Perhepäivähoitajien palkkaus, työn määrä ja vastuu

Arja - mummu

/ #13 Re: Arvostus kohillaan komentti

30.05.2011 10:59

#11: Harri Aalto, Pirkkala - Arvostus kohillaan komentti

On todella hienoa, että olet lähtenyt ajamaan meidän etua sillä jos näin ei tehdä tämä ammatti kuolee ja se on lapsia ajatellen suuri menetys.

Perhepäivähoitajien määrä on vähentynyt vuodesta 1989 26700, 1999 13800 vuoteen 2008 7500 ja nyt 2011 Turun sanomissa olleen artikkelin mukaan 3-4 eläköityvän hoitajan tilalle saadaan 1-2 uutta.

Varhaiskasvatustyöryhmän muistion mukaan: alle 3 vuotiaat sairastavat huomattavasti vähemmän kuin päiväkodissa ja sama trendi toteutui myös vanhempien lasten ryhmässä. Liisa Kelttikangas - Järvinen/Jari Sinkkonen on puhunut ammatin puolesta. Lasteninfektioista on ilmestynyt myös väitöskirja Tampereen yliopistossa, muistaakseni Lääkärin nimi oli Joki-Erkkilä. Ammatin säilyttämisen puolesta löytyy puelesta puhuvaa materiaalia, mutta silti tuntuu ettei näitä asiantuntijoita kuunnella tai heidän mielipiteistään välitetä. Onko se yhteiskunnallista tyhmyyttä/välinpitämättömyyttä en tiedä. Onhan asiamme ollut kahdessa hallitus-ohjelmassakin ja silti vaikuttaa siltä, että ammatin annetaan hiipua.

Työaikalakiin siirtymisen tiimoilta osissa kuntaa on säikytelty niin hoitajia kuin vanhempia.

Täällä Satakunnassa on Harjavallassa työaikalakiin siirtymistä hoidettu asiallisesti. Siellä osa ylitöistä maksetaan rahana ja osan saa tasoittumisvapaina näin taataan hoitajien palkkataso ja ylityökynnys ei ylity ja siinä mielessä ei lakia rikota. Toimiva varahoito on myös järjestetty, sillä varahoitohan on perhepäivähoidossa ollut aina se koitinkivi, mutta siihenkin on keinot olemassa jos hyvää tahtoa asioiden hoitamiseen löytyy. Lapsista ei saa tulla niitä joita pompotellaan varahoidosta/varavarahoitoon