Porvoon länsirannan puiston nimeksi August Eklöfin puisto

Borgå Porvoo

#1 Nimiehdotus August Eklöfin puisto on banaali

22.09.2009 13:48

Tammisaaressa syntynyt ja varttunut liikemies Eklöf ei todellakaan ansaitse nimikkopuistoa Porvooseen. Sen takia EI, koska Eklöf on harjoittanut liiketoimiaan Porvoonjoen länsirannalla ja koska puiston ja Länsirannan alueelta on löytynyt maaperästä mm. arseenia, kadmiumia. lyijyä, sinkkiä, PAH-yhdisteitä, öljyhiilivetyjä. Siis satoja tonneja tuhansia tonneja pilaantunutta tai jopa voimakkaasti pilaantunutta maata. Ja tätä pilaantunutta maata on viime vuosina meidän tavallisten porvoolaisten verovaroin kuljetettu pois ja tuotu puhdasta maa-ainesta tilalle. August Eklöfin puisto on ajatuksena naurettava ellei suorastaan puistattava.

Pelkkiä liikemiehiä ei perinteisesti ole palkittu nimikkopuistoilla - ainakaan sivistysmaissa. Jotta Porvoosta ei tulisi jälleen uutta naurun aihetta valtakunnan mediaan sihteerisopimuksen, Porvoon Tarmo-dokumentin, siltasotien ym. jatkeeksi, niin Eklöfit muut pahaiset liikemiehet on siis syytä unohtaa huonoa makua ja arvostelukyvyn puutetta edustavina vaihtoehtoina kaupungin upeimman puiston nimeksi.

Koska uudella puistolla juhlistetaan Porvoon Valtiopäivien 200-vuotisjuhlia, niin eikö puistoa voitaisi nimetä Valtiopäiväpuistoksi. Tämä sopisi niin porvoolaisille kuin muillekin suomalaisille. Eikä nimeen liittyisi mitään menneisyyden hämäryyksiä tai muita negatiivisia assosiaatioita.

Jos ei puistoa nimetä Valtiopäiväpuistoksi, niin vastaus nimiratkaisuun tulee löytyä kulttuurin, tieteen tai taiteen puolelta. Carl Ludvig Engel on hieno valinta nimeämiselle - ollen valtakunnallisesti tunnettu ja arvostettu. Ja linkittyy Porvooseen asemakaavan kautta.

Myös Albert Edelfelt olisi hyvä vaihtoehto, koska hänet tunnetaan laajasti Suomessa ja ulkomaillakin, ja ennen kaikkea hän on syntynyt, kasvanut, vaikuttanut ja kuollut Porvoossa. Ja hänen jäljiltään on jäänyt Porvooseen paljon pelkkää hyvää - eikä mitään myrkkymaita. Edelfelt on toiminut yhdessä Runebergin kanssa mm. Vänrikki Stoolin tarinoiden kuvituksen osalta. joten Edelfeltin puisto Runebergin puiston jatkeena joen toisella puolella olisi suorastaan historiallisen eleganttia. Edelfeltinpuisto sijaitsisi ihan Näsinmäen tuntumassa, jossa hän ikuisti Porvoon maisemia tauluina, jotka ovat tuttuja kaikille porvoolaisille ja suomalaisille.

Summa summarum, olisi tyylikästä, jos Eklöfin suku pyytäisi tämän huonosti harkitun nimiehdotuksen poisvetämistä, ja ehdottaisi tilalle vaikka Valtiopäiväpuistoa. Siitä puistossa nimenomaan triptyykkeineen ja istutuksineen on kysymys.
B Lindelöf
Sipoo

#2 Eklöf: Porvoon maaperän myrkyttäjä

04.01.2010 12:50

Hyvää Porvoon puiston nimen vaihtamisnäytelmässä oli se, että August Eklöfin synkkä menneisyys on tullut esiin. Eklöfin liiketoiminnan jäljiltä on löytynyt myrkkyjä myös muualta Porvoosta kuin Länsirannalta. Lisäksi Eklöf ei edes suostunut maksamaan verojaan asianmukaisesti Porvooseen kuten muut lainkuuliaiset kaupunkilaiset vaan pakeni Helsinkiin. Mahtaa Eklöfin sukua ja jälkeläisiä nyt hävettää, kun nämä piilotellut historian tiedot ovat tulleet esiin kaikkien nähtäväksi!

Mainittakoon vielä, että kaikki porvoolaiset kutsuvat uutta puistoa Valtiopäiväpuistoksi, kukaan sikäläinen ei halua samaistua myrkky-Eklöfiin.