Kannabis lailliseksi

/ #405 Kannabispäihtymys on vaarattomampi kuin alkoholipäihtymys

17.12.2007 17:09

Johan Stenroth:

Olen jokseenkin samaa mieltä siitä, että pieni kokeilupiikki todennäköisesti syntyisi, jos kannabis vapautettaisiin. Kokeilijat tosin olisivat aikuisia ihmisiä, toisin kuin nykytilanteessa suurin osa kannabiksen kokeilijoista. Alaikäisten kannabiksen käyttö tuskin nousisi, todennäköisesti alaikäisten kohdalla kannabiksen saatavuus heikkenisi merkittävästi.

Kannabispäihtymyksen rinnastaminen alkoholipäihtymykseen on kuitenkin virheellistä. Kannabis ei aiheuta välinpitämättömyyttä tekojen seurauksista, toisin kuin esimerkiksi alkoholi tai heroiini. Jokainen alkoholipäihtymystä kokeillut tuntee tämän vaikutuksen: Kännissä ei ole niin väliä, miten käy. Kaikki päihteet eivät ole tämän seikan suhteen samanlaisia, kannabiksella on taipumusta jopa lisätä pelkoja tekojen seurauksista.

Toki auton ajaminen pilvessä olisi laitonta, vaikka kannabis laillistettaisiinkin. Silti huomautan, että vaikka tutkimusten mukaan kannabis heikentää ajosuoritusta, se ei lisää onnettomuusriskiä. Pilvessä ajavat tiedostavat heikentyneen suorituskykynsä ja kompensoivat sitä ajamalla hitaammin ja varovaisemmin.

Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten kannabiksen vaikutukset eroavat alkoholin vaikutuksista. Toinen on vaikkapa se, että kannabis ei voimista aggressioita lainkaan, toisin kuin alkoholi.

Ja, kuten Hollannin kokemus osoittaa, mitään merkittävää räjähdystä kannabiksen käyttömäärissä ei (de facto) laillistamisen oloissakaan synny. Kun Hollannin nykyinen dekriminalisointipolitiikka otettiin käyttöön, kannabiksen käyttömäärät kasvoivat jonkin verran parin vuoden ajan, ja sitten alkoivat hiljalleen laskea. Vaikuttaisi siltä, että kannabiksen käyttömääriin vaikuttavat paljon enemmän muut seikat kuin se, onko se laillista vai ei. Hollannissa kannabista käytetään väkilukuun nähden saman verran tai vähemmän kuin Hollannin naapurimaissa.