti, kun heitä julkisuudessa röykytetiin. Nykyisin peruskoulun opettajat ovat joutuneet vähän samanlaiseen röykytykseen koululaisten vanhempien puolelta. Olen sitä mieltä vakavissani, että "holtittomilla" vanhemmilla ei voi olla kovin suurta valtaa hoidosta ja toimenpiteistä päätettäessä. Loikala ja Tapio Siekkisen kasvatuskoti Pohjois-Suomessa pitävät sisällään kaikkein vaikeimpia tapauksia. Minun mielipiteeni on, että Makarenkon ajatukset sopivat hyvinkin suomalaisiin ongelmalapsiin. Ongelmalapset eivot voi olla päättäjinä saatikka heidän ongelmaiset vanhemmatkaan.
Pilkun viilaaja
Nummi-Pusula

#10 En todellakaan tiedä

28.07.2009 23:09

Vierastan ajatusta, että vanhempien ja lasten tuhotaan ja joku palkollinen otetaan hoitamaan vanhemman homma. Vois esittää kysymyksen; mikä on vanhemman ongelman takana? Ei kaikki ns. huonojen perheiden lapset joudu kuitenkaan lastenkotiin.
jarmo syväterä
tervakoski

#11 Monitahoiset ongelmat

29.07.2009 15:42

Olen ymmärtänyt,että esim. Loikalan kaltaiseen kotiin tulevat lapset ovat moniongalmaisia ja "täysin vailla ns. omatuntoa". Taustalla voi olla pitkään jatkunutta imppaamista, huumeita, väkivaltaa, insestivanhempia ym. Yleensä kasvatuskotiin tuleva lapsi on täysin romuna ja useinmiten myös vanhempien tausta on todella huono. Silloin päätöksentekijöinä ei voi olla sellainen, joka ei päätöksentekoon kykene. Kait se on niin, että Loikalassakin työntekijät joutuvat luomaan lapsen pään vähän uudelleen - kasvattamaan sinne omantunnon ja tunteet. Onhan meillä kevyempiäkin kasvatuskoteja/vastaanottokoteja. Esm. Tervakoskella on tällainen Varakoti. Niihin tulevat lapset ja lasten vanhemmat kuuluvat kevyeen sarjaan verrattuna esim. Loikalaan. Voisi sanoa, että Loikalan kaltaiseen paikkaan joutuu lapsia, joita ei uskalleta muualle ottaa.
Tiia Järvi
Pori

#12 Loikalaa ei kiinnosta nuoret vaan rahat joita nuorista maksetaa.

07.08.2009 19:31

Et todellakaan tiedä mistä puhut. Loikalaan sijoitetut nuoret eivät ole rikollisia vaan yhteiskunnan järjestämiä uhreja joille ei anneta edes ihmisarvoa. Lastensuojelu ei välitä näistä nuorista pätkääkään vaan halutaan luoda nuorille uusi ajattelu malli. He eivät saa ajatella eivätkä puhua. Heille saa tehdä mitä tahansa eikä kukaan usko heitä. Loikala on vankila, mihin hämeenlinna sijoittaa nuoria. Laiskat lastensuojelu viranomaiset eivät ole kiinnostuneita mistään nuoreen liittyvästä. Nämä nuoret eivät ole rikollisia eivätkä rikollisen alkujakaan mennessään loikalaan. Saattaa olla esim:koulu kiusauksen uhri jonka ystävälliset viranomaiset vievät pois karmeilta vanhemmilta, jotka eivät saa nuorta kouluun kiusattavaksi. Jos vanhempi on yrittänyt tehdä asiasta valitusta kaikki käännetään vanhempaa vastaan. Herätkää ihmiset todellisuuteen. Nuoret voi huonosti eikä heitä lastensuojelu auta vaan päin vastoin.
angie myrsky
helsinki

#13

07.08.2009 20:18

ei ole olemassa ongelmanuoria vaan nuoria joilla on vaikeuksia!!!! ja tämä ei tarkoita että nämä pitäisi telkeä laitoksiin tai parantoloihin!!!!! ongelmat on tässä patrioottisessa ja jääräpäisessä kansassa joiden on pakko pelastaa kaikki mikä ei sovi heidän normeihinsa!!!ja jollainhan heidän on pönkitettävä itsetuntoaan!!!!
Ari-Pekka Harju
Adressin tekijä

#14 Nuoria nöyryytetään lomilla!

07.08.2009 21:48

Sain dokumenttia liittyen matkalippuihin. Kun lähdet lomille, niin sinut on jo valmiiksi leimattu. Nimittäin heidän matkalippuihn on jo valmiiksi painettu "Loikalan kartano". Miksi näin? Eikö voisi olla aivan tavalliset liput joita on käytöss muillakin matkustajille tai sitten joku kortti josta ei kävisi selville, että on Loikalan "kriminaaleja"....
Jarmo Syväterä
Tervakoski

#15 No voi voi

07.09.2009 16:38

En ole kylläkään väittänyt, että Loikalaan joutuneet ovat kriminaaleja. Eivät he ole kyllä ihan viattomia koulukiusattujakaan. Angie Myrsky ja Tiia Järvi eivät ole ilmeisesti nähneet katua - katu-uskottavauus puuttuu. Melko reippaasti ja heppoisesti kirjoittajat haukkuvat lastensuojelun ja väittävät Loikalan olevan vankila. Ihmisarvosta puheen ollen - Loikalassa pyritään siihen, että siellä oleviin nuoriin kasvaisi ihmisarvo ja sen kunnioittaminen ja että he itsenäistyisivät selviämään maailmassa. Kirjoittajien näkemys lienee se, että Loikalaan pääsevät lapset ovat pulmusia. Onneksi Loikalassa ollaan toista mieltä ja toimitaan sen mukaisesti.
ex vanki loikalassa

#16 Re: ei Loikalaan sattumalta jouduta

11.06.2010 12:32

#7: jarmo syväterä - ei Loikalaan sattumalta jouduta

Loikalan kartano on paholaisen suoma maanpäällinen helvetti!!!

Siellä tuhotaan nuorten ihmisten mielenterveys sortamalla, alistamalla, haukkumalla törkeästi, sekä eristämällä!!!!

Vihaan kyseistä paikkaa yli kaiken, olin siellä 2.5 vuotta ja kun viimein pääsin pois sieltä, painajaiset ja kuvottavat tapahtumat eivät ole minua jättäneet vieläkään rauhaan!

Pahat muistot eivät pyyhkiydy ajan kanssa pois.

Terapiassa olen käynyt 2 vuotta, eikä vieläkään kyseisen laitoksen arvet ole haalistuneet.

entinen asukas loikalassa

#17 Re: No voi voi

11.06.2010 12:37

#15: Jarmo Syväterä - No voi voi

Loikalan kartano pitäisi polttaa, ja kasata uudestaan ja räjäyttää vielä kerran.

Ja laitoksen johtaja pitäisi tappaa, elvyttää uudestaan henkiin, ja tappaa vittu vielä toisenkin kerran!!!!!

SE on paholainen, saatanan riivaama käärme, ja sen tytär perkeleen tulikiviä syöksevä demoni!

Ikinä en unohda enkä anna anteeksi niitä tekoja, joita minuun kohdistettiin!

Susanna, myöskin entinen Loikalan alistettu ja murrettu!

