Ärende:Gaza - Asia:Gaza

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Ärende:Gaza - Asia:Gaza.

sdfgj sdfghs
sdfghj

#1 Samma på finska?

13.01.2009 12:57

Voisiko tämän suomentaa niin suomenkielisetkin uskaltaisivat allekirjoittaa?

#2 Samma på finska

13.01.2009 20:01

Kiitos kysymyksestä. Vetoomuksen julkaisi Ranskan ihmisoikeusliitto. Sopisi kysyä Ihmisoikeusliitosta (http://www.ihmisoikeusliitto.fi) voisivatko he hoitaa suomennoksen. - Mikael

#3 EU-Israel

14.01.2009 10:48

I vårt upprop står det:

"Vi kräver att Europeiska Unionen uppskjuter samarbetsavtal med den israeliska staten och avbryter allt militärt samarbete med denna."

Det avtal mellan EU och Israel som avses här kallas officiellt för associeringsavtalet. Det är ett handelsavtal. EU är Israels främsta handelspartner.

Associeringsavtalet daterar sig till år 1995 men det trädde i kraft först efter att Europaparlamentet, EU-ländernas nationella parlament samt Knesset hade ratificerat det år 2000. År 2004 krävde bl.a. Caroline Lucas (grön) i Europaparlamentet att associeringsavtalet upphävs, med hänvisning till att den israelitiska separationsmuren kränker de mänskliga rättigheterna.

Ordvalet 'uppskjuter' (som det står i vårt upprop på svenska) är såvitt jag begriper ändå inte fel. På franska används ordet 'suspender', som ju betyder just uppskjuta, eller upphäva temporärt.

EU-kommissionen har tsv inte velat gå med på att suspendera associeringsavtalet.

Se frågor och svar i Europaparlamentet via

Tillägg:

Viktigt i sammanhanget är också, att EU-utrikesministrarna på sitt möte
den 8-9 december beslöt att ”uppgradera och intensifiera” förbindelserna med Israel. Man ska hålla gemensamma möten mellan statschefer och utrikesministrar. Israel skall få medverka i EU:s säkerhetskommittéer, dras in i EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik, medverka i EU:s utlandsaktioner och mycket annat.

" Israel behandlas numera i praktiken som en säkerhetspolitisk EU-medlem", hävdar ordf för Sveriges miljöparti Per Gahrton, se

Pernaja

#4 Vastustaako Asia:Gaza-vetoomus myös Hamasin raketti-iskuja?

15.01.2009 16:08

Vetoomuksen alussa vaaditaan 'loppua siviilien ampumiselle asuvat nämä sitten missä tahansa!'. Alkuperäisessä ranskankielisessä versiossa lukee : 'contre les tirs sur des civils d'où qu'ils viennent'. Sitä ei voi tulkita muulla tavoi kuin että ampumisia ja raketti-iskuja vastustetaan tuli ne sitten mistä tahansa.