Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kontiovaara

#25376 Galluprikasta huomenta kaikille!

26.11.2013 01:03

Viimeisimpien mielipidetiedustelujen mukaan
homoavioliitot ovat suositumpia kuin hetero- tai lesboavioliitot.
Ja mikäpä on ollessa.

http://www.edu.lahti.fi/~npenttin/kontiovaara.jpg...

pakkomestari

#25377 AP on homo

26.11.2013 01:42

Joo o, AP taitaa olla homofoobikko, varmaan tulee tauteja sun muuta :O

AP voisi vähän avartaa katsettaan eikä toimia logiikalla "kaikki mitä ei ymmärretä täytyy kieltää".

Vieras

#25378 Re: Re:

26.11.2013 06:12

#25374: - Re:

 

 

Kuinka ihana kristillisen rakkauden läpäisemä mielipide. Varmaan se tulee suoraan Isä Jumalan suusta.

 

 

 

 

 


Vieras

#25379 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kiinnittyminen, ympäristön vaikutus ja synnynnäisyys

26.11.2013 06:17

#25371: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kiinnittyminen, ympäristön vaikutus ja synnynnäisyys

"Mutta eikö ole kysymys aikuisista ihmisistä?   Eihän siinä ole kuin muutosta haluavan yksilön oma tahto. "

Kuvittele, että olet syntynyt yhteisöön, jossa vain homoseksuaalisuus olisi sallittua. Sitten kaikki perheenjäseniä myöten tulisivat sanomaan, että joudut helvettiin, jos et heti lakkaa olemasta hetero - eihän siinä ole kuin muutosta haluavan yksilön tahto... !!

Hei, aikuisten oikeesti!

"En voin päätellä muuta,  kuin että vertauskohtasi on tuolla lest.puolella.  Vai mitä?   Oonko väärässä?   En ole ikinä kohdannut yhtäkään tällaista tapausta."

Tervetuloa todellisuuteen: Painostusta tapahtuu ainakin helluntailaisten, viitoslaisten, patmoslaisten ja vapaakirkkolaisten keskuudessa, joista viimemainittu on suoraan mukana Aslanin häsläyksessä.



Vieras

#25380 Re: Re: Re: Polvirukouskehotus: Ei homoavioliittoja Suomeen

26.11.2013 07:28


Vieras

#25381

26.11.2013 08:25

Päivän Sana

Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.

Joh. 1:12 (KR33/38)
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?mod1=FinPR&ref=Joh.+1%3A12

res.matr.

#25382 Re: Re: "Shaving Cream - nice and clean!". . .

26.11.2013 08:37

#25373: - Re: "Shaving Cream - nice and clean!". . . 

 ...ja "kyllä tukkipoika tunnetaan ..." ,tai ainakin Georg Malmstén aikanaan tunsi ja ihailihan se niitä piirroksissaan Tom of Finlandkin. Todellisuus lienee  kuitenkin ollut lähempänä jotain sellaista,mitä Kalle Päätalo- filmatisoinneissa nähtiin,mutta voihan sitä  toki joku lökäpöksyynkin rakastua...


Vieras

#25383 Re: Re: Re: "Shaving Cream - nice and clean!". . .

26.11.2013 08:46

#25382: res.matr. - Re: Re: "Shaving Cream - nice and clean!". . .

 

Luin nopeasti, että Georg Malmstén ihaili Tom of Finlandin teosten tukkipoikia, mutta sitten muistin, että Jori oli enemmän univormumiehiä - ainakin vanhemmilla päivillään. "Muista aina liikenteessä..."

 

Tässä on kuitenkin pieni purjelaivaromanttinen katsaus: http://www.youtube.com/watch?v=y3dV0G11viE

 

 

Signal

#25384 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Eräänä päivänä

26.11.2013 09:56

#25353: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Eräänä päivänä

Meediot eivät tunnista Pyhää Henkeä, kuten eivät lusteen levittäjät ja kylväjätkään.

