Adressi Israelin tueksi!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Adressi Israelin tueksi!.

Tärkeää.....

#1001 EXODUKSEN TOTEUTUMINEN NYKYAIKANA

22.09.2011 23:12

Tämä tarkastelu liittyy esitelmääni eräässä Israel –tilaisuudessa. Pääpaino esityksessä on tuoda esille niitä Raamatun kohtia, joissa puhutaan Israelille annetuista lupauksista maasta ja asumisoikeuden ehdoista. Samoin tutkistelussa nähdään, kuinka Jumalan lupaukset ovat toteutuneet ja tulevat toteutumaan. Maan asuttaminen niinkuin sieltä karkottaminenkin tapahtuivat aivan kuten Jumala oli siitä kansallensa ilmoittanut. Nyt toteutuu myös lopunajan lupaukset kansan palaamisesta.

Laajemmin näitä asioita olen käsitellyt Suomen Karmel –yhdistyksen kustantamassa kirjassani "Israel – ajanmerkki".

Kenelle Israelin maa-alue kuuluu?

Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi. Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä." (1 Moos. 12:1-3).

Aabraham kutsutaan isänsä maasta ja kodista maahan, jonka Jumala on hänelle valinnut ja missä hänestä polveutuu suuri kansa. Jo tähän kutsuun liittyy lupaus siunauksesta kaikille, jotka tuota kansaa siunaavat. Kun Aabraham totteli Jumalan kutsua, Jumala osoitti hänelle luvatun maan. Silloin Herra ilmestyi Abramille ja sanoi: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan." Niin hän rakensi sinne alttarin Herralle, joka oli hänelle ilmestynyt. (1 Moos. 12:7).

Tämä luvattu maa oli Kanaaninmaa. Tätä maata Jumala kuvaa Aabrahamille näin: Ja Herra sanoi Abramille, sen jälkeen kuin Loot oli hänestä eronnut: "Nosta silmäsi ja katso siitä paikasta, missä olet, pohjoiseen, etelään, itään ja länteen. Sillä kaiken maan, jonka näet, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi ikuisiksi ajoiksi. Ja minä teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin maan tomun. Jos voidaan lukea maan tomu, niin voidaan lukea myöskin sinun jälkeläisesi. (1 Moos. 13:14-16). Maa ulottui silmänkantamattomiin joka suuntaan. Huomattavaa tässä on, että myös alue, jonka Loot oli itselleen valinnut, kuului Aabrahamille ja hänen jälkeläisilleen

Ensimmäinen alueen rajojen määritys

Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton, sanoen: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan, Egyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka: (1 Moos. 15:18). Tätä ennen Jumala oli jo Aabrahamille ilmoittanut, että kansa joutuu 400 -vuodeksi muukalaisiksi ja asumaan sorrettuina vieraalla maalla. (1 Moos. 15:13-16) Myöhemmin alue laajeni käsittämään myös Lootin ja Eesaun jälkeläisille annetut alueet Jordanlaakson itäpuolelta. Siitä kertoo mm. Obadjan kirja, sekä Sefanja 2:8-10.

Entäs sitten Gazan alue. Siitäkin kertoo Sefanjan 2. luvun jakeet 4-6. Jakeessa 7 alue luvataan Juudan heimon jäännökselle. Ja rannikko joutuu Juudan heimon jäännökselle. Siellä he laiduntavat; Askelonin huoneisiin he asettuvat makaamaan illoin. Sillä Herra, heidän Jumalansa, on pitävä heistä huolen ja kääntävä heidän kohtalonsa.

Jumala määrää kansojen rajat.

Kun Korkein jakoi perinnöt kansoille, kun hän erotteli ihmisten lapset, silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan. Sillä Herran kansa on hänen osuutensa, Jaakob on hänen perintöosansa. (5 Moos. 32:8,9). Uudessa raamatunkäännöksessä 8. jakeen loppu on muodossa "hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan". Vaikka alaviitteessä onkin asiaa selvitetty, on silti ihmeellistä, miten tällainen sanamuoto on otettu muistaen, että Jumala kaikkialla korostaa, että ei ole muita jumalia hänen rinnallaan. Kun kysymys on myös maan jakamisesta Israelin sukukuntien kesken, ei käännös ole senkään perusteella hyväksyttävissä.

Myös Apostolienteoissa puhutaan rajojen määräämisestä. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, (Apt. 17:26).

Miksi israelilaiset karkotettiin luvatusta maasta?

Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille annetuissa lupauksissa ei ollut ehtoja. Sen sijaan, kun Jumala puhui Moosekselle luvatusta maasta, sen omistukseen liittyi ehto. Sillä jos te pidätte kaikki nämä käskyt, jotka minä teille annan, ja seuraatte niitä, niin että rakastatte Herraa, teidän Jumalaanne, ja aina vaellatte hänen teitänsä ja riiputte hänessä kiinni, niin Herra karkoittaa kaikki nämä kansat teidän tieltänne, ja te laskette valtanne alle kansoja, jotka ovat teitä suuremmat ja väkevämmät. Mihin paikkaan te jalkanne astutte, se on oleva teidän. Erämaasta ja Libanonista, virrasta, Eufrat-virrasta, aina Länsimereen saakka on teidän alueenne ulottuva. (5 Moos. 11:22-24). Tämä ehto pysyi myös Joosuan ja myöhemmin profeettojen kautta annetuissa lupauksissa. Olenkin joissakin yhteyksissä puhunut näistä lupausten liittona ja ehtoliittona.

Kun israelilaiset luopuivat isiensä Jumalasta ja alkoivat palvoa ja kumartaa epäjumalia, Jumala karkotti heidät kaikkien kansojen joukkoon. Kuitenkin hän antoi lupaukset, että hän vielä palauttaa kansansa perintöosalleen. Vielä on siis "exoduksen" aika.

Paluu luvatulle maalle toteutuu

Ensimmäinen exodus oli, kun Jumala toi kansansa Egyptin orjuudesta luvatulle maalle. Toinen Exodus oli, kun kansa palasi 70 -vuoden pakkosiirtolaisuudesta. Kolmas exodus on nyt menossa. Se alkoi 1800- ja 1900 -luvuilla ja jatkuu edelleen. Usein kuulee ihmeteltävän, kuinka juutalaiset muuttavat Israeliin, vaikka siellä on niin levotonta. Ehkä Jumalan sana antaa siihen vastauksen. Ainakin kannattaa tutkia exodusta siinä valossa. Exoduksen erään lähtökohdan löydämme Jeremian kirjan 16 luvusta Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin ei enää sanota: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset Egyptin maasta', vaan: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin hän oli heidät karkoittanut.' Sillä minä palautan heidät heidän omaan maahansa, jonka minä annoin heidän isillensä. Katso, minä käsken tulemaan monta kalastajaa, sanoo Herra, ja ne heitä kalastavat, ja sen jälkeen minä käsken tulemaan monta metsästäjää, ja ne heitä metsästävät kaikilta vuorilta ja kaikilta kukkuloilta ja kallioiden rotkoista. (Jes. 16:14-16).

Paluu perustuu Jumalan lupauksiin.


Hän tekee sen pyhän nimensä tähden, ei siksi, että kansa olisi tehnyt parannuksen....

Sentähden sano Israelin heimolle: Näin sanoo Herra, Herra: En tee minä teidän tähtenne, Israelin heimo, sitä minkä teen, vaan oman pyhän nimeni tähden, jonka te olette häväisseet pakanakansain seassa, minne tulittekin. Minä pyhitän suuren nimeni, joka on häväisty pakanakansain seassa, jonka te olette häväisseet heidän keskellänsä. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, sanoo Herra, Herra, kun minä osoitan teissä pyhyyteni heidän silmäinsä edessä. --- En minä teidän tähtenne sitä tee, sanoo Herra, Herra: se olkoon teille tiettävä. Hävetkää ja tuntekaa häpeätä vaelluksenne tähden, te Israelin heimo. (Hes. 32:22-23, 32). .....ja koska hän rakastaa kansaansa.

Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun. Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota; jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta. Sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi, Israelin Pyhä, sinun vapahtajasi: minä annan sinun lunnaiksesi Egyptin, sinun sijastasi Etiopian ja Seban. Koska sinä olet minun silmissäni kallis ja suuriarvoinen ja koska minä sinua rakastan, annan minä ihmisiä sinun sijastasi ja kansakuntia sinun hengestäsi. (Jes. 43:1-4).

2. Herra toteuttaa lupauksensa. Tarkastelemme tähän liittyen eräitä Raamatun kohtia. Ensin Hesekiel

Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne. --- Niin te saatte asua maassa, jonka minä annoin teidän isillenne; ja te olette minun kansani, ja minä olen teidän Jumalanne. Minä vapahdan teidät kaikista saastaisuuksistanne. Ja minä kutsun esiin viljan ja teen sen runsaaksi enkä anna teille nälänhätää. Minä teen runsaaksi puitten hedelmän ja pellon sadon, niin ettette enää joudu kärsimään kansojen seassa herjausta nälän takia. Niin te muistatte huonon vaelluksenne ja tekonne, jotka eivät olleet hyvät, ja teitä kyllästyttää oma itsenne rikostenne ja kauhistustenne tähden. (Hes. 32:24, 28-31).

Tässä todetaan, että

- Jumala ottaa kansansa jäsenet pois pakanamaista, kokoaa heidät kaikista maista

- tuo heidät heidän omaan maahansa

- vapahtaa heidät kaikista saastaisuuksista

- enää ei tule nälänhätää, myöskin hedelmäpuut antavat satonsa. Kansojen herjaus tältä osin loppuu

- kansa oppii näkemään vaelluksensa ja tekonsa, joka johti karkotukseen

Sitten Jesaja

Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; minä tuon sinun siemenesi päivänkoiton ääriltä, päivän laskemilta minä sinut kokoan. Minä sanon pohjoiselle: Anna tänne! ja etelälle: Älä pidätä! Tuo minun poikani kaukaa ja minun tyttäreni hamasta maan äärestä - kaikki, jotka ovat otetut minun nimiini ja jotka minä olen kunniakseni luonut, jotka minä olen valmistanut ja tehnyt. Tuo esiin sokea kansa, jolla kuitenkin on silmät, ja kuurot, joilla kuitenkin on korvat. (Jes. 43:5-8). Samoin Katso heitä, he tulevat kaukaa! Katso, nuo pohjoisesta, nuo lännestä, nuo Siinimin maalta! (Jes. 49:12).

Myös Jesajan kautta Jumala vakuuttaa

- kansan ei tule pelätä, sillä Herra itse on heidän kanssaan

- hän itse tuo kansansa kaikkialta maailmasta, kaikilta ilmansuunnilta. Kiina on saanut aivan erikoismaininnan

- niin pohjoinen kuin eteläkin saa määräyksen antaa ja tuoda Jumalan omaisuuskansan , kaikki, jotka hän on ottanut nimiinsä, kunniakseen luonut, valmistanut ja tehnyt.

- kuitenkin tuo kansa on vielä sokea, jolla kuitenkin on silmät ja kuuro, jolla kuitenkin on korvat. Tämäkin on totta muuttajien osalta. He eivät useinkaan todellakaan tiedä, miksi he muuttavat. Heillä on vain sydämessä ajatus paluusta. "Ensi vuonna Jerusalemissa"!

Sitten esimerkki Jeremiaan kirjasta. Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin. (Jer. 3:14).

Jae osoittaa, että karkotukseen ei jää yhtäkään, vaan kaikki juutalaiset palaavat perintöosallensa. Jae 18 taas osoittaa, että myös muut sukukunnat kuin Juudan sukukunta palaavat. Niinä päivinä on Juudan heimo kulkeva Israelin heimon kanssa, ja he tulevat yhdessä pohjoisesta maasta siihen maahan, jonka minä annoin teidän isillenne perinnöksi. (Jer. 3:18).

3. Miten heidät tuodaan?

Minä teen kaikki vuoreni teiksi, ja minun valtatieni kulkevat korkealla. (Jes. 49:11). Tuskin Jesajan aikana tunnettiin lentokuljetuksia, silti hän puhuu ilmojen kautta kulkevista teistä. Nosta silmäsi, katso ympärillesi: kaikki nämä ovat kokoontuneet, tulevat sinun tykösi; sinun poikasi tulevat kaukaa, sinun tyttäriäsi kainalossa kannetaan. Silloin sinä saat sen nähdä, ja sinä loistat ilosta, sinun sydämesi sykkii ja avartuu, kun meren aarteet kääntyvät sinun tykösi, kansojen rikkaudet tulevat sinulle. --- Keitä ovat nuo, jotka lentävät niinkuin pilvet ja niinkuin kyyhkyset lakkoihinsa? Merensaaret odottavat minua, ja etumaisina tulevat Tarsiin-laivat tuodakseen sinun lapsesi kaukaa; hopeansa ja kultansa heillä on mukanansa Herran, sinun Jumalasi, nimelle, Israelin Pyhälle, sillä hän kirkastaa sinut. (Jes. 60:4-5, 8-9).

Nämä kaksi Raamatun paikkaa jo antavat hyvän kuvan, miten juutalaiset palaavat perintöosallensa

- valtatiet kulkevat korkealla. Mitä se on muuta kuin ilmasilta. Sitä osoittaa myös se, että he "lentävät kuin pilvet ja niinkuin kyyhkyset lakkoihinsa". Näin toteutui mm. valtava yhden yön ilmasilta Etiopiasta. Sama toteutuu myös Suomen kautta muuttaville

- meritie on toinen tapa. Sitä käytettiin varsinkin maailmansotien välisenä aikana ja toisen maailmansodan jälkeen. Moni laiva kuitenkin käännytettiin takaisin tai upotettiin. Varsinkin englantilaiset tekivät tätä, vaikka heidän tehtäväkseen oli annettu perustaa juutalainen valtio alueella ja kaikin tavoin edesauttaa kansan muuttoa sinne.

- he eivät muuttaneet tyhjin käsin. Poikkeuksiakin on erinäisistä syistä ja eri aikoina ollut. Kun muutto tapahtui vainojen takia, myös omaisuus jäi lähtömaahan.

Profeetta näkee myös jo sen, että maahanmuuttajilla on avustajia, "tyttäriäsi kainalossa kannetaan". Tästä puhuu Jesaja myös seuraavasti. Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä nostan käteni kansakuntien puoleen, kohotan lippuni kansoja kohti, niin he tuovat sinun poikasi sylissänsä ja kantavat sinun tyttäresi olkapäillään. (Jes. 49:22).

Muista!

#1002 Näin sanoo Herra:

22.09.2011 23:31

"Israel on minun esikoispoikani!"

SANA

#1003 TÄLLE PÄIVÄLLE Perjantai 23.09.2011

23.09.2011 11:03

------------------------------------------------------------------------
SANA TÄLLE PÄIVÄLLE Perjantai 23.09.2011
------------------------------------------------------------------------

Näin sanoo Herra: - Pysähtykää ja katsokaa, minne olette
menossa, ottakaa oppia menneistä ajoista! Valitkaa oikea
tie ja kulkekaa sitä, niin löydätte rauhan.

