Ei moottoripyörien määräaikaiskatsastusta

Ajoneuvohallintokeskus AKE:n mielestä määräaikaiskatsastuksen laajentaminen moottoripyöriin on perusteltua melupäästöjen vähentämiseksi. Katsastuksen jälkeen käyttäjä voisi olla vakuuttunut, että hänen ajoneuvonsa on sekä ympäristö- että liikenneturvallisuussäädösten mukainen.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

AKE ehdottaa, että määräaikakatsastus tulisi laajentua koskemaan myös moottoripyöriä, joten on hyvä kysyä miksi. Melupäästöjen vähentämiseen, kuten muihinkin ajoneuvoja koskeviin säädöksiin, Euroopan unioni on luonut niin sanotun E-hyväksyntäjärjestelmän. Näin ollen poliisilla on mahdollisuus tarkistaa moottoripyörässä käytettävien osien laillisuus. Moottoripyöräonnettomuuksia vähentävät toimenpiteet ovat ajoneuvon hallintaan liittyviä. Tähän voidaan vaikuttaa turvaamalla riittävät olosuhteet ajoharjoittelulle. Kuka tämän määräaikaiskatsastuksen sitten haluaa? Ei välttämättä valtio, koska valtion osuus katsastustapahtumasta on varsin pieni.

Selkeästi suurimmat hyötyjät ovat jo nyt lähes monopoliasemassa olevat katsastusyrittäjät, jotka saavat lisää maksajia. Katsastusasemien vapaata kilpailua rahoitetaan jo nyt riittävästi – ei heitä tarvitse joka asiassa tukea. Suomessa on noin 200000 moottoripyörää, ja jos katsastusyritykset saavat tällaisen lain läpi Suomessa, on se Euroopan unionin yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan sallittava koko EU:n alueella. Näin ollen on mahdollista, että kaikki EU:n moottoripyörät kuuluvat määränaikaiskatsastuksen alle. Sitten se rahastaminen vasta alkaakin. Seuraavaksi vuorossa lienevät mopot, mönkijät ja veneet.

Me moottoripyöräilijät tiedämme paremmin itse minkälaisessa kunnossa oma moottoripyörä on kuin joku katsastusmies tarkastellessaan moottoripyörää päällisin puolin kerran vuodessa. Moottoripyörän rakenne ja ominaisuudet ja siten myös viat poikkeavat merkittävästi Suomen vanhasta autokannasta. 20 vuotta vanha moottoripyörä on pääsääntöisesti paremmassa kunnossa kuin kolme vuotta vanha auto. Suurin osa aktiiviharrastajista huoltaa ja ylläpitää kulkuneuvonsa itse jo pelkän oman turvallisuutensa vuoksi. Toinen syy ylläpidolle on ajoneuvon arvo. Suomen ei tule olla edelläkävijä moottoripyöräharrastuksen valvonnassa, sillä suomalaiset moottoripyörät ovat jo nyt monia eurooppalaisia veljiään paremmassa kunnossa. Ihan vain sen takia, jotta huonokuntoisella kulkuneuvolla on korkea hinta – maksamme sen omalla elämällämme.

Me emme tarvitse viranomaista sanomaan meille, että moottoripyörä on hyvässä kunnossa.

Suunnitteilla oleva säädös on vain rahastusta ja politiikkaa turvallisuuden nimissä.