Turun päivystävä eläinlääkäriasema vaihtoon!

Samaa kaikkialla

/ #141 Monenlaisia kokemuksia

12.08.2013 07:51

Meillä on ollut vain hyviä kokemuksia Tuhatjalan päivystyksestä, ja ollaan siellä kyllä rampattu tänä tapaturmaisena kesänä erittäin ahkerasti. Vaikea käsittää näitä monia juttuja, jossa ei olla päästy hoitoon vakavankuuloistenkaan tapausten kanssa :/ Me olemme kyllä päässeet aina hoitoon niin iltaisin, viikonloppuisin kuin pyhinäkin.

Ja niitä virheitä todellakin tehdään ihan kaikilla lääkäriasemilla ihan virka-aikanakin. Omilla koirilla ei onneksi kyynpuremien lisäksi ole ollut mitään kuolemanvakavia juttuja, ja oma epäluulo eläinlääkäreitä kohtaan on pelastanut useammankin kerran koirani turhalta kärsimykseltä. Tuoreimmissa kokemuksissani esim jonkun hehkuttamassa Koira Kissa Klinikassa lääkäri määräsi koiralleni viisinkertaisen annoksen lääkettä. Lääkeputelin pieni koko suhteessa määrättyyn annokseen herätti kuitenkin kummastukseni, ja tarkistin itse annostuksen pakkausselosteesta. Samaisella klinikalla koirani kinnervamma diagnosoitiin väärin ja todettiin, ettei siitä kisakoiraa tule enää koskaan ja leikkauksen jälkeen ainakin 6kk mennään vain remmilenkkejä. Ensin olimme tietysti pitäneet heidän ohjeidensa mukaisesti jalkaa tukisiteessä pariviikkoa aivan turhaan. Vettorissakin olin ko. kinnervamman takia jo käynyt, siellä taas diagnoosi oli "normaali yliliikkuvuus" (juu ei tod ollut normaalia). Onneksi puhuin asiasta agility-kaverilleni, joka kehotti viemään koiran Talviolle Helsinkiin. Peruin kk-klinikan leikkausajan ja Talvio sai operoida kintereen. Koira oli remmilenkkilomalla 2 viikkoa ja täydessä kisakunnossa 3kk päästä.. treenit aloitettiin toki sitäkin aiemmin. Kuinkakohan moni koira viedään tarpeettoman invasiiviseen ortopediseen leikkaukseen, kun ihmiset eivät osaa edes kyseenalaistaa?

Koirilleni tehtyjen sterilaatioiden ym leikkausten jälkeen kk-klinikalla on myös tikkienpoistossa aina onnistuttu jättämään joku ihon sisälle painunut tikki, jonka olen sitten itse löytänyt ja saanut kaivaa ulos siinävaiheessa kun iho sen ympäriltä tulehtuu. Nykyään poistan kaikki tikit itse, mikäli leikkaushaava on muuten siisti, kun näinkään simppelissä tehtävässä ei klinikan työntekijöiden osaamiseen voi luottaa.

Useilla eri klinikoilla on myös käynyt niin, että eläinlääkäriä ei tunnu kiinnostavan kuvaus eläimen oireista tai ainakaan hän ei osaa ottaa niitä diagnoosin teossa huomioon. Kuunteleminen on myös aika heikkoa. Eläinlääkinnässä omistajan kuvaus oireista/voinnista on kuitenkin korvaamattoman tärkeä! Löytyy kokemusta siis siitäkin, miten diagnoosin saa täysin pieleen, kun lääkäri ei kuuntele eläimen omistajaa, ja onneksi lopulta siitäkin miten palaset loksahtavat oikeasti kohdalleen, kun ymmärtää ottaa lukuun kuvauksen oireista ja tilanteista joissa ne ilmenevät. Kaikkea kun ei niillä klinikoiden laitteilla näe, eikä oireet välttämättä ilmene juuri siellä vastaanottohuoneessa. Asiakkaana on raivostuttavaa, että oikeaa diagnoosia etsiessä joutuu kiertämään useita eri lääkäreitä ja rahaa kuluu jokaiseen. Onneksi nykyään jo aika pitkälti tiedän, mille lääkärille kannattaa minkäkinlaisen vaivan kanssa mennä jos haluaa hyvää hoitoa. Ikävää, että nämä on pitänyt kantapään kautta oppia.

Oma mieleni ei olisi yhtään sen levollisempi, vaikka pieneläinpäivystys siirrettäisi jollekin muulle klinikalle. Siellä taatusti tehtäisi virheitä ihan yhtälaillä ja klinikasta riippumatta työntekijöiden määrä päivystysaikoina olisi missä tahansa vähäinen. Päivystyksessä myös aivan luonnollisesti tulee enemmän virhediagnooseja ja vaikka niitä kuolemantapauksiakin, koska useimmat potilaat ovat niitä hätätapauksia ja lääkärin pitää tehdä päätökset nopeasti ja yleensä yksin. Päiväsaikaan isommilla klinikoilla lääkärit konsultoivat toisiaan jatkuvasti, ja onnistuvat SILTI tekemään virhediagnooseja.