Jer. 6:16
Tiedoksi:

#1004 PERJANTAI 23.09.11

23.09.2011 14:44

OBAMA on vastuussa rauhanprosessin epäonnistumisesta, on PA:n johdon näkemys siitä, mikä meni pieleen heidän hyvin suunnitellulle ja valmistellulle operaatiolleen Palestiinan valtion perustamiseksi YK:n turvallisuusneuvoston päätöksellä ohittaen kaikki sopimukset ja rauhankeskustelut Israelin kanssa. Jos kaikki olisi sujunut kuten oli tarkoitus, palestiinalaiset olisivat voineet vaatia paljon sellaista, mistä aiemmin luovuttiin ja sovittiin Israelin kanssa. He todennäköisesti olisivat vaatineet Palestiinan valtion rajoiksi YK:n päätöslauselmaa no 181 vuodelta 1947, jossa juutalaisille tarjottiin vain kapeita räiskäleitä Välimeren rannoilta, mutta jonka arabit ja palestiinalaiset hylkäsivät juutalaisten vastahakoisesti hyväksyessä sen. Tämä samalla mitätöisi vuosien 1993 Oslo I ja 1995 Oslo II ja sitä seuraavat sopimukset Israelin ja PA/PLO:n välillä, eli taannuttaisiin tilanteeseen ennen Jasser Arafatia, mitä Betlehemissä asuva sheikki sanoi kaipaavansa, koska kaikki oli silloin varsin hyvin.

PA:N johto vakuuttaa kuitenkin jättävänsä hakemuksensa valtiosta ja YK:n täysjäsenyydestä tänään perjantaina heti Abbasin yleiskokoukselle pitämän puheen jälkeen. Abbas itse on seurannut tilanteen kehitystä sivusta antamatta omia lausuntojaan sallien avustajiensa hoitaa tiedotuksen medialle, joka kärkkyy jokaista tiedonmurusta uutistensa höysteeksi.
Viimeinen niitti USA:n ja PA:n johdon välien notkahtamiseen tuli PA:n johdon annettua kehotuksen aloittaa USA:n vastaiset protestit vastaukseksi Obaman torjuvalle asenteelle Palestiinan valtiosta YK:n päätöksellä. Perjantai on perinteinen arabimuslimien mielen-osoituspäivä rukousten jälkeen, joissa muslimisaarnaajat kiihottavat kuulijoitaan aloittamaan mellakat saamiensa ohjeitten mukaan. Tämä toistuu lähes joka perjantai Temppelivuorella Al Aksa moskeijan rukouskokouksen jälkeen.

PA:n pääneuvottelija Saeb Erekat toisti usein julistetun toteamuksen, ettei mikään voi pysäyttää PA:n lähettämää junaa, vaan se kulkee valittua raidettaan pääteasemalle saakka. Hän myös esitti uhkauksen, että USA:n kongressi ja EU toteuttavat uhkauksensa leikata radikaalisti PA:n avustusta, PA hajoaa tehden Israelin yksin vastuulliseksi palestiinalaisten hyvinvoinnista. Debkafile kertoi artikkelissaan, että palestiinalaiset suunnittelevat salaisesti pakolaishallituksen muodostamista tällaista tilannetta varten. Tämän voi lukea myös siten, että sellainen hallitus tulisi aloittamaan - Israelin laillisuuden mitätöimisen ja loputtomien sen johtajia vastaan nostettujen oikeusjuttujen ohella - avoimen terroritoiminnan israelilaisia vastaan sekä kotimaassa että myös ulkomailla oleviin kohteisiin. Erekat sanoi pitävänsä tällaista kehityskulkua täysin mahdollisena kehottaen Israelia valmistautumaan siihen.

ISRAELIN poliisin taholta todetaan, että se on mobilisoinut 22 000 poliisia ja rajapoliisia tuhansien armeijan sotilaitten lisäksi perjantain ajaksi kaksivaiheisen mielenosoitus-tilanteen hallitsemiseksi. Ensimmäinen vaihe alkaa muslimien purkautuessa rukouksistaan Temppeli-vuorella puolen päivän aikaan. Toinen vaihe alkaa Abbasin pitäessä puhettaan YK:ssa arviolta 19.00 Israelin aikaa, kerrotaan poliisin toimintaosastolta. Tilanteen kaksivaiheisuus pakottaa poliisin mobilisoimaan suuren määrän joukkojaan ollakseen valmis kaikkiin mahdollisuuksiin. Poliisi vakuuttaa, ettei tämä tarkoita kriisiä, vaan siirtymistä korkeaan hälytysvalmiuteen. Kaikki poliisien lomat on toistaiseksi peruutettu syyskuun aikana. Hälytysvalmius kestää näillä näkymin lauantaiaamuun saakka.

SISÄISEN turvallisuuden ministeri Yitzhak Aharonovitch käy aamulla tarkastusmatkalla Temppelivuorella yhdessä poliisin ylitarkastajan Yochanan Daninon kanssa suorittaen tilanteen viimeiset arvioinnit sekä vuorella että vanhankaupungin alueella ja sinne johtavien teitten tarkastuspisteissä. Poliisi on valmistutunut tähän päivään pitäen useita harjoituksia eri mahdollisuuksia imitoiden. Poliisin kokonaisvahvuus on lisääntynyt 50 % vuoden aikana. Mellakoiden hallitsemiseksi perustettiin 16 komento- ja valvontakeskusta ei puolille maata. Poliisi on hankkinut runsaasti ei-tappavia mellakanhallitsemisvälineitä, joihin kuuluu voimakashajuisia nesteitä, joita voidaan levittää myös ilmasta käsin, sekä laukaisualustalta ammuttavia erityyppisiä tainnutus- ja kyynelkaasukranaatteja sekä voimakasäänisiä sireenilaitteita, joiden korvia särkevä ääni aiheuttaa heikkoutta ja pahoinvointia.
http://www.jpost.com/DiplomacyAndPolitics/Article.aspx?id=239054

2. PA:N puheenjohtaja Mahmoud Abbas koksi suoranaisen shokin kuunnellessaan presidentti Barack Obaman puhetta YK:ssa, eikä sitä ollenkaan vähentänyt Obaman suoranainen uhkailu heidän tavatessaan kahden kesken puheen jälkeen, kerrotaan PA:n taholta. Eräs PA:n virkailija jopa laski leikkiä tilanteen kustannuksella todeten, että ”Obamasta on tullut sionisti”. Tämä oli vielä varsin siisti kommentti. Israelin arabikansanedustaja Ahmed Tibi, joka lensi New Yorkiin Abbasin koneessa, tuomitsi Obaman kannanmuutoksen moraalittomaksi.

PLO:n korkea virkailija Yasser Abed Rabbo sanoi Obaman toteuttavan kaksinaismoraalia.
PA:n johto kehotti palestiinalaisia mielenosoituksiin Juudeassa ja Samariassa osoittaakseen kannatustaan PA:n valtio-hankkeelle ja tuomitakseen Obaman takinkäännöksen.
PA:n siviilivirkailijoita ja koulujen oppilaita kehotettiin torstaina osallistumaan mielen-osoituksiin tukeakseen Mahmoud Abbasia ja tuomitakseen Obaman Israelia suosivan politiikan.
Samanlainen Obaman ”moraalittoman puheen” tuomio näkyy kaikissa PA:n virkailijoitten tai johtajatason henkilöitten kommenteissa. Fatahin edustaja Osama Qaqashmeh toi esille PA:n johtajien toisteleman historian vääristelyn, josta he syyttävät Israelia, todeten, että ”Obama vääristeli Palestiinan historiaa puolustaessaan Israelia”. Hän syytti lisäksi, että ”Obama teki Israelista uhrin vastoin Amerikan kansan moraalisia arvoja ja demokratiaa”.
http://www.jpost.com/DiplomacyAndPolitics/Article.aspx?id=239150, http://www.jpost.com/DiplomacyAndPolitics/Article.aspx?id=239129

3. JOUKKO mielenosoittajia, pukeutuneina hassuihin klovnin asuihin saadakseen paremmin sanomansa välitettyä ohikulkijoihin, pyrki osoittamaan YK:n kehittyneen enemmän sirkukseksi kuin instituutioksi, jossa kansojen välisiä suhteita käsitellään tasapuolisesti. He kokoontuivat vain muutaman kadunvälin päässä YK:n rakennuksesta, jossa Iranin presidentti Mahmoud Ahmadinejad piti taas kerran Israelin tuhoamista vaativan puheensa. He kuuluivat liikkeeseen nimeltä ”Stand with us” (seiso kanssamme). Paikalle oli kokoontunut viitisen sataa ihmistä. YK:n 66:n yleiskokouksen lisäksi, jossa esityslistalla on PA:n hakemus omasta valtiosta ja YK:n täysjäsenyydestä, heidän arvostelunsa kohdistui samaan aikaan New Yorkissa kokoontuvaan Durban III konferenssiin, joka alun pitäen perustettiin vastustamaan rasismia ja rotujen syrjintää, mutta josta käytännössä kehittyi Israelin vastaisen foorumin näyttämö.
Siksi mielenosoittajat olivat pukeutuneet klovneiksi osoittaakseen, ettei YK:n toimia ja päätöksiä ja sen alaisia komiteoita ja neuvostoja ole edes tarpeen ottaa vakavasti.

