Kannabis lailliseksi

Pori

/ #411 huume = laiton päihde

24.12.2007 01:08

Nea Torniainen, perustelussasi on paha aukko: Huume tarkoittaa laittomaksi luokiteltua päihdettä, joten jos perustelet kannabiksen laittomuuden sillä että se on huume, niin perustelet toisin sanoen kannabiksen laittomuutta kannabiksen laittomuudella.

Ja mitä tulee tuohon kannabiksen ja amfetamiinin vertaamiseen; kyseessä on aivan eri luokan päihde. Amfetamiini aiheuttaa vahvaa riippuvuutta kuten tupakka, ja on väärällä annostelulla hengenvaarallista, kuten alkoholi. Kannabis menisi siis molemmassa suhteessa huomattavasti alempaan kategoriaan vahvuudeltaan.

Kannabis ei myöskään aiheuta käyttäjässä väkivaltaista käyttäytymistä yhtä usein kuin alkoholi ja amfetamiini.

Nykyinen huumevalistus ei enää erottele kovia ja mietoja huumeita, vaan lähinnä väittää kaikkia koviksi, luoden monia harhakäsityksiä huumeista. Eri huumeiden vaaroja ei osata suhteuttaa toisiinsa. Näin pääsee syntymään myös niinkin vaarallisia harhakäsityksiä kuin Nealla oli edellisessä viestissä, että kannabis ja amfetamiini olisivat missään määrin verrattavissa toisiinsa.
Joka seitsemäs suomalainen on polttanut kannabista, johon syntyvä psyykkinen riippuvuus kehittyy hyvin hitaasti, ja jonka käyttöön ei ikinä liity hengenvaarallisen yliannostuksen riskiä. Jos jokainen heistä luulee amfetamiinin olevan jotenkin kannabiksen tasoista päihdettä, heillä on hyvin matala kynnys kokeilla amfetamiinia, joka aiheuttaa vakavaa riippuvuutta, jonka yliannostus on hengenvaarallinen, ja jonka käytössä toleranssi kasvaa todella nopeasti(Muutaman vuorokauden yhtäjaksoisen käytön jälkeen annokset voivat nousta 10- jopa 100-kertaisiksi).

Näiden faktojen pohjalta, voitko Nea vielä väittää, että kannabiksen laillistamisen jälkeen amfetamiinia pyrittäisiin laillistamaan, puhumattakaan siitä että siinä onnistuttaisiin?