Ei ydinvoimalaa Simoon

Kemi

/ #15 >:)

02.04.2008 14:44

Propagandan? Ainoita propagandan uhreja täällä ovat sinun kaltaisesi henkilöt. Tehdäänpä muutama asia selväksi nyt kättelyssä: minä en ole ydinvoiman vastustaja.

Mitä tuohon Ruotsi ydinvoimaan tulee niin kannattaisi ehkä paneutua aiheeseen paremmin. 25.7.2006 Forsmarkin 1-reaktorissa tapahtui toimintahäiriö (jota mediassa vähäteltiin melko rajusti), jonka aikana ytimen sulaminen vältettiin miltei hyvän onnen ansiosta. Minä en muuten haluaisi jättää ydinturvallisuutta pelkän onnen varaan. Niin ja Ringhalsin voimalassa oli helmikuussa 2007 ongelmia jäähdytysjärjestelmien kanssa.

Mitä taas tulee suomalaisten ydinvoimaloiden turvallisuuteen... se on myytti siinä kuin Joulupukki ja Jeesus. Jos onnettomuuksia sattuu teollistuneissa länsimaissa niin tulee niitä tapahtumaan täällä koto-Suomessakin. On naurettavaa ajatella että tällaisessa entisessä itä-blokin maassa oltaisiin jollain tavalla parempia kuin muualla maailmassa. Liian monen suomalaisen pää on paisunut aivan liian isoksi, kusesta.

Ja niinkuin Eput laulaa Suomi-ilmiössä:
"Vaikka Harrisburgissa täytyy ikkunat sulkea
voi Suomessa aina huoletta kulkea
Harrisburg on jossain toisella planeetalla
ei sellaista voi sattua
koivun ja tähden alla

Voiko täydellisyyttä olla olemassa missään muodossa?
Totta toki muunmuassa Olkiluodossa
Ei mikään oo niin viisas kuin insinööri
on täydellisiä
joka nippeli ja rööri

Uraani halkeaa
ja tuottaa lamppuun valkeaa
mutta millään muilla mailla
kuin Suomella se ei oo riskiä vailla"

Ydinvoimaloiden turvallisuuten vaikuttaa pääasiassa kuitenkin vain kaksi tekijää; ihminen ja tietokone. Ihminen on "epätäydellinen" ja erehtyväinen olento joka tekee virheen ennemmin tai myöhemmin ja kaikkiin elektronisiin laitteisiin tulee vika jossain vaiheessa. Jos nämä kaksi asiaa sattuvat sitten tapahtumaan vielä yhtä aikaa niin siitä ei hyvää seuraa. Ydinvoimala onnettomuuden tapahtuminen Suomessa, ei ole jos se tapahtuu, vaan koska ja missä laajuudessa. Pull The Wool Over Your Own Eyes and Relax In The Safety Of Your Own Delusions.

Niinkuin tuli edellä mainittua, minä en vastusta ydinvoimaa, mutta turhia ydinvoimaloita kylläkin ja tämä Fennovoiman ydinvoimalahanke on täysin turha. On muuten aika harhaanjohtava nimi tuo Fennovoima kun suurin omistaja on saksalainen E.On ja omistajina on monta ulkomaalaista yritystä.

Sitten on vielä tämä Fennovoiman väite että tuon voimalan pitäisi muka lisätä Suomen energia omavaraisuutta. Pieniä ne on silakat ja silleen. Kun katsoo tuon yhtiön omistajapohjaa niin näkee että noin puolet energian tuotosta on tarkoitettu Euroopan markkinoille. Jos Hunnit kerran kovasti ydinvoimaa haluavat, niin rakentakoot sitten Saksaan. Ei kaiken sen Ruhrin saasteen ja paskan seassa luulisi ydinvoimalan tai parin enää paljoa painavan.

Mutta tuudittakaa vain itsenne valheelliseen turvallisuuden tunteeseen. Minä en, enkä edes yritä perustella ydinvoimaa millään keksityllä turvallisuus myytillä.