Tämä on tietenkin lyhytnäköinen kanta, sillä YK on kansainvälisenä järjestönä perustus-sääntönsä mukaisesti arvokas ja vaikutusvaltainen elin, joka tekee myös arvokasta tutkimus- ja avustus-toimintaa – tämä edellyttäen, että se toimisi perustajiensa toiveitten mukaan. Valitettavasti vain YK on nykyisessä muodossaan kaukana tasapuolisuudesta ja objektiivisuudesta, minkä varsinkin Israelissa todetaan liittyvän automaattisesti sen päätöksiin. Räikeimpänä esimerkkinä tästä on YK:n ihmisoikeusneuvosto, jonka päätöksistä yli kaksi kolmasosaa käsittelee Israelia tuomiten sen mitä omituisimmin perustein. Sen jäseninä istuu edustajia kansoista, joissa ihmisoikeuksia poljetaan rutiininomaisesti, mutta joihin neuvosto ei ole puuttunut millään tavoin.

YK:n yleiskokouksista on myös tullut äänestysautomaatteja, joiden äänestysten tulokset tiedetään etukäteen tarkastelemalla kehitys- ja muslimimaitten lukumääriä. Siten Israelin viholliset ovat voineet syöttää yleiskokousten esityslistoille lukuisia Israelia tuomitsevia päätösesityksiä, joiden hyväksyminen on lähes varmaa.
YK:n suurimmat rahoittajamaat ovat jo vuosikaudet protestoineet outoa tilannetta, joissa heidän äänillään ei ole juuri mitään vaikutusvaltaa äänestyksissä.

Hawardin lainopin professori Alan Dershowitz puhui tilaisuudessa todeten: ”YK on sotaakäyvä instituutio, joka antaa jäsenyyden apartheidin kannattajille. Sillä ei ole mitään moraalia käsitellessään juutalaisia ja Israelia. Miten YK:n jäsenmaat voivat tuomita Israelin, Lähi Idän ainoan vakaan demokratian? Miten Turkki voi luennoida Israelille rauhasta, ja miten Norja voi luennoida Israelille tasapuolisuudesta?” PA:n hakemuksesta hän sanoi näin: ”Tämä äänestys ei ole Israelin ja PA:n välisen konfliktin ratkaisemisesta, koska sellaiset maat kuten Saudi Arabia ja Kuuba antavat äänensä, vaikka ne eivät tunnusta Israelin olemassaoloa. Mitä ne haluavat on Israelin tuhoaminen eikä Palestiinan valtion perustaminen.” Hän ennusti, että sellainen Palestiinan valtio olisi juutalais-, kristittyjen-, gay- ja vähemmistövastainen. ”Miksi PA suostuisi kompromisseihin Israelin kanssa, kun YK antaa heille kaiken haluamansa?” http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148203#.Tnw8c-wmKK8

4. UUTISOTSIKOITA
- Israelin pääministeri Netanyahu pyysi David Bedeinin raportin mukaan keskustellessaan presidentti Obaman kanssa, että länsimaat jatkaisivat PA:n koulukirjojen tukemista, vaikka niiden tiedetään sisältävän runsaasti kiihottavaa ja juutalaisvihaa sisältävää aineistoa. USA tukee PA:n koululaitosta eri instituutioiden, myös UNRWA:n kautta. Tämä vaikeuttaa Israelin ystävien toimia USA:ssa. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148208#.TnxHiOwmKK8
- IDF:n komentaja kenraaliluutnantti Benny Gantz totesi, että ainakin tähän saakka PA:n poliisi on pystynyt estämään palestiinalaisten mielenosoitukset PA:n hallinto-alueilla eikä päästänyt heitä lähestymään juutalaisasutuksia Juudeassa ja Samariassa. Tämän päivän mielenosoitukset voivat merkitä käännöstä parempaan tai huonompaan, mikä ilmenee vasta illan mielenosoitusten yhteydessä. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148199#.TnxJF-wmKK8
- Turkin pääministeri Erdogan hyökkäsi YK:n puheessaan rajusti Israelia vastaan, kuten hän on tehnyt jo monien viikkojen ajan. Hän syyti Israelia rauhan hautaamisesta, vaatien edelleen Israelin anteeksipyyntöä, korvauksia Mavi Marmaralla surmattujen omaisille sekä Gazan saarron lopettamista. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148202#.TnxJ-OwmKK8
- Shelly Yacimovich voitti Labour-puolueen puheenjohtajakilvan Amir Peretzin jäädessä kakkoseksi. Kadiman puheenjohtaja Tzipi Livni sanoi onnitellessaan, että Kadima ja Labour ovat luonnollisia yhteistyökumppaneita. Häntä syytetään siitä, että hän unohti Kadiman olevan keskusta-, ei vasemmistopuolueen. http://www.haaretz.com/news/national/livni-to-yachimovich-labor-is-kadima-s-natural-zionist-partner-1.386017
- USA:n entinen presidentti Bill Clinton sanoo, ettei Netanyahu ole kiinnostunut rauhasta. Hän syyttää Netanyahua kyynisestä suhtautumisesta rauhanprosessiin, koska hän ei halua luopua Länsirannasta. Hän puhui perustamansa Clinton Global Iniatiative tilaisuudessa New Yorkissa. http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/bill-clinton-netanyahu-isn-t-interested-in-mideast-peace-deal-1.386222
Tiedoksi:

#1005 Ajankohtaista:

25.09.2011 20:28

SANA

#1006 TÄLLE PÄIVÄLLE

27.09.2011 09:14

------------------------------------------------------------------------
SANA TÄLLE PÄIVÄLLE Tiistai 27.09.2011
------------------------------------------------------------------------

Ylistäkööt kansat sinua, Jumala,
ylistäkööt sinua kaikki kansat.
Kansat iloitkoot ja riemuitkoot,
sillä sinä jaat niille oikeutta,
sinä johdatat kansakuntia maan päällä. (sela)

Ps. 67:4-5

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

27.09.2011 10:49


Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

27.09.2011 10:52


Tiedoksi:

#1009 TIISTAI 27.09.11

27.09.2011 12:08

1. JUUTALAISTEN uusi vuosi 5772 alkaa tänä iltana auringon laskiessa. Jos on ollut toiveita ja positiivisia lupauksia pian loppuvalle vuodelle, niitä ennustetaan myös uudelle vuodelle. Rauha palestiinalaisten kanssa ei näytä lähentyneen juuri ollenkaan, vaikka hyviä toiveita ja lupauksia, etten sanoisi enteitä, on näkyvissä myös tälle vuodelle. PA luovutti perjantaina 23.09.2011 Palestiinan valtion perustamis- ja YK:n täysjäsenyyshakemuksensa YK:n pääsihteeri Ban ki-Moonille, joka – ilmoittaessaan oman myönteisen kantansa – lupasi hoitaa hakemuksen käsittelyn virkapaikkansa edellyttämällä tavalla. Hakemusta käsiteltiin ensimmäisen kerran eilen maanantain turvallisuusneuvoston suljetussa istunnossa. PA:n puheenjohtaja Mahmoud Abbas haluaa hakemuksen kiireellistä käsittelyä, antaen aikaa vain kahden viikon ajaksi, mikä voi olla epärealistinen. Abbas haluaa ratsastaa perjantaina YK:n yleiskokouksessa pitämänsä kiihkeän, mutta puolitotuuksia ja suoranaisia väärennöksiä täynnä olevan, puheensa nostattaman kansasuosion varjossa ennen suosionsa hiipumista.

