Ei moottoripyörien määräaikaiskatsastusta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Ei moottoripyörien määräaikaiskatsastusta.

Jussi-Pekka Ruusunen
Espoo

#1 Ei ei ei

Moottoripyöräily on harrastus ja elämäntapa toisin kuin autoilu, jossa auto on enemmän työkalu jolla pääsee paikasta a paikaan b. Pyörän viat vaikuttaa montakertaa herkemmin ajotuntumaan kuin auton ja siksi ne havaitaan herkemmin ja korjataan nopeammin.
Esa Ruoho
Espoo

#2 rahastusta

Ei tässä ole mistään muusta kyse kuin siitä, että akelle pitää saada lisää rahaa!
Ei moottoripyörällä voi ajaa ellei siinä ole kaikki jarrut ym kunnossa. katsastus korkeintaan nuorille ja alle 125 kuutioisille pyörille! ja on tuo senverran kallista hommaa jo ennestäänkin, että minä ainakaan halua siihen enää centtiäkään lisäkuluja!
Jukka Salomaa
Pori

#3 JA VIELÄ KERRAN EI

Tätä vauhtia kohta viedään polkupyörätkin konttorille ja rahat.
Pasi Ranki
Kauniainen

#4 Osaamista

Arvatkaa kuka maksaa katsastajien kouluttamisen kaksipyöräisiin? Sekä katsastusasemien investoinnit laiteisiin?
Kysymyksethän ovat ennenaikaisia ja teoreettisia koska päätöstä asiasta ei vielä ole...
Jarmo Järvenpää
Ii

#5 Mönkkärit

Tieliikennemönkkärit pitää jo nykyisellään katsastaa, jopa päästöt mitataan vaikkei laitteilla pystytä luotettavia mittauksia tekemään mönkkäreistä (täysi hinta tietty peritään).

Yhdenvertaisuuden takia kaikki pitäisi katsastaa.
Niina Anttila
Pudasjärvi

#6 Asia-adressi!

Pakko oli allekirjoittaa vaikka ei itellä moottoripyörää olekaan mutta hankintalistalla heti kun vaan on varaa.

Mitä tällä adressilla meinataan tehdä? Toimittaako joku tämän adressin joskus jollekkin "päättäjälle", vai kerätäänkö tähän vaan nimiä ja toivotaan että joku oikea henkilö näkee tämän?

Toivottavasti saadaan paljon nimiä tähän.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

Jari S
Nokia

#8 Joopa

Vaadin samassa yhteydessä Pakollista määräaikaiskatsastusta mm.

-Potkukelkoille -ja Laudoille
-Rollaattoreille
-Kaikille urheiluvälineille
-Hevosille ja rattaille (erikseen)
-Tankkaushansikkaille (beniinin ja dieselin tankkaushanskat erillään tietty)
-Katsastuskonttoreille
-Euroopan unionille
-Eduskunnalle

Ja jokaiselle joka edes päästää suustaan tälläisiä idioottimaisuuksia kuin moottoripyörien katsastukset, Ilman minkäänlaista referenssiä koko lajiin.

Rahastusta, sellaisilla perusteilla, ettei kannata ihmetellä jos eduskunnan kukkahattu tädit -ja sedät sellaisen lain nuijivat pöytään..
Arja Ring
Pietarsaari

#9 Toivottavasti ei!

Itse katsastajana olen ehdottomasti moottoripyörien katsastamista vastaan. Katsastusasemilla on nyt jo resurssipulaa, kyllä töitä riittää ihan tarpeeksi henkilö-, paketti- ja kuorma-autoissa, mönkkärit on toistaiseksi aika pieni osa joka päiväistä toimintaa. Uskon että moottoripyöräilevä porukka pitää vehkeensä kunnossa ilman katsastuksiakin ja eikös poliisit kuitenkin valvo niiden käyttöä tiellä. Enemmän minusta pitäisi ruveta katsastamaan jarruttomia peräkärryjä, liikenteessä näkyy niin resuja pelejä ettei niitä itse kehtaisi edes vetää...
Tanja Vesterinen
Ilmajoki

#10 Isoo EI

Kyllä juttu on niin et toi menee pelkäksi rahastamiseksi. Jokainen motoristi varmasti huoltaa ja korjaa pyöränsä, koska se on halpa henkivakuutus. Katsastuksen piiriin sen sijaan vois laittaa vaikka traktorit, joutuisivat edes kerran vuodessa kattomaan et VALOT TOIMII niin traktorissa kun peräkärryissäkin!!
Ihime

#11 jooei

Mitä siinä sitten katsastettaisiin?

Pyörän jarrut: yksikään ei ajele ilman jarruja, koska ilman niitä rysähtää ja lujaa.

Valot: kukaan ei ajele ilman takavaloja, koska siinä on varmasti joku auto perässä hyvin nopeaa. kukaan ei ajele ilman etuvaloja, koska moottoripyörä huomataan muutenkin niin huonosti, että henki lähtee ilman.

Heijastimet: kuka on niin tyhmä että jättää pyörän tien viereen pimeällä odottamaan pimentoon, että rekka jyrää sen yli.

Öljyvuodot: Sellaisia pyöriä ei ole liikenteessä enää, koska ovat leikanneet kiinni, ellei nyt joku ole niin rikas, että on varaa ostaa se 40-70 euron öljypönikkä kerran viikossa.

Äänet: paljonko valtio menettää rahaa jos rajoittaa ääniä, kun harrikat loppuu suomesta kuin seinään ja miksei moni muukin custom-pyörä.

Eli pyörät on pääsääntöisesti AINA kunnossa jos niitä näkee liikenteessä. Ne jotka ei ole, niin rauha heidän muistolleen.

