231k

Jukka
Vieras

/ #20 näkökulmia keskusteluun!

08.03.2011 18:07

Täällä on muutama kirjoittaja ottanut kantaa myös liikennöintisuunnitelman mukaisen uuden reitin puolesta. Mielestäni ne ovat tervetulleita näin yksipuoliseen keskusteluun, jossa lähinnä vaalitaan omaa tai vaikkapa kyläkirkon vierailijoiden etua ilman, että edes yritetään nähdä asiaa laajemmin.

HSL ei varmasti tee muutoksia reitteihin ilman hyviä perusteluita. Itse ymmärrän asian niin, että reittimuutoksen tarkoituksena on ohjata bussiliikenne sille paremmin soveltuvalle reitille jalankulkijoiden ja asukkaiden turvallisuus huomioiden ja samalla parantaa joukkoliikennepalveluita koko alueen, ei vain tietyn suppeamman asuinalueen, näkökulmasta. Eikä HSL ole "viemässä pois" joukkoliikennettä kenenkään ulottuvilta, sillä kävelymatkat uuden reitin tai jonkin toisen bussilinjan pysäkeille ovat edelleen varsin kohtuulliset nykyisen reitin läheisyydessä asuville. Samanlaiset etäisyydethän (esim. 400-700 metriä bussipysäkille) ovat tavallisia muuallakin Espoossa ja Helsingissä pientaloalueilla. Ei kai kyläkirkon toiminta sen takia kärsi, jos kävijät jaloittelevat sen noin 300 metriä, mitä Turuntien pysäkiltä kirkolle on matkaa? Uusi linja on merkittävä parannus Puustellinmäen asukkaille ja ylipäätään tiiviisti asutulle Mäkkylän puistotien alueelle nykytilaan verrattuna. Ja uuden linjan pysäkit ovat lisäksi ihan siinä Puustellinmäen koulun edessä, jolloin oppilaat pääsevät melkein ovelle asti.