Pro Rail Baltica

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Pro Rail Baltica.

Santeri Junttila

16.05.2009 18:49

Kohta 4 on varsin outo. Venäjällä ei ole mitään tekemistä Rail Baltican kanssa, sen sijaan Puolalla ja Saksalla on. Rail Baltica liittäisi Baltian maat Länsi-Euroopan yhteyteen, joten hanke on Venäjän nykyhallinnon etujen vastainen. Venäjältä on turha odottaa yhteistyötä. Hyvin omituinen ja maantieteelle vieras oli myös Jussi Pajusen lausunto Rail Baltican liittämisestä nopeaan Helsinki-Pietari-junayhteyteen. Pietarista Varsovaan ja Berliiniin on jo suora junayhteys, eikä Helsingin kautta kiertämisessä olisi mitään mieltä. Venäläiset eivät Rail Balticaa tarvitse, sen sijaan suomalaiset, virolaiset, latvialaiset, liettualaiset, puolalaiset ja Suomeen/Baltiaan matkaavat mannereurooppalaiset tarvitsevat.
Jukka Järvinen
Karkkila

#2 #2

19.05.2010 15:08

On tosiaankin totta, ettei Rail Baltica juuri Venäjää hyödytä, ehkä pietarilaisia korkeintaan, vaikka käsittääkseni tällä hetkellä ei ole toimivaa Pietari-Tallinna junaliikennettä. Mikäli baltian maiden kautta kulkeva junayhteys saadaan toimimaan uskon yhteyden Tallinnan ja Pietarin välille tulevan hyvin ajankohtaiseksi.

Baltian itsenäistymisen alkuaikana matkustin Tallinnasta Varsovaan junalla. Ravintolavaunussa oli vielä itäisä tunnelmaa, valkoiset pöytäliinat ja eksoottinen ja edullinen tarjoilu.

Tuoolloin rajamuodollisuudet Baltian juuri itsenäistyneiden valtioiden välillä olivat erityisen huomiota herättävät. Erityisesti yöjunassa kaksi rajanylitystä Esstistä Latviaanja Latviasta Liettuaan oli aika rasittava kokemus, mutta nykyisin käytäntö on huomattavasti joustavampi. Rail Baltican valmistuessa rajanylitykset tuskin tulevat tuottamaan ongelmia.
topi luukkonen
Vieras

#3 rail baltica kiireellä

26.09.2010 12:20

tarvitaan rail baltica rataja sen rakentamisen ja aloittamisen viivyttäminen on tyhmyyttä.

syitä ei enää jaksa erikseen jankuttaa, niitä on niin monta ja ne ovat itsestään selvyyksiä tässä ajassa.

t: topi

ihr bin ein berliner