Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #26440 Re: Poimintoja kohdasta oppi

28.12.2013 21:28

#25398: - KRISTUS ON LOUKKAUSKIVI JA KOMPASTUKSEN KALLIO

Lähde: Saarisalo Aapeli, Raamatun Sanakirja. Data Universum Oy, Helsinki, sivu 357: OPPI Sekä VT että UT puhuvat opista opetuksen sisältönä, Sananl.4:2; Sananl.5:1 s.; Joh.7:16-17; Joh.14:26. Raamatun oppi on Jumalan oma oppi, Joh.14:24; 1.Tess.2:13. Se käsittää sekä lain että evankeliumin (Gal.3:24, Gal.3:13). Paitsi sanoja oppi ja opetus käyttää Raamattu koko kristillistä oppia merkitsemässä mm. seuraavia sanoja: tieto (Mal.2:7), totuus (Joh.8:31 s.; Gal.5:7), evankeliumi (Room.2:16), usko (uskon sisältö, Juuda 3 ja 20 (Juud.3; Juud.20)). Usein on VT:n opetusta merkitsevä sana toora suomalaisessa Raamatussa käännetty sanalla laki (Ps.19:8 (Kirjoittajan huomautus! Raamattu Kansalle 2012 -käännöksessä käännetty sanalla opetus, tarkistin tämän kohdan)); (Ps.119:92, Ps.119:163, Ps.119:165); oikeampaa olisi kääntää se sanan alkuperäismerkityksellä opetus, joka sisältää nimenomaan myös evankeliumin.

Oikea oppi on yksi ainoa. Niinpä opista puhuessaan Raamattu käyttää sitä merkitseviä sanoja poikkeuksetta yksikössä: yksi oppi (Joh.7:16; Room.16:17), yksi totuus (Joh.8:31 s.; Gal.5:7), yksi evankeliumi (Room.1:1; Room.2:16; Room.16:25) ja yksi usko (Juuda 3 ja 20 (Juud.3; Juud.20)) sekä yksi opetuksen sisältö (Room.6:17). Sen sijaan ihmisoppeja (Mark.7:7; Kol.2:22) ja riivaajien oppeja (1.Tim.4:1) on monia.

Oikea oppi on kerta kaikkiaan annettu, lopullinen (Mal.2:7; Gal.1:6-9; Juuda 3 (Juud.3)) ja täydellinen (Ps.19:8). Se on niin muuttamaton, että apostolin ja taivaan enkelinkin täytyy alistua kuuliaisuuteen sille (Gal.1:6-9). Vieläpä tuomiopäivänäkin se on voimassa, ja sen mukaan tuomitaan ihmisten salaisuudet (Room.2:16). Raamattu siis tuomitsee kaiken opin muuttamisen, lisäämisen tai kehittämisen. (HUOM!)

--Jeesuksen oppi tullaan tuntemaan pysymällä Jeesuksen sanassa (Joh.8:31 s.). Katsantokanta, jonka mukaan ihmisen olisi kylläkin pyrittävä totuuteen, mutta että hän ei voisi sitä koskaan löytää, ei ole sopusoinnussa Jeesuksen sanojen ("te tulette tuntemaan totuuden") kanssa. Lisäksi kristilliselle kirkolle on annettu tehtäväksi opettaa kaikki, mitä Jeesus on käskenyt opetuslastensa pitää, ja tehdä siten Jeesukselle opetuslapsia (Matt.28:20).

--Herran omien tulee myös kyetä arvostelemaan henkiä (1.Joh.4:1). Seurakunnan kaitsijan tulee olla kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet (Tit.1:9). Kaikki tämä edellyttää sitä, että oppi voidaan tuntea.

--Oikea oppi on voimallinen kääntämään pois synneistä (Mal.2:6; Room.6:17) ja tekemään Kristukselle opetuslapsia (Matt.28:20). Tällainen voiton lupaus sillä on puhtaana ja valheeseen sekoittamattomana. P_rkeleen oppi, hänen, joka on ollut valhettelija alusta asti (Joh.8:44), on sen sijaan valhetta (2.Tess.2:8-12) ja täydellinen vastakohta Jeesuksen opille.

--Ihmisiä mielistelevä, henkilöön katsova opetus  johtaa pois Herran tieltä ja "saattaa monia kompastumaan" (Mal.2:8, Mal.2:9). Koska Raamatun oppi on Jumalan oppi, sen vääristäminen on majesteettirikos. Oikea oppi saa Jumalan siunauksen, siitä poikkeava oppi taas kirouksen (Dan.12:3; Mal.2:8, Mal.2:9; Gal.1:8, Gal.1:9). Opista Raamattu ei anna poiketa edes ajatellun rakkauden (Joh.14:23 s.) tai yhteyden (Room.16:17) tähden. "Opin _erkele haluaisi mielellänsä liata ja vääristää. Sen tähden hän ahdistaa meitä niin viekkaasti esittäen tekosyyksi rakkauden ja kirkkojen yhteyden, jota ei saisi loukata."       "Kun p_rkele paljastetaan, hän rupeaa itkemään ja puhumaan rakkaudesta" (Luther)