KVARTETTI, USA, EU, YK ja Venäjä, laativat oman suunnitelmansa, jonka puitteissa rauhankeskustelut aloitettaisiin mahdollisimman pian, ja Palestiinan valtio perustettaisiin Israelin ja PA:n välisten neuvottelujen pohjalta ensi vuoden lopussa. Kvartetti olettaa, ettei YK:n turvallisuusneuvosto hyväksy PA:n yksipuolista hakemusta valtion perustamiseksi ilman sopimuksia Israelin kanssa. Tarkkailijat laskeskelevat neuvoston 15 jäsenmaitten tekemiä ennakkopäätöksiä vastustaa hakemusta tai äänestää sen puolesta, tulos on vielä epäselvä.
Israelin pääministeri Netanyahu ilmoitti hyväksyvänsä kvartetin suunnitelman, mutta esittävänsä virallisen lausunnon siitä esiteltyään sen ensin turvallisuuskabinetille.
PA:n johto on vielä epätietoinen kannastaan, mutta ensi tuntuma oli negatiivinen, koska siihen ei sisältynyt PA:n vaatimuksia valtion rajoista ja pakolaisten paluuoikeudesta.

MITÄ vuosi 5772 sitten tuokin tullessaan, kysymys rauhasta on sen keskeinen sanoma, vaikka alueella kulovalkean tavoin ”arabikevät” sekoitti pahoin entiset turvallisen tuntuiset kuviot ja aiheutti runsaasti epävarmuustekijöitä, jotka voivat muuttaa ennusteet päinvastaisiksi. Abbas väitti ”palestiinalaiskevään” alkaneen.
Egyptissä pidettäneen vaalit loppuvuodesta, ehkä loka-marraskuun aikana, jotka voivat nostaa maan johtoon Muslimiveljeskunnan johtaman ääri-islamin hallituksen. Sen ensimmäisiä tehtäviä voi valtansa vakauttamisen ohella olla Egyptin ja Israelin välisen rauhansopimuksen mitätöiminen tai ainakin muuttaminen radikaalisti.
Egypti näyttää liukuvan Turkin vaikutuspiiriin, joka rakentaa uutta valtapiiriä Egyptin kanssa Iranin ja ennen kaikkea Syyrian suhteiden kärsiessä pahoja takaiskuja Syyrian kansannousun myötä. Yksi pelko-argumentti sisältyy oletukseen, että Syyrian presidentti Bashar Assad voi - oman hallintonsa pelastamiseksi ja kansainvälisen huomion siirtämiseksi pois harteiltaan - aloittaa rajoitetun rajasodan Golanilla, mikä voi vetää mukaan Hizbullahin, jolla on samoja ongelmia kuin Syyrialla sen neljän johtoryhmään kuuluvan jäsenen jouduttua Interpolin etsintälistalle. Koska Syyrialla, Iranilla ja Hizbullahilla on yhteen liitetty tiedotusverkosto ja puolustussopimus, ne voivat saada sivustatukea toisistaan, mihin Hamas Gazassa mielihyvin liittyisi. Jos tällainen sota syttyy, se on lyhyt mutta vaatii runsaasti uhreja, ja siinä luultavasti käytettäisiin joukkotuhoaseita.

2. TURKIN pääministeri Recep Tayyip Erdogan jatkaa kiihkeää Israelin vastaista sanasotaansa, mikä on saavuttanut tason, jota matalaa profiilia pitänyt pääministeri Netanyahu ei lopulta voinut sulattaa, vaan antoi voimakkaan vastaryöpytyksen. Erdoganin viimeisen syytöksen mukaan Israel on surmannut satoja tuhansia palestiinalaisia vedoten holokaustin antamaan oikeutukseen, mikä on selvä valhe.
Turkissa on laadittu luetteloa Israelin ja sen armeijan johtajista aina rivimiehiin saakka, joiden se väittää osallistuneen Mavi Marmaran murhenäytelmään, jossa kuoli 9 turkkilaissyntyistä aktivistia. Erdoganin päämääränä on aloittaa oikeustaistelu Haagin kv. rikosoikeudessa Mavi Marmaran tapaukseen osallistuneita henkilöitä vastaan.
Akuutimpi ongelma syntyi Erdoganin uhatessa lähettää sota-aluksensa sekä turvaamaan uusia ”avustussaattueita” Gazaan että Kyproksen aloittamille löydettyjen kaasuesiintymien kairauspaikoille vastalauseeksi, ettei Turkki hyväksy niitä ilman sopimusta Kyproksen saaren turkkilaisen osan kanssa. Kairauksia suorittava Nobel Energy on pääosin amerikkalaisten omistuksessa, Israelilla on pieni osuus siinä. Sama yhtiö valmistelee kaasun käyttöönottoa Israelin aluevesillä löydetyistä erittäin lupaavista kaasulähteistä.

3. PÄÄMINISTERI Netanyahun ärtymyksen nostatti Erdoganin väite, että Israel käyttää holokaustin juutalaisten massasurmaa verukkeena ja peitteenä satojen tuhansien palestiinalaisten surmaamiseksi. Netanyahu piti syytöksiä ”erittäin törkeinä, joilla ei ole mitään yhteyttä totuuden kanssa”. Erdogan antoi lausuntonsa CNN:n haastattelussa sunnuntaina. Netanyahu sanoi, että on törkeää vetää holokaust esiin 60 vuoden jälkeen, eikä Israel missään tapauksessa käytä sitä hyväkseen verukkeena omille toimilleen. Hän veti esiin Turkin median, jonka vapaudella on Euroopan huonoin maine. Hän kuitenkin arvioi, etteivät Lähi Idän järkevät johtajat sentään salline sodan mahdollisuuden toteutumista, joka tulisi aiheuttamaan valtavaa tuhoa laajoilla alueilla. Hän pitää Erdoganin uhkauksia retoriikkana. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148311#.ToF9wewmKK8

4. JUUTALAISTEN suurin haave on kuitenkin Jerusalemin Temppelin rakentaminen. Konferensseja siitä pidetään ja Temppelipalveluksissa tarvittavia välineitä ja asuja valmistetaan alkuperäisten mallien mukaan, mutta virallisesti asiasta vaietaan, jopa niin täysin, että rukoileminen Temppelivuorella on kielletty muilta kuin muslimeilta. Muslimivahdit tarkkaavat vuorelle nousseiden huulia. Jos niiden todetaan liikkuvan äänettömänkään rukouksen mukaan, vahdit nostavat suuren äläkän ja kutsuvat Israelin poliisit paikalle, jotka vievät ”rikollisen” kuulusteluun ja tuntien hiillostamisen jälkeen vaativat allekirjoittamaan vakuutuksen, ettei tule koskaan toistamaan ”rikostaan”, tai hänelle annetaan porttikielto. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148029#.ToF-YuwmKK8

