Vastustamme uraanikaivostoimintaa Länsi-Uudellamaalla

Me oheisen kansalaisadressin allekirjoittaneet vastustamme kaavailtua uraanikaivostoimintaa Länsi-Uudellamaalla. Kauppa- ja teollisuusministeriön ranskalaiselle kaivosyhtiölle Cogemalle myöntämä 162 km2 kokoinen varausalue sijoittuu Nummi-Pusulan, Someron, Kiikalan ja Suomusjärven rajamaille.

Jo valtausluvan myöntäminen aiheuttaisi kielteisiä vaikutuksia alueen kunnille: kiinteistöjen vakuusarvot laskevat, lainansaanti vaikeutuu, kiinteistökauppa tyrehtyy. Viimeistään kaivostoiminnan alettua perinteisten elinkeinojen harjoittaminen vaarantuu: maatilat eivät saa tuotteitaan myydyksi, myös matkailu alueella kuihtuu. Kukapa haluaisi muuttaa tai tulla lomalle radioaktiiviseen kuntaan!

Uraanikaivostoiminnasta aiheutuvat terveys- ja ympäristö-haittojen riskit ovat kiistattomat. Tämä käy ilmi tutustuttaessa alan yhtiöiden toimiin ja niiden seurauksiin ympäri maailman. Yhteiset pohjavetemme ja vesistömme ovat vaarassa.

Heikosti työllistävän uraanikaivostoiminnan taloudellinen hyöty menee kansainvälisille yhtiöille, paikallisille asukkaille jäävät toiminnan loputtua vain radioaktiiviset jätteet tuhansien sukupolvien haitaksi.