Signal

#25385 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rukouskehotus: Ei homoavioliittoja Suomeen

26.11.2013 10:05

#25358: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rukouskehotus: Ei homoavioliittoja Suomeen

Katolinen kirkko piti n.1500 vuotta huolta siitä, että Jumalan sanaa saarnattiin vain latinaksi, ettei tavallinen kansa sitä ymmärtäisi. Niinkauan katoliset papit pystyivät myös opettamaan epäjumalanpalvelusmenojaan, joihin monet uskovat vielä tänäkin päivänä.


Vieras

#25386 Re: Re: Rukouskehotus: Ei homoavioliittoja Suomeen

26.11.2013 10:08


Vieras

#25387 Re: Re: Re:

26.11.2013 10:41

#25378: - Re: Re:

 

Se rakkaus on,  ja se on heitäkin kohtaan,  mutta ei ihmisen ehdoin.  Ei minunkaan pillini mukaan.  Samat kivut on meidän kaikkien läpikuljettava,  sama ilokin on vastassa.


Vieras

#25388 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kiinnittyminen, ympäristön vaikutus ja synnynnäisyys

26.11.2013 10:56

#25379: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kiinnittyminen, ympäristön vaikutus ja synnynnäisyys

 

Niin tietysti silloin kun syntyy "sisälle."     Mun kokemuksen mukaan on kuitenkin omana itsenään sen lisäksi vielä taisteltava läpi Jumalan valtakuntaan asti,  sisälle. Ei seurakuntana vaan yksilönä.
Se on tietysti vähän hankalasti avautuva asia,  paitsi senjälkeen kun se on tapahtunut.  Myös ortodoksisuudessa korostetaan yhteisöä melkein yhtä paljon,  ja yksilö jää taka-alalle.  

Ootko törmännyt tällaiseen jossain päin?  Jos viidesläisyyden piirissä olisi sama,  en voi muuta käsittää,  kuin sen,  ettei se hengellinen elämä ole vielä avautunut oikeassa rikkaudessaan ollenkaan.   Mutta ei voi lähteä kurkusta ketään kuristamaan.  Kasvu vie aikaa.  Kyllä ne Jumalan hoideltavia hommia ne kurinpalautukset,  ei ihmisten.

Tarkoitin tällä yksilön tahdolla vähän muuta asiaa.  Sitä, että ei tätä voi painostusmentaliteetillä hoitaa.  Jos ei omaa tahtoa ole,  joku asia ei ole kohdallaan.  Eihän siihen voi sen enenpää toiset seurakuntalaisetkaan vaikuttaa.  Sehän on silloin toisten tahto. Ja Jumala kysyy kyllä sitä jokaisen omaa tahtoa.

Kuitenkin ihminen on omassa voimassaan aika avuton,  vaikka olisi tahtoakin,  ei ole voimaa irrottauitua.  Siksi tarvitaan ihmistä suurempaa apua. Ja sitä on  olemassa!  Niinkuin päivän sanassakin:   hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi...




Vieras

#25389 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rukouskehotus: Ei homoavioliittoja Suomeen

26.11.2013 11:00

#25385: Signal - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rukouskehotus: Ei homoavioliittoja Suomeen

 

No minuakin kyllä askarruttaa tuo katolisen kirkon koko historia,  kumpaa se on enemmän palvellut siloin aikoinaan?
Luther kuitenkin tuli elämänsä lopulla oikeaan ymmärrykseen virheistään juutalaisia kohtaan,  vaikka laiha lohtu onkin.  Mutta edes silloin.

res.matr.

#25390 Re: Re: Re: Re: "Shaving Cream - nice and clean!". . .

26.11.2013 11:24

#25383: - Re: Re: Re: "Shaving Cream - nice and clean!". . . 

 Oi niitä aikoja,hii ohoi ! Kapteeni oli vielä  jumala laivassaan ja laivojen pienoismallit roikkuivat  rannikkoseurakuntien ja saariston kirkkojen katossa - oikein keskilaivassa!. (kuinkahan moni poika noita purjeita haalatessaan  ja levittäessään mastoissa taittoi lipsahduksen jälkeen  täkille  tipahdettuuaan niskansa... ?) No , komiaa joka tapauksessa oli ja reipasta oli meininki vanhaan malliin  ja tunnelmaa katsojalle piisasi .Kiitti postauksesta!