5. Osoituksena Egyptin uudesta tulemisesta on ainakin kuudes egyptiläistä kaasua Israeliin johtajan kaasuputken räjäyttäminen eilen. Räjäytykseen osallistui kolme henkilöä, yksi mies – luultavasti vartija - vietiin palohaavoja saaneena sairaalaan. Israelin sähköteollisuuden tarvitsemasta energiasta 40 % tulee Egyptistä, mikä joudutaan korvaamaan paljon kalliimmalla dieselöljyllä sen saastuttavasta vaikutuksesta huolimatta. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148319#.ToF_o-wmKK8

6. IDF katsoo jännityksen maan sisällä siinä määrin laantuneen, että palvelukseen kutsutut armeijan reserviyksiköt lähetetään koteihinsa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö terrorismin mahdollisuus olisi edelleen akuutti, mutta sitä hoitavat turvallisuusjoukot ja poliisit. Sotilaita oli tarkoitus käyttää odotettujen massa mielenosoituksien valvomiseen, mikä on nyt ilmeisesti siirtynyt myöhempään ajankohtaan, mutta tuskin kokonaan poistunut. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148321#.ToGA2ewmKK8

7. Egyptin sotilasneuvoston asettaman hallituksen ulkoministeri Muhammad Amr vakuutti AP:n haastattelussa, että rauhansopimus Israelin kanssa pitää edelleen eikä siihen ole tarkoitus puuttua. Hän selvensi toimittajan kysymystä, että hän tarkoittaa sopimusten kunnioittamista yleensä, ei varsinaisesti Israelin rauhansopimusta. Kysymys oli ajankohtainen, sillä Egyptin pääministeri Essam Sharaf totesi viime viikolla, ettei rauhan-sopimus ole ”pyhä”, koskematon, etteikö sitä voitaisi tulevaisuudessa muuttaa. Egypti haluaa lisää sotilaita Siinaille, jossa laittomuus leviää ja ulkopuoliset terrorijärjestöiksi luonnehditut yhteisöt saavat yhä suurempaa valtaa haastaen armeijan alimitoitetut joukot toistuvilla hyökkäyksillään niitä vastaan. Tämä lisää terrorismin vaaraa Siinain turismikohteissa ja rajan yli Israeliin.
AMR kertoi, että parlamenttivaalit Egyptissä pidetään marraskuun lopussa. Sadan hengen komitea perustetaan laatimaan maan uutta perustuslakia kuuden kuukauden sisällä, ja presidentin vaalit pidetään vuoden 2012 alussa. Amr ei pitänyt pelkoja Muslimiveljeskunnan nousemisesta maan johtoon aiheellisina. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148318#.ToGCXuwmKK8

8. EGYPTIN viranomaiset paljastivat suuren määrän kehittyneitä aseita ja ohjuksia sisältäneen kätkön Ismailiasta. Osa kuljetuslaatikoista oli joko puolittain tyhjennettyjä tai tyhjiä, mikä osoittaa, että niitä kuljetetaan luultavammin Gazan kaistalle. Aseet oli tuotu Libyasta, jossa kapinalliset ovat varastaneet käsiinsä saamista varastoista Muammar Gaddafin keräämiä aseita, jotka oli jätetty ilman vartiointia. Israelin kannalta on erittäin huolestuttavaa, että aseitten joukossa on SA-24 infrared-ohjauksella varustettuja ilmatorjuntaohjuksia, joka on muunnos amerikkalaisesta Stinger ohjuksesta. Raportti julkaistiin 25. syyskuuta 2011. Debkafile, joka asiasta raportoi, kertoo, että olalta laukaistavan SA-24 kantomatka on 5.2 km, operatiivinen matka 3.5 km, ohjuksen nopeus on Mac 2.3. Mukana oli myös SA-14 (Strela-3) ja SA-7 ohjuksia joiden kantomatka on lyhyempi. Lisäksi löytöön sisältyi merimiinoja.
Merimiinat voivat rajoittaa IDF:n merialusten toimintaa Gazan edustalla sen lisäksi, että ne voivat ajautua laivaväylille tai hiekkarannoille. http://www.debka.com/article/21342/

9. ISRAELIN väkiluku on nyt 7 797 400 rekisteröityä kansalaista. Siitä juutalaisia on 5 874 300, arabeja 1 600 400. Muita kansalaisia on 323 000, joita ei lueta edellisiin. Väestönkasvu oli 1.9 %, joka jatkuu suurelta osalta siirtolaisuudesta, mutta parhaina vuosina kasvu oli 3 %:n luokkaa NL:n alueelta tapahtuvan massamuuton ansiosta. Maahan muutti 16 633 henkilöä, kasvua 14 %: Venäjä 3 404; USA 2 350; Ranska 1 775; Ukraina 1 752, Etiopia 1 655.
28 % kansalaisista on alle 14 vuotta (Euroopassa 17 %), 10 % yli 65 vuotta. Juutalaisperheessä on km. 2.97 lasta, muslimiperheessä 3.75 lasta. Naisten osuus Israelissa on edelleen suurempi kuin miesten, 979 miestä tuhatta naista kohti. (JP, Ruth Eglash)

10. Arabiterroristit murskasivat rabbin ajaman auton tuulilasin eilen, mutta ihmeellisesti hän sai säilytettyä autonsa hallinnan. Juutalaiset asukkaat aloittavat oman partiointitoimintansa maanteillä lisääntyneen maantieterrorismin vuoksi. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148324#.ToGOC-wmKK8

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

27.09.2011 14:41


Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

27.09.2011 23:28


Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

27.09.2011 23:36


SANA

#1013 TÄLLE PÄIVÄLLE

28.09.2011 08:19

------------------------------------------------------------------------
SANA TÄLLE PÄIVÄLLE Keskiviikko 28.09.2011
------------------------------------------------------------------------

Tulee vielä aika, jolloin Herran pyhäkön vuori seisoo lujana.
Ylimpänä vuorista se kohoaa, korkeimpana kukkuloista,
ja kansat virtaavat sinne.
Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen:
"Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle,
nouskaamme Jaakobin Jumalan pyhäkköön!
Hän opastaa meitä tiellään, ja me,
me tahdomme kulkea hänen polkujaan,
sillä Siionista tulee Herran sana
ja Jerusalemista kaikuu Jumalan puhe."

Miika 4:1-2

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

28.09.2011 10:35


Tiedoksi:

#1015 KESKIVIIKKO 28.09.11

28.09.2011 22:51

1. ISRAELIN 8 ministerin muodostama minikabinetti, nimitetty myös turvallisuus- tai sisäkabinetiksi, pohti eilen kvartetin laatimaa suunnitelmaa rauhankeskustelujen aloittamiseksi Israelin ja PA:n välillä. Suunnitelman mukaan osapuolet pitävät valmistelevan kokouksen kuukauden sisällä, ja lopullinen sopimisdokumentti runnotaan vuoden 2012 loppuun mennessä. Pääministeri Netanyahu kertoi eilen medialle, että Israelin kanta on myönteinen. Tärkeimmillä ministereillä on tiettävästi varauksia suunnitelman suhteen, mutta ovat suostuvaisia aloittamaan suorat keskustelut ilman ennakkoehtoja, mitä Lieberman kutsui suureksi edistysaskeleeksi. Lausunnon mukaan suunnitelmassa edellytetään, että osapuolet laativat omat esityksensä rajoista ja turvallisuudesta kolmen kuukauden sisällä, ja että selkeää edistystä keskusteluissa saavutetaan kuuden kuukauden sisällä.

