Perhepäivähoitajien palkkaus, työn määrä ja vastuu

Harri Aalto, Pirkkala
Vieras

/ #11 Arvostus kohillaan komentti

30.04.2011 21:11

On tietysti perhepäivähoitajien kohdalla väärin , että sopimus ei tunne palkallisia päiviä silloin, kun oma alle 10 vuotias lapsi on sairas.Paikallisesti on monissa kunnissa neuvoteltu kuten meillä täällä Pirkkalassakin, että kolmelta päivältä perhepäivähoitaja saa palkan,kun oma alle 10 vuotias lapsi on sairas.Mutta tämä pitäisi tietenkin olla voimassa myös valtakunnallisessa perhepäivähoitajien sopimuksessakin, tässä yksi asia mikä on muutettava ja saatava kuntoon.
Perhepäivähoitajien työaikalain piirin tulemisessa,on tietysti vaarana, että vuosittainen ylityökatto tulee hoitajilla täyteen , koska työajat ovat monilla 9-10 tuntia/päivä.Vuosittainen ylityökatto on 250 tuntia.Jos ajatellaan esimerkiksi vaikka, että hoitajan työpäivä on aina 10 tuntia/työpäivä eli 10 tunti X 5pv= 50 tuntia/viikko eli ylityötä on 10 tuntia/vko ja ylityökorvaus on 35% eli 35% X 10 tuntia= 13,5 tuntia vapaata tai sitten maksetaan rahana.Edellä olevaan viitaten 10 tuntia ylityötä/viikko eli karkeasti vuodessa 46 työviikkoa(lomat vähennetty) X 10 tuntia = 460 tuntia ylityötä/ vuodessa.Ylityökatto oli siis 250 tuntia ja siihen on saatavissa vielä paikallisesti sopien 80 tuntia lisää eli 250 tuntia + 80 tuntia = 330 tuntia ja edelleen edellä olevaan 460 tuntia - 330 tuntia = 130 tuntia ylitöitä yli lain salliman. Tähän on löydettävä ratkaisu kussakin kunnassa, että perhepäivähoidon tarjonta voi jatkua nykyisenlaisena.Tähän ylityö asiaan voidaan varmasti kyllä löytää toimivia ratkaisutapoja kunnissa paikallisesti neuvotelen eli nyt tarvitaan vain paikallista neuvottelu halukkuutta ,ei muuta.