Signal

#25391 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rukouskehotus: Ei homoavioliittoja Suomeen

26.11.2013 11:39

#25389: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rukouskehotus: Ei homoavioliittoja Suomeen

Ekumanialla yritetään vetää voimakkaasti takaisin katolilaisuuteen. Ev.lutiin on jo ujutettu ristinmerkit, ristisaatot, muistokynttilähäkkyrät ja laululuritukset. Monia raamatunjakeita on käännetty/muutettu uusimmissa suomalaisissakin versioissa jopa vallan päinvastaiseksi, kuin mitä alkuteksissä on, ne ovat erityisesti Israeliin liittyvät kohdat. Nyt ollaan jo tuomassa selkeää epäjumalanpalvelusta, mariakulttia Turun tuomiokirkkoon. Siis Turkuun.

http://yle.fi/uutiset/valtava_seimi_tuo_italialaisen_jouluperinteen_turun_tuomiokirkkoon/6937194

Ajan henki näyttää, että kaikki jotka ovat tekemisissä jollainlailla ekumanian kanssa, etenevät nopeasti pappisurallaan. Paavin tavoite on saada yhdistettyä muut kirkot siihen ekumanian nimessä.

 

Sitten vallan eriasiaan. Miten jokin kirkko voisi olla oikealla tiellä, kun puolustaa ja peittelee pedofiilejä vuosikymmenestä toiseen? Ei siis ole enää kysymys mistään yksittäistapauksta. On täysi mahdottomuus, että sellaisessa "kirkossa" olisi Jumala, sillä temppelissä ei voi olla kahdenlaista tulta. Seurasin pohjois-amerikassa aikaisemmin kymmeniin piispoihin ja satoihin pappeihin kohdistuvia oikeudenkäyntejä, joista Suomen lehdistö ei ole juurikaan kertonut. Erästä piispaa syytettiin jopa kaksi vuotiaan lapsen... Väärinkäytösten viimein päästessä julkisuuteen, yleensä piispojen ja pappien paikkakuntaa vaihdetaan, mutta maalliseen vastuuteen he eivät koskaan joudu. Niinkuin muissakin veljeskuntayhteisöissä, kaikki mukanaolijat tietävät liikaa ja ovat siksi ylimmän johdon suojeluksessa.


Vieras

#25392 Re: Galluprikasta huomenta kaikille!

26.11.2013 12:19

#25376: Kontiovaara - Setan gallupit olkoon omilla sivuillaan. Ei kuulu meille!

Johtuen siitä, kun meiltä heteroilta ei ole ollenkaan mielipidettä kysyttykään! Ilmeisesti seta on ollut mielipiteen kysyjänä.


Vieras

#25393 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kiinnittyminen, ympäristön vaikutus ja synnynnäisyys

26.11.2013 13:16

#25388: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kiinnittyminen, ympäristön vaikutus ja synnynnäisyys

Et siis huomaa, että omassa tekstissäsi koko ajan teet lihaksi sen painostuksen, josta tässä puhun? Oletat muutostarpeen olevan olemassa, vaikka vain Jumala sen muutoksen ihmisessä mielestäsi tuottaa.

"Ei ole voimaa irrottautua..."; miksi pitäisi irrottautua omasta ihmisyydestään? Ei tule mieleenkään, että jospa se seurakunta sinä mukaan lukien olettekin täysin hakoteillä joko uhkaillessanne tai painostaessanne tai toisaalta odottaessanne Jumalan muutostöitä.


Vieras

#25394 Re: Re: Galluprikasta huomenta kaikille!

26.11.2013 13:20

#25392: - Re: Galluprikasta huomenta kaikille!

Onhan se kauheaa, kun ei ole kukaan käynyt Impivaaran pirtissäsi mielipidettäsi kysymässä - ihan muiden ihmisten mielipiteitä ne gallupit siis ovat...