NETANYAHU on aiemmin vastustanut PA:n esityksiä, että ensin päätetään rajoista – mitä PA pitää ennakkoehtona vaatien palaamista 1949 aselepolinjoille – selittäen, että se jos rajat sovitaan ensin, PA voi kieltäytyä keskustelemasta kaikista muista kysymyksistä, kuten turvallisuus, pakolaiset ja Jerusalem, joita Israel pitää ensiarvoisen tärkeinä.
Netanyahu selitti uuden vuoden haastattelussa JP:n toimittajalle, ettei kvartetin suunnitelma ole tuonut mitään uutta tai muuttanut hänen strategiataan keskustelujen suhteen, vaan kaikki kysymykset liittyvät toisiinsa periaatteella: Mitään ei ole sovitttu ennen kuin kaikki on sovitttu, eikä siihen ole tullut mitään muutosta.
PA:n toinen vaatimus – juutalaisasukkaitten rakennustoiminnan lopettaminen Juudeassa ja Samariassa – on kysymys, josta Netanyahu sanoo kieltäytyvänsä, koska sitä kokeiltiin 10 kuukauden ajan ilman pienintäkään sovinnonelettä PA:n taholta. http://www.jpost.com/DiplomacyAndPolitics/Article.aspx?id=239825

2. SISÄMINISTERIÖN aluekomitean alustava 1 100 uuden asuntoyksikön rakennus-suunnitelman hyväksyminen Gilon lähiöön sai kiivaat vastalauseet PA:n johdon taholta, mutta myös USA ulkoministeriö tuomitsi rakennussuunnitelman, koska ”se voi aiheuttaa vaikeuksia”.
PA:n edustajana Nabil Abu Radina sanoi Maan-uutistoimiston mukaan, että päätös on Israelin yksipuolinen toimi pyrkiä estämään palestiinalaisten yritykset Palestiinan valtion perustamiseksi pääkaupunkinaan Jerusalemin itäosa.
USA:n ulkoministeriön edustaja Victoria Nyland sanoi USA:n valittavan syvästi päätöstä, joka voi aiheuttaa vaikeuksia myöhemmin saada suorat keskustelut alkamaan.
PA:n pääministerin toimisto syytti Netanyahua ”petollisten tosiasioitten rakentamisesta maahan väittäen samalla olevansa valmis keskusteluihin milloin ja missä vain”.
Netanyahu sanoi, ettei Gilon rakennuskohde ole mikään uusi asia: ”Me suunnittelemme Jerusalemiin; me rakennamme Jerusalemiin. Piste. Samalla periaatteella Israelin hallitukset ovat toimineet viimeisten 44 vuoden ajan 1967 sodasta lähtien.”

YK:n paikallisedustaja Robert Serry ilmaisi huolensa suunnitelmasta: ”Israelin viranomaisten tämän päivän päätös edistää suunnittelua lukuisille uusille ”setlementtiyksiköille” Jerusalemin itäosissa on hyvin huolestuttava ja jättää huomioimatta kvartetin perjantaina esittämän vetoomuksen pidättyä kaikista provokatorisista toimista. Tämä lähettää väärän viestin erittäin arkaluonteisena aikana”. Missä viipyy Serryn vastalause PA:n hakemuksesta YK:lle? Eikö PA:n valtio- ja YK:n täysjäsenyyshakemus ilman neuvotteluja Israelin kanssa ole valtava provokaatio? Entä 40 000 asukkaan Rawabin kaupungin rakentaminen ilman sopimuksia?
PA:n provokaatioihin suhtaudutaan kuten ymmärtämättömän lapsen toimiin, mikä on kasvattanut PA:n johdossa harhakuvan, että länsimaat kuitenkin lopulta hyväksyvät ne.

SISÄMINISTERIÖN komitean alustavaa päätöstä vastaan voi tehdä valituksia 60 päivän sisällä. Jotkut Gilon asukkaat pelkäävät, että lähiö kasvaa liian nopeasti, eivätkä katujen rakennustoimet ja muu infrastruktuuri pysy vauhdissa mukana. Päätös on osa Israelin omaksumaa kantaa, ettei Jerusalem Israelin pääkaupunkina kuulu muihin Juudean ja Samarian alueisiin, joista voidaan keskustella ja sopia erikseen. Yleisesti aktiivinen ympäristö-järjestö ”Israelin luonnon suojelujärjestö” ei vastusta suunnitelmaa, koska siellä ymmärretään pääkaupungin kasvutarpeet ja rakennuskelpoisen maan vähäisyys.
Suunnitelmaan kuulu puistokatu, koulu, kuntakeskus, avoimia alueita ja julkisia rakennuksia.
NGO-järjestöt ovat esittäneet vastustavaansa Gilon suunnitelmaa. http://www.jpost.com/DiplomacyAndPolitics/Article.aspx?id=239792
http://www.jpost.com/VideoArticles/Video/Article.aspx?id=239821

3. PUOLUSTUSMINISTERIÖ näyttää saaneen myös viestin varsin epätavallisesti ajasta aloittaessaan tutkia valtion juristin toimiston kanssa, miten oikeuden päätöksellä tuhottaviksi määrättyjen parakkikylien tyhjentämistä voitaisiin toistaiseksi välttää. Puolustusministeriöllä on ilmeinen halukkuus hyökätä eristettyihin, pysyvien juutalaisyhteisöjen lähellä sijaitseville kukkuloille kyhättyihin parakkikyliin aamuyöstä pakolla riistäen unistaan heränneet perheet pienine - usein vain muutaman viikon vanhoine - vauvoineen kodeistaan ulos kylmään ilman suojaa tai paikkaa, minne mennä. Tätä järkyttävän raakaa toimenpidettä seuraavat suuret puskutraktorit, jotka hajottavat suurella huolella pystytetyt parakit maan tasalle useimmiten tuhoten samalla kaiken irtaimen omaisuuden.
Näitä ”uskaliaita” ratsioita suorittavat sotilaat yhdessä poliisin kanssa, joka samalla pidättää eniten vastaan haraavat tunkien heidät poliisiautoihin ja jatkuviin kuulusteluihin. Poliisin useimmiten esittämä syytös on ”hyökkäys poliisia vastaan”.

Puolustusministeriön mielenmuutoksen aiheuttajana ei suinkaan ole inhimillisyys tai äkillinen omantunnon soimaus, vaan puhtaasti käytännön sanelema pelko juutalaisasukkaitten aloittamasta aktiivisesta vastarinnasta aikana, jolloin tunteet ovat ilmankin jännittyneitä. Tunteiden kuumenemista ovat osoittaneet ns. hintalaput, joilla sekä juutalaiset että palestiinalaiset kostavat kokemansa vääryyden vastapuolen taholta, eikä poliisi puutu asiaan.
Palestiinalaisten hyökkäykset ovat huolestuttavasti muuttuneet hyökkäyksiksi juutalais-asukkaita vastaan ilmeisenä tarkoituksena murhata heitä mahdollisimman paljon.
http://www.jpost.com/Defense/Article.aspx?id=239829

4. BINYAMININ asukasneuvosto syyttää armeijaa ja poliisia, että ne ovat omaksuneet tavan peitellä arabien suorittamia juutalaisten murhia ja mielenosoituksia kivien ja polttopullojen heittelemisineen. Poliisi tunnustaa, että se tarkoituksellisesti kertoi medialle Asher Palmerin ja hänen pienen poikansa murhan perjantaina olleen onnettomuus, vaikka todisteet kertoivat sen aiheutuneen hänen autoonsa heitetystä kivenmurikasta, minkä seurauksena hän menetti autonsa hallinnan, joka syöksyi tieltä kiviaidan yli pellolle. Tämä johtui poliisin mukaan arkaluoteisesta ajankohdasta Netanyahun ja Abbasin puhuessa YK:n yleiskokouksessa. Poliisi on myöhemmin tunnustanut, että teko oli murha.

TOINEN TAPAUS, jossa IDF:n puolueellisuus ja epärehellisyys tuli selvästi ilmi, oli myös perjantaina tapahtunut mielenosoitus Binyaminin alueella Esh Kodeshin kylän lähellä.
IDF:n antaman version mukaan Binyaminin asukkaat olivat tehneet tuhoamisretken Qusran arabikylän lähellä olevalle arabin omistamalle farmille. Juutalaisasukkaat olivat raivoissaan IDF:n medialle levittämästä uutisesta ja aloittivat oman tutkimuksensa.

