Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

akateeminen isoäiti

/ #1174 Re:Äly hoi

22.03.2013 12:45

#1022: Tommy B - Re: Äly hoi

Uskonnollisuus on varmaan vähentynyt. Se on uskovien ihmisten mielestä hyvä asia! Uskonnollisuus ei nimittäin kerro vielä mitään siitä, uskooko Jeesukseen henkilökohtaisena Pelastajana. Muulla kun ei ole oikeastaa merkitystä kristinuskossa. Kaikki alkaa ja päättyy siihen.

Uskovan ihmisen näkökulmasta ateisti on kunnioitettavampi tyyppi kuin uskonnollinen. Uskonnollisuus on juuri sitä kristinuskon suurinta vihollista = humanismia. Se ei pelasta ketään, mutta tuudittaa ihmisen ajattelemaan, että sitä ollan aika hyviä, älykkäitä, vaikkapa nöyriäkin. Sitä uskonnollisuutta voidaan tutkia monin tavoin ja se saisikin vähentyä. Raamatussa uskonnolliset olivat fariseuksia. Se oli ainoa ihmisryhmä, josta Jeesuksella ei ollut koskaan mitään hyvää sanottavaa.

Usko lähtee siitä, että ihminen ei kykene mihinkään hyvään ja huutaa avukseen Jeesusta Kristusta, tunnustaa hänelle, että on tehnyt häntä ja ihmisiä vastaan syntiä ja pyytää anteeksi. Sen jälkeen Jeesus on hänen elämänsä Herra.

Jumala on todellisuutemme ulkopuolella. Hän on se Arkhimedeen piste, josta filosofiassa puhutaan. Suljettu systeemi (=kokemamme maailma) ei voi itse määritellä, onko kokemuksen ulkopuolella muuta todellisuutta. Se vaatii uskon hypyn. Jumalan Sanaa voi koetella - Jumala vastaa vilpittömälle etsijälle. Jos on Jumala ja luoja, niin Hän on inhimillisen kokemuksemme ulkopuolella emmekä voi sitä itse saavutta omilla pyrkimyksillämme. Kristinusko Jumala on itse ilmoittanut itsensä ja Hänet voi löytää siten, kuin Hän on asian ilmoittanut.

Mikään tutkimus ei tässä auta. Usko on uskallusta, joka usein syntyy vasta kun inhimilliset tuet  (raha, viisaus, järkeily,terveys) otetaan pois.  Siinä tilanteessa on nöyrryttävä, sitä tarkoitin. Vain Jumalan edessä nöyrtyminen tuo ratkaisun, muu on ihmisen omaa rakennelmaa. Portti on ahdas, sanoo Jeesus.

Sinulla on myös humanistinen ote. Surullista. Luovu ihmisuskosta. Uskalla löytää Jeesus. Olen rukoillut puolestasi. Toivon elämääsi muutenkin hyvää - sitä mitä sielusi kaipaa.