Kannabis lailliseksi

/ #432

18.01.2008 12:35

Eija Sivén:

Toki kannabiksella on riskinsä, eikä sitä kukaan ole kiistämässä. Mutta, kuten olen todennut jo vaikka kuinka moneen kertaan näissä kommenteissa, tämä adressi ei vaadi ihmisiä aloittamaan kannabiksen käyttöä, vaan sitä, että siitä käytöstä (ja omaan käyttöön kasvattamisesta) ei enää rangaistaisi. Rankaiseminen ei hyödytä ketään, eikä nykytiedon valossa edes vähennä käyttöä.

Laillistaminen toisi käytön hieman julkisemmaksi, ja mahdollistaisi näin pikaisen puuttumisen ongelmakäyttöön, erityisesti kaikkein kriittisimmän riskiryhmän, alaikäisten käyttäjien, kohdalla. Lisäksi laillistaminen todennäköisesti heikentäisi alaikäisten mahdollisuuksia saada kannabistuotteita käsiinsä.

Olisi ehkä parempi, jos kukaan ei käyttäisi mitään päihteitä. En mene päätäni panemaan pantiksi sen puolesta, että näin on, mutta en sitä mene suoraan kiistämään. Päihteiden käyttöä ei kuitenkaan voida estää, joten rationaalisinta on minimoida siitä aiheutuvat haitat. Käyttäjien rankaiseminen ja sulkeminen järjestäytyneen yhteiskunnan ulkopuolelle tuo vain lisää haittoja, ei vähennä niitä.

Kannabispolitiikan kohdalla suurimmat ongelmat koskevat sitä, että ihmisille jaetaan täysin virheellistä pelottelutietoa, jolloin suurelle yleisölle jää täysin totuudenvastainen käsitys siitä, miten eri päihteiden käytön riskit vertautuvat toisiinsa.

Oikeastihan tässä nyt ei ole edes kyse niin isosta asiasta kuin miksi tämä julkisuudessa yritetään leimata. Kannabiksella ei ole millään tavoin potentiaalia laajamittaisen kansanterveydellisen ongelman aiheuttamiseen, toisin kuin monilla muilla aineilla. Alkoholi, tupakka, opiaatit, bentsot, amfetamiinijohdannaiset ja jopa kahvi ovat kansanterveyden kannalta nyt ja tulevaisuudessa merkittävämpiä haittatekijöitä kuin kannabis tulee koskaan olemaan, tehtiin laillistamisen suhteen sitten mitä hyvänsä.

Tärkeämpiäkin asioita maailmassa on, kuin kannabiksen laillistaminen. Yksi näitä tärkeämpiä asioita olisi saada taottua ihmisille viimein päähän se, ettei alaikäisille luovuteta alkoholia.