Vaikeaa saada happea, kun naurattaa tuo tietämättömyytesi maailman menosta, tässä tapauksessa gallupien laadinnasta. Vaan toteutuupa taas se viisaus, että mitä vähemmän ymmärrystä, sen suurempi suu.


Vieras

#25395 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rukouskehotus: Ei homoavioliittoja Suomeen

26.11.2013 16:40

#25391: Signal - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Polvirukouskehotus: Ei homoavioliittoja Suomeen  Ekumanialla yritetään vetää voimakkaasti takaisin katolilaisuuteen.

 

Hauska käsite tuo "ekumania". Sehän oli ajankohtainen asia 1990-luvun puolivälissä, kun Ranskan hallitus ajoi tulevan yhteisvaluutan nimeksi kiihkeästi ecu'ä. Katolilaisuuden kanssa yhteisvaluutalla tai sen nimellä ei tosin ole mitään tekemistä, mutta ainahan Signal kirjoittelee mitä sattuu. Tähän on turha yrittää liittää EU-lippun tähtiä ja Marian-palvontaa.

 

 

 

 

 

 

 

 


Vieras

#25396 Re: Re: Re: Galluprikasta huomenta kaikille!

26.11.2013 17:25

#25394: - Re: Re: Galluprikasta huomenta kaikille! 

Tässä sivullisena ei voi muuta kuin lähinnä huvittuneena yrittää vetää happea, kun naurattaa niin tuo kömpelö yritys lanseerata käyttöön "Impivaara"-termi ilmeisesti tarkoittamaan kehä kolmosen ulkopuolella olevaa "tietämättömyyttä maailman menosta", mikäli ei anna itseään sumutettavan homohypetyksellä.


Vieras

#25397 Re: Re: Re: Kiinnittyminen, ympäristön vaikutus ja synnynnäisyys

26.11.2013 17:25

#25255: - Re: Re: Kiinnittyminen, ympäristön vaikutus ja synnynnäisyys

"Homoiksi tulevat ehkä vain ne, jotka elämän olosuhteista siihen jostakin syystä ajautuvat.”

"Niin varmaan tulevat. Mielipide-eromme on kuitenkin tullut selväksi: Minusta tuo orientaatio ohjautuu linjalleen jo ennen syntymää, sinusta syntymän jälkeen."

Aivan näin, ja tämän peruskäsityksemme kautta tahdomme tarkastella asiaa. Katsantokantaamme vaikuttaa luonnollisesti myös ihmisen oma tämänhetkinen tila, eli "puhdas" homo tai hetero ei ollenkaan niin helposti kykene kokemaan muita vaihtoehtoja todennäköiseksi (tai edes välttämättä ajatuksissaankaan asettumaan vastakkaisen kokemusmaailman pariin) kuin sellaiset, joilla on "kyky" biseksuaaliseen kokemukseen.

Ehdottomuus rajoittaa ajattelukykyämme ja myös kykyämme eläytyä omasta kokemuksestamme poikkeaviin ajatusmalleihin. Ajatus ympäristön vaikutuksen voimasta ei siis kovinkaan todennäköisesti avaudu ihmiselle, joka lujasti takertuu synnynnäisyyden käsitykseensä, ja jatkuvasti katsoo asioita tämän "filtterinsä" lävitse.

Siksi katsot "homojen olevan homoja", ja minun "sotkevan tasoja", "vänkäävän kokemusmaailman muuttavan seksuaalista identiteettiä", "en ymmärrä tai tunnusta" ja koet ajatukseni aversion vaikutuksesta (inhon kokemus) ajan tuhlaukseksi tässä yhteydessä, vaikka itse taas näen hyvin paljon vastaavuutta parsakaalin inhossa ja "kohteen ulkoisen sukupuolisuuden" inhossa sekä ilmiönä että psykologisen perustansa kannalta (niin, siinä on korostus enemmän inhon erkaannuttavissa kuin halun lähentävissä ominaisuuksissa - ruoka-aineiden välttämisessäkin on kyse pääasiassa aversiosta eli kielteisestä kokemuksesta).