Tutkimuksen mukaan mielenosoitus alkoi siitä, että arabit tunkeutuivat Esh Kodeshin yhteisöön ja tuhosivat sen hedelmätarhoja. Yksikään juutalainen ei mennyt arabikylään. Arabit olivat aloittaneet hyökkäyksensä 14.30 aikaan perjantaina Alei Ayin sotilasleiriä vastaan vyöryttänen palavia autonrenkaita armeijan leiriin. Sotilasjeepin tullessa paikalle arabit järjestivät sille väijytyksen aloittaen kivittää sitä, minkä johdosta sotilaat joutuivat itsepuolustukseksi turvautumaan aseisiinsa osuen kuolettavasti yhteen arabiin.
Piirineuvoston tutkimusten mukaan väijytys oli hyvin suunniteltu ja toteutettu, mikä kerrottiin Qusran web-sivulla. Juutalaisasukkaat eivät osallistuneet mielenosoitukseen ollenkaan.
Artikkelin yhteydessä oleva video näyttää tapahtumien kulun. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148361#.ToLQn-wmKK8

5. UUTISOTSIKOITA
- Knessetin ”Israel Lobbyn” jäseniä vieraili Hebronin vuorilla tiistaina. Artikkelin mukaan kansanedustajat edustavat ”kansallisia kansanedustajia”. He saivat informaatiota, miten asukkaat ovat saaneet erämaan kukoistamaan, mutta myös sen, miten alueen siviilihallinto pyrkii riistämään heidän jalostamansa maan luovuttaakseen sen arabeille. He tutustuivat alueneuvoston työskentelyyn ja ihailivat rakennuksen katolta avautuvaa näkymää ennen siirtymistään patriarkkain mausoleumille Hebronissa. Kansanedustajilla oli kaksi ajankohtaista asiaa: Estää arabeja varastamasta juutalaisten maita, sekä viestin lähettäminen hallitukselle, että sen tulee liittää Juudea ja Samaria Israelin valtioon vastavetona PA:n valtiohankkeelle. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148362#.ToLWjewmKK8
- Juutalaisasukkaitten lukumäärä Juudeassa ja Samariassa kasvoi 4.9 % vuonna 2010. Muualla Israelin maassa kasvu 1.9 %. Tilastojen mukaan v. 2010 alueilla asui 311 100 juutalaista, ilman Jerusalemin ympäristöä. Vuonna 2009 luku oli 296 700. Alueen juutalaisyhteisöissä asuvien juutalaisten osuus oli 4.1 % maan asukkaitten kokonaismäärästä 7 695 100; heidän lukumääränsä kasvoi 14 400 hengellä, edellisvuonna 14 900. Kaikkiaan 17 100 juutalaista muutti Juudeaan ja Samariaan vuonna 2010, edellisvuonna 17 400. Noin 13 100 juutalaista muutti sieltä pois, edellisvuonna 13 000. Siirtolaisten osuus oli 4 000 henkeä, loput 10 400 juutalaista johtui luonnollisesta kasvusta. (JP, T Tazaroff)
- Palestiinan TV:n haastattelemat kaksi johtavaa Fatahin jäsentä - Memrin kääntäminä – hyökkäsivät rajusti presidentti Obaman YK-puhetta vastaan. Fatahin keskus-komitean jäsen Jibril Rajoub vertasi Obaman puhetta opiskelijajohtajan eikä suurvallan presidentin pitämäksi. Toisessa haastattelussa palestiinalainen analyytikko Said Erekat tuomitsi Obaman puheen selvästi Israelille myönteisenä vaalipuheena, jossa hän oli unohtanut aiemmat puheensa ja lupauksensa ja esiintyi nyt Israelin puolesta-puhujana ja rauhanvastustajaksi vastustaessaan Palestiinan valtiota. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148358#.ToLbKOwmKK8
- Iran uhkaa lähettää sota-aluksiaan ja varsinkin sukellusveneitään Amerikan rannikon edustalle. Iranin laivasto komentaja vara-amiraali Habibollah Sayari totesi, että ”samoin kuin hyökkäyshaluiset maat pitävät aluksiaan meidän rannikkomme edustalla, meillä on myös edustava voima USA:n rannikolla”. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148369#.ToLeLewmKK8
- Saudinainen tuomittiin kymmeneen raipaniskuun siksi, että hän ajoi autoa julkisesti, vaikka se on kielletty naisilta Saudi Arabiassa. Kuningas Abdullah lupasi naisille äänioikeuden ja pääsyn hallintotehtäviin vuonna 2015. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148345#.ToLfTewmKK8
- Talous- ja sosiaaliuudistuksia vaativat mielenosoittajien, ns. teltta liikkeen, johtajat ilmoittavat tyytymättömyytensä Trajtenbergin komitean suosituksiin ja havaintoihin ja suunnittelevat uusia massamielenosoituksia. Tämä ei ole spontaani kansanliike vaan amerikkalaisten miljonäärien maksama Netanyahun politiikan vastainen poliittinen suuntaus, kuten täällä monet tarkkailijat huomioivat. Myös palestiinalaisten suorittamat mielenosoitukset YK:n puheitten aikaan ja Abbasin tulojuhlien kansanjoukot olivat maksettujen ammatti-aktivistien suorittamia. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148357#.ToLf2-wmKK8
- Äärioikeistolaisten ja Israelin vastaisten puolueitten nousu Unkarissa on antanut aiheen kutsua Budapestia Euroopan antisemitismin pääkaupungiksi. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/148335#.ToLhVewmKK8
- Iranin ylin kaitsija Ali Khamenei käytti tilaisuutta hyväkseen presidentti Ahmadinejadin ollessa New Yorkissa pitämässä yhtä Israelin vastaisista puheistaan riistämällä hänen valtaoikeuksiaan ja poistamalla hänen kannattajiaan vaaliehdokkaitten luetteloista. Merkinneekö tämä Ahmadinejadin kaatumista ja uuden aikakauden alkamista Iranissa, selvinnee lähiaikoina; näin Debkafilen mukaan. http://www.debka.com/article/21344/
- Turkki lähetti öljynetsintälaivansa lähelle vesiä, joilla Kyproksen aluevesillä suoritetaan kairauksia kaasuesiintymien hyödyntämiseksi. Kreikka ja Turkki neuvottelevat yhteisistä toimista, joilla öljy- ja kaasuesiintymiä voitaisiin hyödyntää ilman sodanuhkaa ja vihamielisyyksiä. http://www.haaretz.com/news/middle-east/report-turkish-ship-explores-near-cypriot-gas-rig-1.387060

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

29.09.2011 00:55


SANA

#1017 TÄLLE PÄIVÄLLE

29.09.2011 07:28

------------------------------------------------------------------------
SANA TÄLLE PÄIVÄLLE Torstai 29.09.2011
------------------------------------------------------------------------

Elia lähti matkaan. Hän kohtasi Elisan, Safatin pojan, kun
tämä oli kyntämässä. Pellolla oli kaksitoista härkäparia,
ja hän kynti niistä viimeisellä. Elia kulki hänen ohitseen
ja heitti viittansa hänen ylleen. Elisa jätti härät, juoksi
Elian perään ja sanoi: "Haluaisin ensin suudella hyvästiksi
isääni ja äitiäni, sitten seuraan sinua." Elia sanoi
hänelle: "Mene, mutta tule heti takaisin. Tiedäthän, mitä
olen sinulle tehnyt."

1. Kun. 19:19-20

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

29.09.2011 09:27


Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

29.09.2011 09:32


Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

29.09.2011 09:38


Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

29.09.2011 13:03


Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

29.09.2011 15:25


Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

29.09.2011 22:27


Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

29.09.2011 22:30


Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

29.09.2011 22:31


Kommentoi adressia




Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…