Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #22228

10.10.2013 13:16

Mielenkiintoista tietää:

Clemens Aleksandrialainen vaikutti 100- ja 200-lukujen vaihteessa pääasiassa Aleksandrian teologisessa koulussa Egyptissä. Clemens käsitteli Markuksen evankeliumin syntyä teoksessaan Υποτυπωσεις (Hypotyposeis). Teos on suurimmaksi osaksi kadonnut, mutta kyseisistä kohdista on säilynyt referaatteja Eusebiuksen ja Hieronymuksen kirjoituksissa sekä latinan kielelle käännetty katkelma (Kommentteja katolisiin kirjeisiin). Hieronymuksen maininta perustuu ilmeisesti Eusebiuksen referaattiin. Alla on näistä kohdista Tomi Vuolteenahon laatimat suomennokset. Niiden alkukieliset tekstit ovat saatavilla tästä linkistä.

Hieronymuksen Kuuluisia miehiä 8

Markus, Pietarin oppilas ja tulkki, kirjoitti Roomassa veljien pyynnöstä lyhyen evankeliumin sen mukaan kuin mitä hän oli kuullut Pietarin kertovan. Kun Pietari kuuli tästä, hän hyväksyi sen ja omalla auktoriteetillaan julkaisi sen luettavaksi seurakunnissa, niin kuin Clemens kirjoittaa teoksensa Hypotyposeis kuudennessa kirjassa ja samoin Hierapoliksen piispa Papias.