Mitähän vaan tälläkin lailla haetaan takaa?

jouni kauranen

#12

Aika harva kait lähtee paskakuntosella pyörällä liikkeelle.Kyllä ainakin mulla sen verran on itsesuojeluvaistoa että pidän pyäräni kunnossa.

Juhamarkus Lahtela

#13

Jeep

jari Rissa

#14 kukaan

itsestään välittävä ei ajele epävireisellä (lue epäkunnossa olevalla)moottoripyörällä. kyseinen vaatimus ei tule kuin sellaiselta taholta, joka ei ymmärrä moottoripyöräilystä kun sen että se kulkee kahdella pyörällä! mitähän mahtaisivat tarkastaa? jarruja ja ohjauslaitteita vai?ääni taitaa olla suurin tutkinnan aihe?käyttö aika pyörällä on vuodessa 4-5kk ja muut ajat "fixataan" pyörää paremmaksi. siis mitä pitää "tsekkailla" vielä lisää???

#15

Toivoisin jokaiselta omaa nimeä esiin, nostaa adressin arvoa!

Anonyymi

#16

rahastusta p¨rkele
Jk

#18 Vanhentunutta Tietoa

Tässä adressissa ovat tiedot päässeet aika lailla vanhenemaan, tämä on vuodelta 2009, kun edellisen kerran katsastuspakko oli esillä. Nuo etusivun tiedot pitäisi kokonaan uusia jos haluaa nykyista ehdotusta vastaan taistella. Eli noilla tiedoilla tätä ei oikeastaan enää kannata allekirjoittaa, pitäisi tehdä kokonaan uusi oikeilla tiedoilla.
Katsatuspakkoa ajaa EU Komissio ja sitä ajetaan tällä kertaa Euroopan laajuiseksi. Sitä vastaan pitäisi taistella eikä 2009 tilannetta vastaan.

#19

Saksalaiset on tässä muutama vuosi sitte tutkinu että monessako tapaturmassa tekninen vika on aiheuttanut onnettomuuden niin tulos oli se että yhdessä ainoassa onnettomuudessa 10 vuoden aikana on EPÄILTY syyllisen olevan tekninen vika joka sittemmin on todettu että se ei pitänyt paikkaansa, muistaakseni kyseessä oli joku vilkku joka oli menny kolarin yhteydessä rikki ja kuljettaja ei ollu edes sitä käyttäny.

Tutkivat onnettomuuksia eri puolelta eurooppaa siis eri maista että ei ollut pelkkä saksa kohteena.

Eli ei tämmöstä turhaa rahastusta!
kaitsu

#20 Ihan totta

Siinä on sitten naurussa pitelemistä kun vien tuosta -52 fillarin katsastukseen ja inssin pitää pistää se käymään, kun se itsellekään ei ole ihan yksinkertainen juttu :-) Kukas sitten maksaa jos koeajossa sattuu jotain ja vehkeeseen ei saa osia kun teettämällä?

Noilla vanhemmilla vehkeillä tulee niin vähän ajettua ja niiden modifiointi ei onnistu kun on kuvat arkistossa. Meluja on turha mitata, kun vasta myöhemmin alettiin edes puhua vaimennuksesta. *huoks* Jarrut on ihan alusta asti olleet ABS kun pysähtymiseen saa varautua kilometriä ennen ja hevosvoimiakin voi olla 20...

Kummastuttaa moinen, kun siitä ei kumminkaan ole valtiolle tuloja ja harrastajat pitävät vehkeensä kyllä kunnossa.
Jari

#21 Katsastuspakko

Katsastuspakko jos tulee niin katsastus-setä voi saada hiukka lisää rahaa, mutta vakuutusyhtiöt ja sun muut ei tule enää saamaan. Itselläni 2 kaksipyörästä kilvissä, joka ei tosiaan ole ilmaista, katsastuspakon myötä palautan kilvet katsastusasemalle (10e kautta säksätin) ja ajelen kilvettömällä.
Tsemppiä

#22 Miettikääs vielä...

Oliskos jokin kevyempi katsastus moottoripyörille missä tarkistettaisiin määräystenmukaisuus ja ajoturvallisuuteen vaikuttavat tekijät. Nythän akrapovitsit huutaa ja paukkuu, streefighterin stonga on väännetty vanhasta polkupyörästä ja takanakki on aina kankailla...
Niinkauan kuin itse olen motoristien kanssa tekemisissä ollut niin rahat työnnetään muutenkin kaikkeen turhaan. Ensin ostetaan suutinsarja tai powercommander, yoshimura, K&N, tuplakupla, kilpiteline........ Ja sitten jos rahaa jää niin ehkä uudet renkaat, etupumputkin vähän vuotaa, mutta ei korjauksella niin kiirettä, kun keulii, niin ei ne kestä.

Mopoille samanlainen, niin viritetyt, valottomat mopot vähenisi kummasti. Nykyään taitaa 50% mopoista olla viritettyjä tai epäkuntoisia. Ja henkilövahinkoja 1000 / vuosi.

Kevytperävaunut saa lastata roinaa täyteen eikä ketään kiinnosta onko: jouset poikki, iskarit sökönä, sekarengastus vuodelta 1968, pyöränlaakerit hajalla, puhkiruostuneet sidontalenkit, valot sökönä, toimiiko lukitus vetokoukkuun... ym.

Kyllähän näitä nyt jotenkin pitäis saada kuntoon. Mitäs jos moottoripyöristä poistettais autovero ja katsastupakko tilalle :) Silloinhan uuden / uudemman ja hyväkuntoisen hankinta olisi useimmille mahdollinen.
Kane

#23 Eikä, ou nou

Seuraavaksi varmaan halutaa polkupyörätkin katsastaa
Kane