Adressi Koulukiusaamista Vastaan

Adressin tekijä

/ #52 KOULUISSA SATTUNEET JULKISET VÄKIVALTATAPAUKSET 1981-2007

26.11.2007 14:53

2007 MARRASKUU: Jokelan koulussa Tuusulassa 18-vuotias lukiolaispoika ampui useita laukauksia ja tapahtumassa sai surmansa 5 poikaa, yksi tyttö, koulunterveydenhoitaja sekä rehtori. Lisäksi 12 sai vammoja, yksi luodeista ja muut paetessaan. Nuorukainen ampui itseään päähän, ja hän kuoli vammoihinsa sairaalassa saman päivän iltana.

2007 LOKAKUU: 16-vuotias oppilas löi teräaseella toista koululaista keskivartaloon Tampereen Steiner-koulussa. Puukotettu ei loukkaantunut hengenvaarallisesti.

2006 HUHTIKUU: Neljä ylempiluokkalaista sulki seitsemäsluokkalaisen pojan välitunnilla Ivalon yläasteen pihan väestönsuojaan. Pojan kädet sidottiin ja häntä käsiteltiin nöyryyttävästi. Kiusaajat pitivät myös teräaseita esillä, mutta uhria ei vahingoitettu fyysisesti. Mukana olleista nuorista yksi oli 15-vuotias ja loput kolme 14-vuotiaita.

2003 MARRASKUU: Herajärven koulussa Saarijärvellä 12-vuotias poika pahoinpiteli kuukauden aikana välitunneilla koulun kahta 10- ja 8-vuotiasta oppilasta.

2003 TAMMIKUU: 15-vuotias yläasteen oppilas puukotti 13-vuotiasta koulutoveriaan hengenvaarallisesti keuhkoon fileerausveitsellä Porin Lyseossa kesken koulutunnin. Puukotettu selvisi hengissä.

2001 HUHTIKUU: Yhdeksäsluokkalaista poikaa pahoinpideltiin Tikkakosken koululla Jyväskylän maalaiskunnassa. Oppilasta potkaistiin päähän. Pahoinpitelyyn arveltiin liittyvän jengiytymistä ja se johti suositukseen, että pilottitakkien käyttöä vältettäisiin.

2001 HELMIKUU: 13-vuotias koululainen pahoinpiteli kouluavustajaa ja opettajaa Tikan koulussa Jyväskylässä. Sitä ennen hän oli uhannut tappaa kaksi opettajaa ja hakenut kotoaan kaksi puukkoa. Nuhtelusta kiivastunut poika taltutettiin poliisin avulla.

2001 TAMMIKUU: Kahdeksasluokkalainen 15-vuotias poika löi toista samanikäistä poikaa linkkuveitsellä Hollolan Salpakankaan koulun pihalla. Haavoittunut poika vietiin sairaalaan, mutta hän ei joutunut hengenvaaraan.

2000 HELMIKUU: Seitsemäsluokkalainen poika hakkasi ja potki koulutoveriaan Savonmäentiellä Jyväskylän maalaiskunnan Vaajakoskella. Uhri selvisi pahoinpitelystä haavoilla, ruhjeilla ja päänsäryllä.

1999 HUHTIKUU: Eurajoen yläasteen 15-vuotias oppilas puukotti vuotta vanhempaa luokkatoveriaan käsivarteen koulun käytävällä. Puukotettu oli välittömässä hengenvaarassa.

1989 TAMMIKUU: Edellinen koulussa kuolonuhreja vaatinut ampumistapaus sattui Raumanmeren yläasteella Raumalla 25.1.1989. Silloin 14-vuotias oppilas ampui kahta muuta oppilasta. Pojat kuolivat saamiinsa vammoihin myöhemmin sairaalassa. Tappolistalla oli myös kolmas poika, joka ehti heittäytyä lattialle. Neljäs poika yritti taltuttaa ampujan.

1984 JOULUKUU: Yhdeksäsluokkalainen poika puukotti opettajansa kuoliaaksi kesken koetilaisuuden Kuusankosken Naukion yläasteella. Henkirikosta edelsivät opettajan ja oppilaan tulehtuneet välit.

1981 MAALISKUU: 18-vuotias lukiolaispoika pahoinpiteli lapiolla entisen opettajansa Turussa. Puolalanmäen lukion oppilas löi englanninkielen lehtoria useita kertoja päähän koulun pihalta löytämällään betonilapiolla. Opettaja kuoli myöhemmin sairaalassa. Motiivikseen surmaaja kertoi englannin ehdot.

Koonnut: Keskisuomalaisen tietopalvelu

Tämä ylläoleva lista olisi pitkä kuin nälkävuosi jos siihen saataisiin lisättyä kaikki Suomen kouluissa sattuneet väkivalta & kiusaamistapaukset. Olisiko päättäjien vihdoinkin jo aika herätä karuun koulumaailma-todellisuuteen ja tehdä asioille jotain?

Allekirjoittakaa myös Turvallisuutta oppilaitoksiin adressi sivulta: