Adressi Suomen jalkaväkimiinojen säilyttämiseksi

Mart Suikanen

/ #19 Jalkaväkimiinat

24.01.2008 01:17

Useimmat ketjun keskustelijoista eivät tunnu tajuavan, että tässä on kyse pelkästään jalkaväkimiinoista. Jalkaväkimiinoja ei kylvetä rajalle noin vaan. Niiden tarkoitus EI ole turvata laajaa aluetta vihollisen etenemiseltä, vaan häiritä vihollisen etenemistä kohtalaisen pienellä alueella sekä hankaloittaa panssarimiinojen raivaamista.

Jälkimmäiseen tarkoitukseen käytetään sakaramiinoja, joille ei kouluteta Puolustusvoimille mitään muuta tarkoitusta. Jokainen miina merkitään tarkoitusta varten suunnitellulle lomakkeelle, jota apuna käyttäen miinat sitten tarpeen loppuessa raivataan.

Alueen suojaamiseen taas käytetään laukaisulangoilla viritettyjä putkimiinoja tilanteissa, joissa sotilasryhmitys haluaa turvata selustansa tai sivustansa vihollishyökkäykseltä. Myös nämä miinat merkitään tarkasti lomakkeeseen (jonka tieto syötetään sähköisessä muodossa "miinaverkkoon", josta koko Suomen miinoitteiden tiedot ovat nopeasti haettavissa). Täten putkimiinat säästävät siis omien sotilaittemme henkiä ja suojaavat muuta toimintaa.

"Jos esim. rajat miinoitetaan, ja omat joukkomme joutuvat syystä tai toisesta hyökkäämään vihollisen maaperälle, olisi miinoitus ongelmallista sillä se pitäisi raivata omien joukkojen tieltä. Omasta mielestäni nykyajan sota on mobiilia, eikä keskity rintamalinjoihin joihin miinoitus lähinnä perustuu. Sitä paitsi omasta mielestäni sodan ei pitäisi aiheuttaa kuolemia vielä sadan vuoden päästäkin."

Mitä tulee Nicholas Heinosen väitteisiin, hänen käsityksensä Suomen miinoittamisesta - ja etenkin jalkaväkimiinoista, mistä tässä on nyt nimenomaan kyse - on hieman väärä. Vaikka miinat ovatkin hyvin kustannustehokkaita (lue: halpoja ja kohtalaisen nopeita kylvää maahan, etenkin panssarimiinat), ei niitä ole mielekästä kaivaa maahan koko rajan pituudelta. Miksi miinoittaa monta tuhatta kilometriä metsäistä rajaa, kun saman etenemisen hidastaminen voi saada aikaan miinoittamalla vain kaikki rajan yli johtavat tiet?

Myös käsitys siitä, että miinojen pääasiallinen tarkoitus on paikata aukot ihmismuurissa (rintamalinja-ajattelu) on vääristynyt. Edelleenkin, miinoilla suojataan toiminnan kannalta tärkeitä kohteita sekä kulkureittejä. Vaikka sota onkin mobiilia, sotilas ei ole liikenteessä tammikuusta elokuuhun, ja liikkuessaankin käyttää lähes aina teitä (sotia ei voiteta kävellen).

Mitä kuolemiin sadan vuoden päästä tulee, siviilikuolemat ovat moninkerroin todennäköisempiä jos edellämainittujen jalkaväkimiinojen sijasta joutuisimme sodan aikana käyttämään korvaavaksi aseeksi ehdotettuja järjestelmiä.

t. Pioneerialiupseerikurssin apukouluttaja II/05