Tämä keskustelu ei ole ainakaan minun mielestäni mikään arvovalta-taistelu, joten en suinkaan oleta, että kenenkään tarvitsisi "puolustaa" kantaansa kirjoituksiani vastaan, ellei siihen koe todellista kiinnostusta. Haluan herättää ajatuksia, en olla oikeassa. En ole edes väittänyt olevani missään kohtaa oikeassa, vaan kehotan aina ihmisiä ajattelemaan itse. Olen kiitollinen saamastani palautteesta, mutta kenenkään ei siis tarvitse kokea tarvetta tai vastuuta väkisin tai välttämättä jatkuvasti joutuvansa "kumoamaan" kirjoittamaani. Jokainen voi yrittää ymmärtää kirjoittamaini siinä valossa ja viitekehyksessä, jossa sen olen esittänyt, tai sitten jättää sen omaan arvoonsa.

Pitäytymällä kiinni "synnynnäisyyden" ehdottomuudessa (eli tilassa, jossa ympäristöllä ei ole mainittavaa merkitystä lopputuloksen kannalta) kirjoitukseni eivät kuitenkaan voi lukijalle avautua sellaisena kokonaisuutena, joina ne on tarkoitettu.

”….kuten antamassani elokuvaesimerkissä"

"Esimerkkisi on heuristinen, mutta yhtä paljon todenmukainen kuin se, että amerikkalaisissa filmeissä transvestiitit ovat aina homoja."

En tietenkään vetoa elokuvaan asia todistamiseksi, vaan pelkkänä kohdalle sattuneena esimerkkinä kuvatunlaisesta ilmiöstä. Seksuaalisuuden käyttämistä hellyyden ja huomion hankkimisen "maksuvälineenä" - tietoisesti tai tiedostamattaan - ei silti liene mitenkään tavatonta. Monilla ihmisillä nämä tarpeet ovat sen verran sotkeentuneet toisiinsa, etteivät edes "osaa" kokea läheisyyttä ilman seksiä, kuvittelevat läheisyyden aina edellyttävän seksiä tai johtavan siihen. Tämä lienee useimmissa tapauksissa seurausta siitä, ettei ole saanut tilaisuutta varttua ympäristössä, jossa hellyys ja läheisyys on ollut lapsuutta ympäröivää turvallista todellisuutta.

"Tietenkään 2-vuotias ei tiedä olevansa homo, koska aikuisenkaltainen seksuaalinen suuntautuminen syntyy vasta myöhemmin. Jokaiselle yksilölle rakentuvat kuitenkin ainekset seksuaaliselle orientaatiolle paljon varhemmin. Homon tapauksessa tämä kehitys on ohjannut hänet jo lähtökohtaisesti toiselle raiteelle kuin heteron kohdalla. Ja juuri tämä raiteelle ohjautuminen on käsittääkseni tapahtunut hyvin aikaisin ja hyvin peruuttamattomasti."

Tämä kiteyttää kokemuksen synnynnäisyyden merkityksestä, jossa kasvuolosuhteiden ulkoinen vaikutus ei mielestäni saa ansaitsemaansa huomiota. "Tällä kehityksellä" viittaat ilmeisesti juuri prenataalisiin hormonaalisiin ja fysiologisiin ilmiöihin ja niiden seurauksiin, jotka "tekevät" lapsesta homon. Selvästi nämä biologiset tapahtumaketjut aiheuttavat esim. poikasikiöiden feminiinistymistä (ja myös selviä fysiologisia muutoksia), mutta se ei automaattisesti johda yksilön homouteen, vaikka ilmeisesti lisää todennäköisyyttä merkittävästi.

Tämä todennäköisyyden lisääntyminen voi tosin hyvinkin johtua myös siitä, että "tyttömäisempään" poikalapseen oletusarvoisesti suhtaudutaan eri lailla kuin poikalapseen yleensä (viitaten esim. aiemmin mainittuun "tyttömäiseen" kaksoispoikaan, jota todella kannustettiin olemaan "tyttömäinen" ja kokevan identiteettinsä tällä "erikoislaatuisuudellaan").

