Kielivalinnan puolesta

Pertti Valtonen
Keuruu

/ #137 kirjaimellisesti pakkopullaa

14.11.2007 13:44

Ensin pitäisi vastata kysymykseen, miksi ruotsia pitäisi osata maassa, jossa selvä enemmistö yli 90% puhuu suomea?

Olen itse opiskellut yliopistolla ja olen aina ollut huono kielissä. Olen suorittanut yliopistovaatimuksen mukaisen virkamiesruotsin, mutta voin todeta, etten ruotsia puhu sanaakaan.

Minulle ruotsi oli seitsemänneltä luokalta pakkopullaa. Sen lisäksi että jo yksinomaan englanti tuotti ongelmia. Opiskele siinä sitten kieltä, jollet et keksi mitään järkevää käyttöä ja käytä aikaasi tähän, kun olisin voinut yläasteella panostaa sen ajan tärkeään kansainväliseen kieleen - englantiin. Lukiossa kirjoitin sekä englannista että ruotsista a:n ja pelkäsin koko lukioajan reputtavani kielissä. Yliopistolla virkamiesruotsin olen suorittanut tyydyttävällä taidolla (hylätty - tyydyttävä - hyvä).

En ole ruotsia tarvinnut koko elämänä aikana lainkaan. Sen sijaan olen käyttänyt sen opiskeluun 7 vuotta elämästäni ja sanaakaan en siitä muista. Jag heter Pertti och jag är 27 år gammal. Jag bor i Finland och jag har en syster.

Pakkokäytännöille on tultava loppu. He jotka osaavat kieliä ja haluavat niitä opiskelella, niin saavat lukea vaikka kiinaa sitten. Mutta meille muille, joille kielet on vaikeita, niin pitää taata myös kansalaisoikeus siihen, ettei pakolla tuputeta kieltä, jota ei tarvitse ja johon ei motivaatiota ole sitä opiskella.

On turha vedota siihen, etteikö seiskaluokkalainen tietäisi itsensä parasta. Jos henkilö jossain vaiheessa tulee tarvitsemaan kieltä ja hakeutuu alalle, jota vain pari prosenttia väestöstä puhuu, niin henkilöllä varmasta löytyy motivoituneisuutta opiskella kieli.

Miksi ruotsinkieliset eivät lue suomea siten, että osaavat sitä riittävän hyvin asioidessaan? Aika outoa, että parin prosentin tähden yli 90% muista kansalaisista lukee ruotsia.

Entäs venäjä tai vaikkapa tummaihoisten kielet? Eiköhän heitä ala olemaan yhtä paljon kuin ruotsia puhuvia suomessa? Koskas peruskoulussa aletaan pakkosyöttämään jotain afrikan kieltä, jotta saavat asioida omalla äidinkielellään?

Itse en aio tulevaisuudessakaan puhua ruotsia. Aion myös vakaasti tulevana opettajana vaikuttaa siihen, että pakkoruotsi ajetaan alas. En näe syytä opiskella tarpeetonta kieltä - resurssit tulee käyttää hyödylliseen ja tarjota ruotsinkielen opetusta heille, jotka a) ovat valmiita sen lukemiseen b) halukkaita ja c) kokevat sen mielekkääksi.