Adressi Koulukiusaamista Vastaan

susanne viinamäki
Adressin tekijä

/ #62 KIUSAAJAT EROTETTIIN KOULUSTA RUOTSISSA!

06.02.2008 21:00

TÄLLAINEN LAKI PITÄISI SAADA SUOMEN KOULUIHINKIN:

Uusi laki Ruotsissa
Kiusaajat erotettiin
IS 5.2.2008 4:53

Ruotsalaiskoulu tiukensi sääntöjä: Vessavahti, vartija ja turvakameroita.

KOULURAUHA Gustav Adolfin koulu Ruotsin Landskronassa tuli tunnetuksi, kun koulu erotti vuosi sitten 28 häirikköoppilasta. Uuden lain mukaan kiusaaja voidaan siirtää toiseen kouluun jopa vastoin vanhempien tahtoa Ruotsissa. (BJÖRN LINDGREN/SCANPIX)

WC:n hanoista ei tule vettä Gustav Adolfin koulussa Ruotsin Landskronassa. Kouluavustaja Carina Nielsenin huone on ruokalan lisäksi ainoa paikka, jossa oppilaat voivat sammuttaa janonsa.

- Oli liikaa vesisotaa, Nielsen selittää.

Vuosi sitten maahanmuuttajapainotteisen Gustav Adolfin koulun käytävillä oli täysi kaaos. Tammikuun 18. päivänä portaikossa räjähti kaksi siivoojaan ja sijaiseen kohdistettua, jykevää ilotulitetta vuorenhuippuna pitkään jatkuneelle kiusaamiselle ja häiriköinnille.

Työsuojeluvaltuutettu Leif Paulsson veti hätäjarrua ja sulki koulun välittömällä käskyllä. Kaikki 400 oppilasta lähetettiin koteihinsa kesken koulupäivän, ja vanhemmat kutsuttiin illaksi kriisikokoukseen.

Ehto sille, että koulun ovet aukeaisivat uudelleen, kuului: Häiriköiden ja rähinöitsijöiden oli lähdettävä.

28 oppilasta sai lähteä

Gustav Adolfin koulu tuli Ruotsissa kuuluisaksi siitä, että se pani alulle kouluministeri Jan Björklundin lain, joka sallii koulun siirtää ongelmaoppilas toiseen kouluun jopa ilman vanhempien suostumusta.

Malli sopii koulukiusaamisen torjuntaan "viimeisenä rangaistuksena", ja se on koettu oikeudenmukaisemmaksi kuin tavallinen tilanne, jossa koulupäivänsä sietämättömäksi kokenut kiusattu on joutunut lähtemään.

Kun Gustav Adolfin koulu avasi ovensa uudelleen, 28 oppilasta puuttui. Kuusi oli sijoitettu toisiin kouluihin, loput saivat tilapäisesti kotiopetusta.

- Tilanne koulussamme ei ollut lainkaan uniikki, mutta me sentään teimme asialle jotain, Paulsson haastaa Dagens Nyheterin haastattelussa.

Vessavahdit, lukitut ovet

Koulusulun jälkeen voimaan astui uudenlainen nollatoleranssi ja entistä tiukemmat säännöt.

Ei kiroilua, riitoja, tappeluita eikä kiusaamista. Opettaja valvoo jokaista välituntia, ja vessavahti seuraa joka käynnille.

Ulko-ovet on lukittu, ja vartija seisoo ovella passissa.

- Soitamme vanhemmille välittömästi pienimmästäkin sääntörikkomuksesta, rehtori Patrik Helgesson ilmoittaa.

- Meillä on ollut jo ennestään selkeät säännöt, mutta koulu on ollut liian kiltti eikä ole hälyttänyt vanhempia paikalle ajoissa.

Koulussa saa puhua vain ruotsia

Jos jollekin tulisi mieleen töherrellä koulun seiniä, hän jäisi siitä kiinni. Käytäviä, luokkia ja pihaa valvovat turvakamerat. Koulussa on väliaikaisesti kielletty jopa oman äidinkielen puhuminen, jos seurueessa tai lähettyvillä on oppilaita, jotka eivät ymmärrä. Tarkoitus on rehtorin mukaan torjua piilokiusaamista ja pahanpuhumista.

Rehtorin mielestä häiriköiden ja kiusaajien siirtäminen toisiin kouluihin ei ole ongelmien siirtämistä eteenpäin.

- Heidän jenginsä hajotettiin ja jokainen sai aloittaa uudessa koulussa ja uudessa yhteisössä puhtain paperein, Helgesson toteaa Iltalehdelle.

- En tiedä, ovatko muut ruotsalaiskoulut käyttäneet hyväkseen mahdollisuutta siirtää oppilaita. Monesti sekin riittää, kun oppilaat tietävät, että mahdollisuus on olemassa.

Lähteet: TT, Dagens Nyheter

Vinkkejä opettajille

Gustav Adolfin koulun rehtori Patrik Helgesson antoi Iltalehden pyynnöstä muutamia ohjeita suomalaisopettajille kiusaamisen torjuntaan:
* Valitkaa pari järjestyssääntöä, joissa olette erityisen tarkkoja ja joustamattomia.
* Sääntörikkomuksia ei pidä niellä eikä hyväksyä. Ottakaa aina ja heti yhteys vanhempiin.
* Olkaa tiukkoja, kun sen aika on, mutta arjessa positiivinen perusilmapiiri sekä oppilaiden ja opettajien hyvä yhteispeli edistävät kaikkien viihtyvyyttä.
* Me uskomme, että jokainen oppilas on tärkeä ja tulee pärjäämään elämässä.