"Tarkoitin sitä, että teoriasi homouden syntymiselle edellytti voimakasta kiinnittymistä (vain…?) jompaankumpaan vanhempaan. Tämän kuvion pitäisi siis tuottaa pääsääntöisesti homoja ja taidamme molemmat tietää, että näin ei ole."

Käyttämällä sanaa "voimakas" "kiinnittymisen" yhteydessä viestii sitä, ettemme vieläkään ajattele "kiinnittymisen" ilmiötä samalla tavalla tai tarkoita samaa asiaa. "Kiinnittyminen" kieltämättä on "kiintymistä" voimakkaampi ilmiö, mutta "kiinnittyminen" joko on onnistunut tai sitten ei, eli se on joko tai, "on tai "off". Jos se on yksilöllä "off-tilassa" (eli "kiinnittymistä" kehenkään ei ole koskaan syntynyt), yksilö ei edes ole tietoinen tämän tilan olemassaolosta ja todellisesta luonteesta. Se on silloin hänelle asia, jota ei kerta kaikkiaan ole olemassa hänen vuorovaikutussuhteissaan. Hänessä todennäköisesti silti on vireillä "kiinnittymisen" luonnollinen tarve, mutta hän ei osaa sitä itsessään tunnistaa ainakaan sellaisenaan. Veikkaukseni on, että tämä dopamiinin kautta mielihyväkeskukseen vaikuttava tunnekokemus yritetään (yleensä tiedostamattomasti) korvata muilla vastaavaan kokemukseen tähtäävillä toimintatavoilla, kuten esim. riippuvuuksilla ja muilla (sijais)tyydytykseen tähtäävillä toiminnoilla.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yksilö, joka ei ole saanut kokea "kiinnittymisen" kautta perusturvallisuuden ja yhteenkuuluvuuden kokemusta, alitajuisesti etsii sille korvaavaa kokemusta muista välitöntä mielihyvää tuottavista toimintatavoista.

Mutta "kiinnittymättömyydellä" on siis myös vääjäämättömät seurauksensa ja vaikutuksensa yksilön kyvyssä luoda suhdesidoksia ja kenen kanssa näitä sidoksia yrittää luoda.

Mutta ei, homouden syntyminen ei "edellyttänyt voimakasta 'kiinnittymistä' jompaankumpaan vanhempaan". Näin ilmeisesti vain silloin, jos yksilö jostakin syystä samanaikaisesti kokee aversiota vastakkaista sukupuolta kohtaan. Pikemminkin olisi mahdollista, että homouden synnyssä vaikuttaisi voimakkaammin "kiinnittymisen" totaalinen poisjäänti. Tällöin yksilöllä ei ole selvää "kiintymisen" kohdetta, vaan sen sijaan tyydyttämätön tarve tähän, ja hän on psykologisesti "auki" kaikille mahdollisuuksille, jotka tähän "dopamiinikokemukselle" suovat mahdollisuuden (eli jotka soisivat turvan, hellyyden ja hyväksynnän suomaa mielihyvää). Korostan, ettei tämä ole mitenkään erityisesti pelkästään homoudelle tyypillistä, vaan erittäin luonnollinen yleisinhimillinen ilmiö. Ainakin niille, joilla homouden mahdollinen alttius kuitenkin on, tämä asiantila kuitenkin korostaisi mahdollisuutta kehittyä alttiutensa mukaan, eli lisäisi homoksi tulemisen todennäköisyyttä olennaisesti.

Yhtä kaikki on olemassa mahdollisuus sille, että homouden syntyyn voisi vaikuttaa "ennaltaehkäisevästi". Se saattaisi myös mahdollisesti olla helpompaa ja tehokkaampaa kuin mitä jo kehittyneen homouden muuttaminen olisi. Tämä tarkoittaisi sitä, että homouden syntymistiheys olisi suorassa yhteydessä vallitseviin olosuhteisiin.

