Kielivalinnan puolesta

Malin Eriksson
Åbo

/ #138

23.11.2007 20:24

Itse olen kaksikielinen, isäni on suomenruotsalainen ja äitini suomenkielinen, en laske itseäni kuuluvaksi kumpaankaan ryhmään.
Minua harmittaa termi "pakko ruotsi" yhtä pakollista se matikan pänttääminenkin on ja enpä tiedä muista mutta minä en ole tarvinnut mm logaritmeja elämässäni ikinä ja muutenkin inhosin matikkaa.
Samalla voi kysyä mitä pitäisi tehdä "pakko suomelle" joka aiheuttaa vatsanväänteitä ja unettomia öitä ruotsinkielisissä kouluissa?

Ja joku heitti jossain vaiheessa että _kaikki_ suomenruotsalaiset kuvittelevat olevansa ja ovat ns parempia ihmisiä, joopa joo.
Tämä käsite ja sterotypia löytyy historista kuin Ruotsin vallan alla ollessamme ne jotka osasivat niin suomea kuin ruotsia saivat parempi palkkaisia töitä ja näin ollen elivät paremmin. Nykypäivänä tätä luokitusta ei näe.

Yleensäkin ahdasmielinen ajatus on mielestäni todella kurjaa, en usko rasismiin enkä muiden tuomitsimisen ja suomenruotsalaisten stereotypiointi on ihan hanurista, ei se tunnu kivalta kun suomalaisiakaan ulkomailla sterotypisoidaan.

Mutta Suomessa on sananvapaus että tehkää mitä teette mulla on oikeus pitää tätä adressia ahdasmielisenä.