sosiaaliviranomaiset aiheettomista huostaanotoista vastuuseen

Nuotio puu
Adressin tekijä

/ #5 Last. suoj.todellisuus.

01.03.2008 11:10

Lastensuojelun todellisuus Suomessa.

Vastoin "asiantuntijoiden" esittämää väitettä, suurin osa huostaan otetuista lapsista ei tule alkoholi- tai huumeongelmaisista perheistä. Suomessa lastensuojelun piiriin on joutunut paljon perheitä mm.lapsen psykiatrisen tuen tarpeesta tai koulunkäyntiongelmien vuoksi. Perheille tarjotaan huostaanottoa ainoana oikeana keinona auttaa lasta. Jos lapsen vanhemmat ovat toista mieltä, aloittavat sosiaalityöntekijät uhkailun vastentahtoisella huostaanotolla, ja perhe leimataan yhteiskyvyttömäksi ja hankalaksi.

Suomessa käytetään lastensuojelun sijoituksiin varovaisen arvion mukaan 700 miljoonaa euroa vuodessa. Asianmukaisella avohuollon tukitoimilla tällä summalla tuettaisiin monia perheitä ja vältyttäisiin huostaanotoilta. Valitettavan usein sijoituspaikkana on yksityinen yritys, jonka ensisijainen tavoite on voiton maksimointi, ei lasten hyvinvointi. Neuvomme vanhempia olemaan valveutuneita asioidessaan sosiaalityöntekijän kanssa. Te olette edelleen lastenne parhaita asiantuntijoita. Tämä tosiseikka tuntuu hyvin usein unohtuvan sosiaalitoimen virkamiehiltä.