Tässä valossa on yhteiskunnallisesti merkittävää, tehdäänkö homoudesta "normaalitila" suomalla homoille heteroiden asema, vai puututtaisiinko sen sijaan kaikkien lasten ja kasvatustilanteiden olosuhteisiin, jotta kaikilla perheillä olisi edellytykset hoitaa tärkeä kasvatuksellinen työnsä turvassa ja rauhassa, ja jokaisella syntyvällä lapsella mahdollisuus varttua optimaalisissa olosuhteissa. Tämän pitäisi ilman muuta olla jokaisen syntyvän lapsen perusoikeus. Siihen rinnastettuna homojen yleiset vaatimukset saada elää kuin heterot (avioliitto ja avoin adoptio) ovat silkkaa oman edun tavoittelua, pikemmin kuin tasa-arvopyrkimyksiä. Voisi tasa-arvon nimissä paljon oikeutetummin kysyä, eikö lapsilla pidä olla tasa-arvoista oikeutta itse valita, haluavatko he varttua homo- tai heterovanhempien kasvattamina? Vai eikö lapsien mielipiteistä tarvitse välittää, ovatko he olemassa vain aikuisten tarpeiden ja "tasa-arvon" toteuttamista varten?

"Ihan asia erikseen on se, että uhma- tai murrosikä tai menopaussi aiheuttavat yksilöllisesti hyvin vaihtelevia 'mentaliteetin muutoskausia'”.

Näin olemme oppineet ajattelemaan, mutta on selviä merkkejä siitä, että uhma on suoraa seurausta kokemuksesta, että on jotakin, mitä pitää uhmata, sen sijaan että se olisi joku vääjäämätön kehityskulkuun sijoittuva "aikakausi". Tämä uhma esiintyy luonnollisesti tilanteissa, jossa yksilön tajunta herää ymmärtämään kokemuksensa uhmattavasta ilmiöstä, eli tietoisuuden kehittymisen aikaan tai aikuisuuden kynnyksellä. Siihen vaikuttaa myös hormonaalinen muutos ja sen aiheuttamat epämukavuuden, vieraantumisen tai muut kokemukselliset tilat, kuten teini-iässä ja menopaussin aikana. Pitää kuitenkin olla joku "sisäinen tunne-energinen lataus", jotta uhman tai jonkun hermostuksen kaltaisen tilan reaktio lopulta syntyisi. Siksi kaikki ihmiset eivät koe tällaisia "kausia", tai kokevat ne vain lievinä ja hallittavina.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vain alistetuksi joutumisen kokemusta kokeva lapsi saa uhmareaktioita, ja vain sisäistä mielipahaa kokeva reagoi aggressiivisesti tai muuten epätoivottavasti. Tässä valossa katsottuna kyseessä ei siis ole mitkään "mentaliteetin muutoskaudet", vaan olosuhteiden pohjustamat, voimistamat ja esille nostamat "reaktioherkkyyskaudet".

"Puhdas hetero ei ole lähtökohtaisesti seksuaalisesti kiinnostunut omasta sukupuolestaan. Aversio oman sukupuolen edustajan seksuaalista lähentelyä kohtaan on tämän seurausta."

Tämä "lähtökohtaisuus" on tietenkin vähän sellainen "muna vai kana" -kysymys. Synnynnäistä homoutta kannattavalle aversio syntyy kiinnostuksen puutteesta, mutta olosuhdevaikutusten kautta asian voi kokea pikemminkin niin päin, että "kiinnostuksen puute" syntyy aversiosta.

Merkittävää on kuitenkin havainto, että lapsi pääsääntöisesti kokee aversiota seksuaalista lähestymistä kohtaan, oli lähestyjänä sitten mies tai nainen - ellei lapsi itse koe seksuaalista lähestymistä kaipaamansa hellyyden ja läheisyyden ilmentymänä. Lapsi saattaa epämiellyttävien kokemustensa kautta oppia kokemaan aversiota, paitsi lähentelijäänsä ja/tai hänen sukupuoltaan kohtaan, myös koko seksuaalisuuttaan kohtaan (Kinsey on sentään liittänyt asteikkoonsa "aseksuaalisen" vaihtoehdon, vaikkei ole muita seksuaalisen halun kohdistuksia ole siihen osannut yhdistää). Käsitykseni mukaan aseksuaalisuus muusta kuin psyykkisistä (eli kokemusjohdannaisista) syistä on melko harvinaista, ja selittyy silloin lähinnä häiriintyneellä hormonituotannolla.

