Kannabis lailliseksi

Turku

/ #529

06.04.2008 09:15

Piti tulla näin aamutuimaan tarkastamaan mitä sitä illan alkoholipöhinöissä on tänne tullut avauduttua, unet kun kännissä tuppaa jäämään lyhyiksi...

No mutta, ainakin ollaan samoilla linjoilla. Jos ne hatsit (tai pullo) on ensimmäisenä herätessä mielessä, silloin ihmisellä on päihdeongelma. Mutta mitenpä ihmisen hoitoon saisi, kun se rankaisemisen uhkakaan ei asiaa auta.

Huvittavaa sinänsä, että vastaavaa passivoitumista olen nähnyt päihteettömällä WoWin pelaajalla. Toivottavasti sinun ystäväsi sentään jaksavat täyttää sossun laput. Muttei addiktio mikään leikin asia ole :P

En ymmärrä, mistä "tuttavapiiriemme" erot sitten johtuvat? Oma verrokkiryhmäni koostuu kaiken ikäisistä (n.25-50v), useammalta koulutustasolta ja erilaisista perheistä kasvaneisiin miehiin ja naisiin. En näe selkeää sosiologista syytä miksi heidän polttelunsa kestää kurissa. Kaikilla on kuitenkin olemassa vähintään ammatillinen tutkinto, josko sillä sitten olisi merkitystä.

Kukaan ei tietääkseni edelleenkään kärsi mielenterveysongelmista, tosin mielialalääkkeitäkin väärinkäyttäneisiin sekakäyttäjiin olen törmännyt muissa piireissä. Reseptit heillä oli omasta takaa. Kannabiksen lisäksi kelpasi kaikki millä saa pään sekaisin. Käsittääkseni heillä on homma karannut käsistä jo yläasteella alkoholin vuoksi.

Jos voidaan puhua kannabiksen haitoista, niin ne ovat ehdottomasti psyykkisiä, tai psykologisia. Oma näkemykseni on, että oli päihde mitä tahansa, kukaan muu ei sitä voi hallita, kuin käyttäjä itse. Pidän edelleenkin kannabista vaarattomampana kuin alkoholia (viron lätkä erikseen), sillä sen oikeinkäytön opetteleminen, vaikka veisikin vuosia, on turvallista. Prosessi ei ole hengenvaarallinen, koska kannabis ei ole toksinen.

Toivottavaa toki olisi, että nämäkin substanssit olisivat valtion kontrollissa, kuten alkoholi, jotta se "turvallisin tapa" löytyisi. Sellaista päihdepolitiikkaa sanotaan haittojen minimoimiseksi, minkä vuoksi minäkin tämän adressin allekirjoitin. Lisäksi Suomen laki kieltää kannabiksen päihde- ja lääketieteellisen tutkinnan, minkä takia tämä asia säilyy ikuisena kiistan aiheena (ja vahingoittaa lääkkeeksi sitä tarvitsevia). Jo pelkästään keskustelussa eteenpäin pääsemiseksi tarvitaan lakimuutosta.

Ja jottei nyt nuorille jäisi väärää kuvaa asiasta, KAIKKI päihteet ovat vahingollisia niin kauan kuin aivonne jatkavat kehittymistä lopulliseen muotoonsa - eli noin 25:n vuoden ikään asti.