Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #298

19.03.2013 23:33

Meidän on päästävä täysin eroon ajatuksesta, jonka mukaan ihminen olisi vain kehittynyt eläin, jolla on luonnollinen tarve paritella ja lisääntyä ja joka voi erota tai vaihtaa kumppania, kun mieli tekee. Jumala loi ihmisen – ei eläimiä eikä edes enkeleitä – omaksi kuvakseen ainutlaatuisella tavalla. Vanhan testamentin luomiskertomukseen liittyy vihje Pyhästä Kolminaisuudesta: ”Jumala sanoi (yksikkö): ’Tehkäämme (monikko) ihminen’”.

On yksi Jumala, mutta tämä Jumala ei ole yksinäisyys, vaan perhe: Isä ja Poika, ja heidän välisensä elämää luova Rakkaus, Pyhä Henki. Jumala ei luonut kuvakseen yksinäistä ihmistä, vaan perheen: ”mieheksi ja naiseksi hän heidät loi”. Miehen ja naisen välinen rakkaus on samoin kuin Kolminaisuudessa hedelmällinen ja persoonallinen. Mies ja nainen tulevat yhdeksi lihaksi niin konkreettisesti, että yhdeksän kuukauden kuluttua sille pitää antaa nimi. Kuten Kolminaisuudessa, kahden henkilön rakkaudesta tulee kolmas. ^_^