#18 Re: Re: ei Loikalaan sattumalta jouduta

22.06.2010 19:11

#16: ex vanki loikalassa - Re: ei Loikalaan sattumalta jouduta

Oon sun kanssas aivan täysin samaa mieltä!!! Edelleen itselläkin samat vanhat tapahtumat jokapäiväisessä elämässä muistuu moneen kertaan mieleen! Heidi+ työntekijät EIVÄT OSANNEET tehdä mitään muuta kuin haukkua ja alistaa ja saada itsensä mahdollisimman korkealle mukamas hyvälaatuisesta paikasta! VITTU SENTÄNS! Alistamallako ne nuoret kasvatetaan! Mihin ne on mun elämän saanut kaikilla teoillaan, sen jälkeen kun kolmisen vuotta sitten pääsin sieltä pois: JUMALATON HUUME- JA RIKOSKIERRE ALKOI. Ei ollut enään mitään muuta tapaa turruttaa paskaa oloa kokemuksiensa takia! Toivottavasti vittu jokainen sortamiseen ja alistamiseen mukaan lähtenyt työntekijä, tajuaa jossain vaiheessa että MITÄ VITTUA SE TEKEE NUOREN ELÄMÄLLE!! Heidi on pohjimmiltaan niin kylmä ja likainen käärme että tuskin koskaan tulee tajuamaan! Joillakin ihmisillä johtajan paikka ja sen myötä kusi nousee niin pahasti hattuun että kusee vielä jokin kaunis päivä omille nilkoilleen!!

elämäni meni pieleen loikalan takii
Vieras

#19 sulkeka se paska

04.07.2010 15:31

ilman muuta loikala pitäisi sulkee,.olin siotettu sinne esa siekkisen aikana,.silloin seilä sain esimrkiksi semmoisen rangistuksen että jouduin olemaa pienessä tilassa kello 8 amull istumaan selkä suorassa tuolilla ,tuijottaa seinää 8 iltaan asti ja sit nukkumaa ja yli kahden viikon ajan samaa joka päivä,.eikä sielä miitään erityisen vaikeita nuoria ollut ,jotkut oli ihan tyhmistä syistä sielä,.oon ollut loikalan jälkee neljä kertaa vankilassa,.suljetuila,..ja sanon vaan että loikala sataa kertaa pahempi kokemus, koska sielä sitä on lapsi ja täysin muiten sairaitten yksilöiden mielivallan alla ja eikä mitään sanomista mihinkää,.....,oli sielä mun aikana muutama iha ok työntekijääkii, niile kiitos.....kusipäille,.toivon et en tuu ikinää kohtaamaa niitä,.,.,moi moi,.,


Vieras

#20 sulkeka se paska

04.07.2010 16:10

joka kerta ku muistelenkii lokalaa ni alkaa nii kiehuu päässä ,..mullekkaa ei oikeastaan ollut mitään semmosta syytä et tän takii joudin sinne,.papereissa kyl lukee kaikke mitä sossut luulee,,..hei eihän ketää voi vittu vangita sen takii et luulee jotain mut ei oo todisteita. suomessa sossut voi liian helposti päättää tollasista asiosta,.pitäis kai olla jonkiinlaine oikeuden käynti tai jotaii en mä tiedä...,..,.ja yks asia on aivan varma että se paikka ei auttanu ketää joka oli sielä mun aikana,...,.kaikki on narkkareit tai mene linnasta ulos sisää ,.tai seonut päästä ja menny mielisairaalaa,...päin vastoin koin sen sillä tavoin et jos sulla ei ollut ongelmii nie sielä ne ongelmat sulle tehtii,..,.ja sanotti kato ku sä oot nyt näin ja näin vaikea,..en tiedä mitä sielä tänä päivänä on,.mut mun aikan se oli niin kaksi naamasta tekopyhää paskaa koko laitos,esim,..esa siekkine puhii telkkarissa että heilä on jokin holding systeemi kun lapsi kapinoi he otta sen pitää sitä kiini sylissä,.todellisuudessa se oli sitä et viisi työntekijää pistää sut koko painolla maahan,.aina siivottii ku televisio tuli kuvaamaa ja kaikki luki kiltisti kirjaa,..heh,.muistan aina sen ahdistavan ilmapiirin miten kaikkia hallittii pelolla,.jos ei tottele ni viedään rööki lupa tai joutuu kalsari hoitoo,.siis huoneesee mis ei oo muuta kun patja ja istut sielä kalsareissa,.tai jotain muuta rangaistusta,.,.muistan moinesti kun johtaja tuli vaan suoranaisesti vittuile kaikille tyylii sille , mitä sä luulet olevas ja sä senkii vinosilmä oksä joku kova,... jokaiselle vaan purkatumaan ilman mitää syytä.,,.mun pitäisi milestäni saada jonkin laista korvausta valtiolta tai jotain koska laittoivat mut tollaseen paskaa paikaan,.

