Kielivalinnan puolesta

janne ristimäki
oripää

/ #144 Suomenkielisen tulevaisuuden puolesta!

16.12.2007 22:20

Kiitän kaikkia niitä ihmisiä jotka ovat taistelleet suomen kielen ja asiaan liittyvien teemojen puolesta!Olen kokenut sisäistä tuskaa huomatessani että suomenkieliset eivät osaa ilmaista ja julkituoda ristiriitaansa suhteessa ruotsinkieleen.

Koska ruotsinkieli on lakiin kirjattu toisena kielenä ja siitä seuraavien reunaehtojen mukainen, kaikenlainen argumentointi ruotsin kielestä on kohtalaisen hedelmätöntä.

Suomen lakia täytyy muuttaa suhteessa ruotsinkielen asemaan.Omasta mielestäni ruotsinkielen asema täytyy olla puhtaasti valinnainen vieras kieli.Suomen kieli taas puhtaasti ainoa virallinen kieli.

Mielestäni kyse on vain valinnasta!Täytyy tehdä valinta.Kyllä tai ei!

Kaikki kunnia niille ihmisille joilla on tarvetta ruotsinkieltä puolustella.Ei mitään syytä heitä arvostella.Kosiskelen kirjoituksellani sitä osaa suomalaisista jotka ovat valmiita tekemään ratkaisevan päätöksen oman suomalaisen kielen puolesta.Enemmistö suomalaisista omaa valmiudet puhua ainoana valtiollisena kielenä suomea.Tässä piilee vilpitön totuus.

En asiaa niinkään olisi alkanut alkanut työstämään ellei huomioni olisi ollut että suomenkielinen kokee syvää itsetunnonpuutetta suhteessa ruotsinkieleen.Ja on myös muutakin.Syvä epäoikeudenmukaisuus mikä asiaan liittyy on ilmeinen.Niitä asioita mitä pitäisi eritellä on paljon mutta se ei johda hedelmälliseen lopputulokseen.Päättäkäämme Suomalaiset puhua Suomea suomessa.Siihen liittyvä poliittinen ja (legaalinen) lain asettamat vaatimukset täyttävä lakimuutos ruotsinkielen tasavertaisuuden poistamiseksi tulevat tuomaan kansakunnalle uskomattoman positiivisen hengen.Uusi aikakausi alkaa!