Adressi Koulukiusaamista Vastaan

Ilari Paasonen
Vantaa

/ #56

09.01.2008 20:24

Allekirjoitin, tiedän itse miltä se tuntuu, 4-7 luokalla minua kiusaattiin ja 7 luokalla vasta menin kertomaan opettajalle, ensikerran se loppui mutta joksikin aikaa, menin toisen kerran kertomaan ja siihen se jäikin, nykyään olemme ystäviä. Ihmettelen kuinka minulle kävi niin että saatiin loppumaan kun olen lukenut ja kuullut monista tapauksista missä ei tehdä mitään, semmoisille opettajille ja vaikka rehtorillekkin pitäisi antaa potkut josseivät viitsi edes kiinnostua tai tehdä asialle mitään kuten. ottaa puhutteluun oppilas vanhempiensa kanssa tai puhutella oppilasta ja saada jollain tapaa syy selville. Olen varmaan jokseenkin onnekas mutta, traumoja on jäänyt pahasti, kuitenkin tiedän miltä se tuntuu ja minkälaisia kiusaajat ovat, asia on aika pahastikkin tuttu ja siksi pitäisi nykyään antaa opettajille tai kenelle vain voimatkeinot tai järjestää jokin järjestö tai mikä vain joka kiertelisi kouluissa juttelemassa kiusatuille ja saavan syylliset lopettamaan. Itse olen ajatellut joskus kiertää vanhoissa kouluissani juttelemassa opettajille ja kysellä jos voisin auttaa.

Kertomisessa opettajille ei ole mitään pahaa vaan viisasta vaikka toisin kiusajat tai jotkut väittävät, mutta se jää nykyään vähäksi koska moni pelkää saavansa turpaansa tai kiusaamisen pahentuvan ja moni kärsii siitä pahasti isompana, tai käy kuten minulle, pelko ja kiusaamisvuodet sun muut kääntyvät vihaksi ja aggressioksi, sekä raivoksi. Ennen olin pelokas ja pieni, nyt kun kasvoin, olen aggressiivinen, tarvittaessa väkivaltainen jne. Olen kääntänyt vihani, valitettavasti siihen suuntaan mitä yritetään nykyään paljon saada pois maailmasta. Voisi luulla että olisin iloinen tai saisin mielihyvää jos muut pelkäävät, mutta en saa. Paras ystävänikin pelkää minua koska suutun helposti tietyissä asioissa, siksi hän ei nykyäänkään vaikka sanon useasti asiasta niin voi olla erimieltä asioista, hän on myöntänyt pelkäävänsä minua ja sekös masentaakin.

Aion tehdä kaikkeni, jotta voisin kierrellä kouluissa, puhumassa kiusatuille ja saada kiusaajat kuriin, keinolla millä tahansa, jos opettajat tai vanhemmat eivät voi asialle mitään tai viranomaiset, minä voin. Jonkun on pakko puututtava ja se joka puuttuu olen minä, toivon että muutkin voittaisivat pelkonsa tai saisivat tarpeekseen kuulla kiusaamis juttuja ja alkaisivat toimia.

Lopuksi haluisin lisätä että olen ajatellut ja mielestäni olisi kiusattujen joskus hyvä sopia johonkin paikkaan tapaaminen ja päästä keskustelemaan toistensa kanssa ja kertoa kokemuksia ja oppia niiden kautta ja voittaa jopa pelkonsa