231k

Vieras

/ #7

07.03.2011 22:30

On erittäin perusteltua, että uusilla ja kasvavilla alueilla joukkoliikenneyhteyksiä parannetaan, kuten esimerkiksi Mäkkylässä, johon on noussut viime aikoina paljon uusia kerrostaloja. Uusien alueiden palveluiden parantaminen ei saisi kuitenkaan johtaa vanhojen alueiden joukkoliikenneyhteyksien heikkenemiseen.

Espoon puolella Sotarovastintiellä on vuosikymmenet kulkenut bussilinja. Erikoista, että tie on juuri nyt yhtäkkiä muuttunut bussiliikenteelle sopimattomaksi. Linjan reitin siirtämisen sijasta olisi mieluummin syytä painostaa Espoon kaupunkia parantamaan kyseistä tietä ja rakentamaan tielle jalkakäytävät. Perustelu tien sopimattomuudesta ontuu pahasti. Ei bussi ole mikään turvallisuusuhka, vaan huono tie on. Tietä pitää parantaa, ei lakkauttaa tieltä bussilinjaa.

Kyllä tariffisysteemi liittyy olennaisena osana tähän asiaan. Esimerkiksi palvelukeskus Kotikalliota ajatellen, ovat lähimmät pysäkit Turuntiellä Espoon puolella, samoin kuin Mäkkylän seisakkeelle pääsee Helsingistä vain seutulipulla. Aikanaan hyvä systeemi, jolla näille rajapysäkeille pääsi myös Helsingin lipulla, lopetettiin yhtäkkiä "selkiyttämiseen" vedoten. Tämä on palvelun heikentämistä ja liittyy olennaisena osana tähän samaan kamppailuun linjan 231K puolesta, eikä ole täysin erillinen asia.

Kulkumatkojen pidentyminen Henrikintien alueella on liikaa monille vanhuksille, heille 500-800 metriä pidentyvä matka lähimmille pysäkeille Turuntiellä/Pitäjänmäentiellä tai Konalantiellä ei ole mikään pikku matka. Totta toki on, että alueella kulkee Jouko-palvelulinja (J37), mutta tämä linja ei kulje lainkaan iltaisin tai viikonloppuisin.

Edelleen, joukkoliikennettä tulee kehittää asukkaiden näkökulmasta. Uusilla alueilla on parannettava yhteyksiä, mutta vanhoja alueita ei saa unohtaa. "Vähäisiä matkustajamääriäkin" saadaan monessa tapauksessa nostettua, kun parannetaan palvelutasoa. Ja parantuva palvelutaso taas tuo lisää matkustajia, joka tuottaa lisää tuloja, joilla palveluita voidaan edelleen parantaa. Syntyy positiivista kehitystä. Toisin kuin palveluita heikennettettäessä: palveluiden vähetessä käyttäjät vähenevät, jolloin palveluita edelleen vähennetään jne. Tähän ei pidä mennä. En ole pyrkinyt tarkastelemaan asiaa vain Pitskun Kulttuurikirkon näkökulmasta, vaan laajemmin. Joukkoliikenteen tulee palvella asukkaiden ehdoilla koko pääkaupunkiseutua, ja linjan 231K reitin säilyttäminen on osa tätä kamppailua.