pete

#21 Re: tervehdys kaikille

07.07.2010 19:59

#5: Lauri Laaksonen - tervehdys kaikille

 moi mun poika oli siellä toni herrala siellä oli semmonen huonekin käytös rangaistuksena kylpytakki vain päällä  poika tuli lomalle jäi karkureissulle piilottelin 8 kuukautta ennenkö sosku teki päätöksn ettei tarrvi mennä takas palkkas yksityisetsivän ohjaajat juoksi nurkis mun poika eka joka pääs pois en antanu periksi siellä tapahtuu kaikkee vääryyksiä nuoria kohtaan hyvinkään sosiaali toimi ei lähetä sinne ketään nuorta


Vieras

#22 Onneksi nuoret uskaltavat avata suunsa näistä vääryyksistä.

09.07.2010 10:43

Ihmettelen todella tätä lastensuojelua joka aiheuttaa vain suurta vihaa yhteiskuntaakin kohtaan. Lastensuojelun pitäisi auttaa nuoria jotka saattavat ikävä kyllä tehdä virheitä niitä tekee myös monet aikuiset ja myös viranomaiset. Jokaisesta alkoholi kokeilusta tehdään lastensuojelu ilmoitus ja kun ei nuorille ole matalan kynnyksen hoitopaikkoja niin loikalaan ja muihin vastaaviin paikkoihin nuoret sijoitetaan (raha ratkaisee) kunnes täyttävät 18-vuotta ja ilman mitään kokemusta muusta elämästä laitetaan omaan asuntoon. Hämmentynyt nuori ei tiedä mistä aloittaa ja voi todellakin joutua syvään rikos ja huume kierteeseen. Tämä tulee yhteiskunnalle tosi kalliiksi ja nuoren elämä on totaalisesti pilalla. Lisätkää terapia palveluita ja perheitä pitää enemmän tukea jos nuori on tässä kierteessä siinä on koko perhe myös mukana eikä heitä voi erottaa nuoren elämästä. Olipa vanhemmat tai nuori millaisia tahansa kaikki tarvitsee tukea joskus myös viranomaiset jotka eivät aina tiedä mitä ovat tekemässä kun tuhoavat nuorten ja heidän perheittensä elämää.
Tuleva sosionomi??
Vieras

#23

28.07.2010 19:09

Suomesta löytyy hyviäkin sijoituspaikkoja. Itse olin 7 vuotta tällaisessa hyvässä paikassa ja rangaistukset olivat lievästi sanottuna toista luokkaa kuin olen lukenut ja kuullut tämän Loikalan rangaistuksista.

Pahin rangaistus oli YHDEN kotiloman peruminen ja sen saamiseen vaadittiin todellakin vakava rikkomus. Muita rangaistuksia oli mm. tv:n katselun rajoittaminen ja huonearesti OMASSA huoneessa niin että vessaan saa kuitenkin mennä itse ilman valvontaa ja huoneessaan saa esim. lukea tai yms. jos haluaa. Ei siis mitään tyhjä-huone-nurkkaan-tuijotus  -meininkiä.

Omaisten kanssa yhteydenpitoa ei mielestäni ole oikeus rajoittaa ellei ole KUNNOLLISTA syytä siihen. Jos syynä on vain se, että nuori on hieman allapäin puhelun jälkeen ei riitä syyksi. LÄHES JOKAINEN pois kotoa sijoitettu nuori potee koti-ikävää ja se on täysin normaalia. Ja tottakai puhelu kotiin nostaa tunteet pintaan. Puheluiden kuunteluntelu ja postin lukeminen ilman pätevää syytä osoittavat erittäin suurta tyhmyyttä. Miten nuori voi tuntea olonsa turvalliseksi jos ei saa puhua henkilökohtaisia puheluita omaisilleen rauhassa?? Ja lakikin sanoo jotain sen suuntaista että toisen postia ei saa lukea.

Mielestäni Loikalaa ei välttämättä tarvitse sulkea: täys remontti henkilökuntaan ja käytäntöihin saattaisi riittää. Suomessahan on pulaa paikoista sijoittaa "ongelmanuoria" mutta se ei tarkoita, Loikalan nykyinen toiminta olisi hyväksyttävää (siis mikäli kuulemani pitää paikkansa ja miksi ei pitäisi). Nuoret jotka joutuvat sijoitukseen tarvitsevat tukea, kuuntelijaa, ymmärrystä, arvostusta, järkevät rajat, PALJON kiitosta hyvästä käytöksestä ja kohtuullisen rangaistuksen huonosta käytöksestä. Miten nuori voi oppia normaalia käytöstä jos ainoat ympärillä olevat roolimallit käyttäytyvät kuin tyrannit??

Jokainen nuori on mielestäni oikeutettu edes suht normaaliin nuoruuteen ja siihen ei kuulu järjettömät rangaistukset lähes tyhjästä. Ja kaikille TEILLE jotka olette itse joskus olleet sijoitettuna: jos mahdollista lukekaa itsenne sosiaalialalle, sillä vertaistuki on kaikkein arvokkainta mitä on. JOKAISEEN Suomen nuorison sijoituspaikkaan tarvittisiin joku joka on käynyt samankaltaisen elämän vaiheen läpi.

Vieras

#24 Re: tervehdys kaikille

31.07.2010 11:17

#5: Lauri Laaksonen - tervehdys kaikille

olen samaa mieltä sinunkanssasi, olin joskus myös siellä ja siellä on edelleen parikaveriani. Kumminkin siellä kun olin lähdössä siihen etupihalle istuskelemaan ja miettimään asioita he luulivat että olen lähdössä hatkaan siis karkuun! ja sanoivat että minulta lähtevät kotilomat nyt! vaikka olin vain menossa istumaan pihaan he eivät kuuntele nuoria joilla on ollu vaikeuksia elämässä ja jos he kerrankin puhuvat totta siitäkin tuomitaaan eikä uskota vaan luullaaan että valehdellaaan !  olen myös todella sitä mieltä että tämä pitäisi sulkea!

LOIKALAN VASTUSTAJA!
Vieras

#25 loikala on perseestä!!

02.09.2010 15:12

yksi kaverini on kyseissä paikassa se sano et moro ja lähti juoksee.. ! kun se jäi  kiinni niin sitä pidetään jossain vitun huoneessa kuukaus kaupalla eikä se saa ottaa yhteyttä ees omaa perheeseensä. vittu onko toi muka jotain saatanan lasten suojelua. perkele henkistä kiduttamista. mun mielest tollanen paikka pitäis räjäyttää. ja ohjaajat tai mitkä onkaa jotain vitun kasvattajia nii tekee steroidi kauppaa ja myy niitä luultavasti muille ohjaajille. VITTU OTTAKAA SEULAT NIILTÄ SAATANAN KASVATTAJILTA!!!!!!!!!!!

LAITTAKAA PEUKKU YLÖS JOS OOTTE SAMAA MIELTÄ!!!!

 

t. petri lehikoinen.