Autovero

yliverotettu

/ #7 Autoilu on yliverotettu

06.09.2013 13:42

Henkilöauton omistaminen ja käyttö ovat aivan yliverotettuja Suomessa. Henkilöautojen kustannusvastaavuus oli erään selvityksen mukaan n. 200 % ts. aina kun autoilija tekee matkan, niin hän maksaa aiheuttamansa kustannukset (tienpito+onnettomuudet+ympäristöhaitat) kaksinkertaisesti. Tieliikenteen verotus on noin 7 mrd.e vuodessa ja panostukset teihin ja katuihin alle 2 mrd.e. Tieliikenne maksaa valtionvelan kokonaan aina 10 vuoden välein uudestaan ja uudestaan. Autovero ja käyttövoimavero ovat perustuslain omaisuudensuojan vastaisia. Ylisuuresta verotuksesta johtuen ajamme toisten vanhoilla autoilla. Autokantamme on hävettävän vanhaa. Vaihdoin äskettäin 20 v vanhan autoni, en uuteen, vaan 3 v vanhaan. Uusia tienkäyttömaksuja ei pidä suunnitella sillä periaatteella, että kokonaisverotus pidetään ennallaan, vaan verotusta on alennettava niin, että autoilun kustannusvastaavuus laskee tasolle 100%.