Mielestäni on erikoista kokea sukupuolinen suuntautuminen niin ehdottomasti ennalta määrättynä ilmiönä, kun periaatteessa koko seksuaalisen kokemusmaailmamme ja olemuksemme lopullinen muoto ja kaikki muu seksuaalisuuteen (ja suhde- ja vuorovaikutustoimintaamme muutenkin) liittyvä on niin selvästi kokemusperäisistä tunnekokemuksistamme riippuvaista.


Vieras

#25398 KRISTUS ON LOUKKAUSKIVI JA KOMPASTUKSEN KALLIO

26.11.2013 17:35

Jeesus vastasi heille: "...Autuas se, joka ei loukkaannu minuun." Matt.11:6

Lähde: Saarisalo Aapeli, Raamatun Sanakirja. Data Universum Oy, Helsinki, sivu 303: 'LOUKKAUSKIVI Jes.8:14; vrt. Room.9:33; 1.Piet.2:8; vrt. myös Luuk.2:34. Katso Raamatunkohdat!

Loukkauskivi merkitsee sitä, mikä jollekin on häviöksi ja tuhoksi (oikeastaan kivi, joka aiheuttaa kompastumisen). Kristus on loukkauskivi niille, jotka tahtovat käydä omien tekojen (oman vanhurskauden) tietä, Room.9:32 s. Kristus on nimittäin ainoa, joka jakaa vanhurskautta, ja niiden, jotka valitsevat oman vanhurskauden tien, täytyy sen tähden kompastua häneen ja kaatua. Kristuksen risti on loukkauskivi niille, jotka eivät usko.

--Jeesus sanoo: "Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä", Joh.6:63. "Huomatkaamme Jeesuksen sanonnan omalaatuisuus. Hän ei sano puhuneensa hengestä ja elämästä, että hänen sanansa olisivat sanoja hengellisistä asioista ja että hän olisi opettanut kuulijoilleen hengenelämän salaisuuksia, vaan että hänen sanansa itse ovat henki ja elämä." Näihin Jeesuksen sanoihin pahennuttiin, Joh.6:66.

--"Varsinainen loukkauskivi on nyt niin kuin aina Kristus itse, hän, joka on kristinuskon voima ja elämä" (Odeberg). Kristittyjen on varottava, etteivät he kenellekään tule loukkauskiveksi, Room.14:13, Room.14:20 s.; 1.Kor.8:9; Fil.1:10.' Lainaus päättyy.

Oma kommenttini: Muistan eräänkin kerran kun itse vihastuin ja paheksuin kohtikäyviä sanoja. Vanha aatu pyrki sotkemaan, tuttua varmaan myös sinulle. Mielestäni lyhytaikainen vihastuminen on parempi kuin pitempi viha ja katkeruus.

JEESUKSEN SYNTYMÄ JA LAPSUUS: "Mutta Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, lapsen äidille: "Tämä lapsi on pantu kompastumiseksi ja nousemiseksi monelle Israelissa ja merkiksi, jota vastaan puhutaan, jotta monen sydämen ajatukset tulisivat julki. Myös sinun sielusi läpi on miekka käyvä." Luuk.2:34-35

Vieras

#25399

26.11.2013 18:08

Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta, älkää ryhtykö ihmisten orjiksi. (Paavali)

Vieras

#25400 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rukouskehotus: Ei homoavioliittoja Suomeen

26.11.2013 18:15

#25385: Signal - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rukouskehotus: Ei homoavioliittoja Suomeen

Höpöhöpö! Jo äidin maidosta tulee imeä riittävä latinan taito ymmärtämään tiettyyyn kaavaan perustuvaa liturgiaa. Taidat olla heikko oppilas tai harvoin nähty vieras esim. kirkossa, jos et hallitse peruskaavoja.