Adressi Koulukiusaamista Vastaan

susanne viinamäki
Adressin tekijä

/ #61 Opetusministeri Sari Sarkomaa edellyttää kouluilta kiusaamiseen ehdotonta nollatoleranssia.

21.01.2008 16:09

(21.1.2008 Iltalehti)

Opetusministeri, kolmen lapsen äiti ja Iltalehden Minä en kiusaa -kampanjan suojelija Sari Sarkomaa (kok) edellyttää kouluilta kiusaamiseen ehdotonta nollatoleranssia.

Lapsen hätää ei saa katsoa läpi sormien eikä missään tilanteessa vähätellä.

- Ajattelen pientä ekaluokkalaista, joka on tullut ennakkoluulottomana kouluun ja miettii, uskaltaako kertoa kiusaamisesta. Kiusattu lapsi ansaitsee sen luottamuksen aikuiseen, että kun hän uskaltaa avata suunta, silloin myös aikuiset toimivat, Sarkomaa vaatii.

Turvallisen koulupäivän takaaminen on viime kädessä rehtorin vastuulla, mutta ministeri painottaa yleisemmin aikuisen läsnäolon ja läheisten ihmissuhteiden merkitystä.

- Lapsille täytyy opettaa, ettei minkään muotoinen toisten kiusaaminen ole hyväksyttyä. Suvaitsevaisuus on tärkeä arvo suomalaisessa yhteiskunnassa; kaikki ovat erilaisia, mutta yhtä arvokkaita.

Ministerin mukaan lainsäädännön tasolla ei ole paljon tehtävissä; pikemminkin tarvitaan konkreettisia, tosielämän konsteja koulujen käyttöön.

Iltalehden tänään starttaavan Minä en kiusaa -kampanjan suojelijaksi Sarkomaa lähti sillä ajatuksella, että ongelman tekeminen näkyväksi on ensimmäinen askel.

- Olen todella mielelläni mukana nostamassa kiusaamisongelmaa päivänvaloon. Jotta onnistumme, on tärkeää, että koulut, oppilaat ja vanhemmat ovat mukana talkoissa.

Voit lukea tämän jutun kokonaan osoitteesta:
http://www.iltalehti.fi/minaenkiusaa/200801217111298_me.shtml