Ei ydinvoimalaa Simoon

Kemi

/ #21 Ydinvoima

09.04.2008 13:13

Ihan mielenkiinnosta selailin nää kommentit läpi, ja olin yllättynyt oikeesti että että täällä oli paljon asiallisiakin kommentteja. Yleensä kun näkee tai kuulee ydinvoimaa vastuvien kommenttaja, niin ne ovat täysin vailla mitään perusteluja (näin siis 99% tapauksista). Tottahan tuo tshernobylin onnettomuus vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin ja sitten hollywood ruokkii tätä vielä entisestään. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin asian kommentointi mutu tuntumalta. Tämän takia ydinvoiman lisärakentamisesta ei ikinä voisikaan järjestää kansanäänestystä.

Mitä tulee vaihtoehtosiin puhtaisiin engerialähteisiin, niin tuulivoimallahan voi pyyhkiä persettä. Tottahan se on puhdasta, mutta harva muistaa ottaa huomioon taloudellisen puolen. Energian hinta on muutenkin korkealla ja ihmiset puhuvat tuulivoiman rakentamisesta..? En nyt tiedä tarkkoja faktoja mikä on hinta-ero energiantuotannossa ydinvoiman ja tuulivoiman välillä, mutta jos joku tietää niin voisi pistää tännekkin. Motivaatio tuulivoiman rakentamiseen tulee minun mielestä energiantuotantoyhtiöiden brandin "korjaamisesta", eli ostetaan vihreitä arvoja.

Itse puollan ydinvoiman rakentamista Simoon, koska esim. Torniostahan löytyy suomen suurin yksittäinen sähkökuluttaja, eli Outokummun terästehdas. Minkä verran tarvittasiin tuulivoimaloita, jotta saataisiin uunit starttaamaan? Siis tarkoitan nyt tehoa, en energiamäärää.