Vastustamme uraanikaivostoimintaa Länsi-Uudellamaalla

Espoo

#1 Uraanikaivos säteilee?

28.07.2007 03:58

Haluaisiko joku kertoa että miten muka uraanikaivos tuottaa radioaktiivista jätettä? Kaivoksesta tulee toki ylimääräistä materiaalia, mutta se säteilee suurinpiirtein yhtä paljon kuin suomalainen peruskallio. Jos pelottaa liikaa voi muuttaa vaikka Gröönlantiin jäätikölle. Pohjavedetkään eivät kärsi jos käytetään sopivaa kaivuumenetelmää. (Ainoa pohjavesiä pilaava kaivuumenetelmä on ns. in-situ leaching, mitä käytetään myös kuparin kaivamisessa.)

Ympäristöhaittoihin en ota kantaa, niihin en ole tutustunut, sensijaan väitettyihin säteilyhaittoihin olen eikä ne mielestäni ole lähellekkään riittävä syy kyseisen luvan kieltämiseen. Suurin uraanikaivoksen tuottama säteilylähde on Radon-222, joka säteilee lähinnä alfa- tai beta-säteilynä, joista ensimmäinen pysähtyy paperiarkkiin, jälkimmäinen ohueeseen metallilevyyn. Oleellisempi tekijä säteilyturvallisuuden kannalta on asunnon välipohjan ilmastointi kuin lähistöllä oleva uraanikaivos.
Mika Katajamäki
Mänttä

#2 Aivan niin

20.09.2007 00:33

Uraanikaivoksen ympäristö haitat ovat aivan samat kuin minkä tahansa muun kaivoksen.