Tahdonvastaiset huostaanotot ja lainvastaisesti huostaanotot

keijo honkala
ylihärmä

/ #2 Kommentit ovat aina paikallaan...

18.04.2008 09:06

Sinä vaan et, joko tiedä asiasta, sinulla tai lähipiirissä ei ole ketään, joka on joutunut "lainvastaisen, hätiköidyn, mielivaltaisen" sosiaalityöntekijän kohteeksi. Lukuunottamatta, "mieleltään" sairaita lastenpsykolokeja...jotka lapsia painostamalla, opettamalla "seksileikit", saavat haluamansa lapsesta, vaikka näin ei todellisuudessa ole ja tätä kautta "hajottavat" perheet valheelisin perustein. Nämä esimerkit koskevat siis vain tiettyjen kuntien, palkkalistoilla olevia lastensuojelutyöntekijöitä. Kyllä suomessa varmasti osataan, asiat oikeinkin hoitaa, jos asiaa hoitaa "pätevä" henkilö.

Hätiköityjä huostaaottoja tapahtuu siis, aivan liikaa. Käy lukemassa esimerkkejä "oikeasta" elämästä, esim. suomi24 keskustelupalstoilta > biovanhemmat tai vanhemmat.com > sosiaalityöntekijöistä. En usko että ihmiset aiheetta, toisi asioitaan esille jos ei kokisi vääryyttä sosiaalityöntekijöitä kohtaan, jotka aivan selkeästi rikkovat, lastensuojelulakia.

Olet jostain näköjään tietoinen ja samaamieltä, eli siitä että Suomen laki sanoo että lapsen etu on etusijalla. Voi kun se käytännössä näin vaan olisi.

Monella perheellä jossa huostaaotto ja lapsen sijaishuolto on tehty, niin tätä huostaaotto/sijaishuoltoa on jatkettu vuosi tolkulla (esim. minun 6 v.), vaikka tilanne on "normalisoitunut" vuosia sitten. Perheiden hajoittaminen, on aika pitkälle "helpon" huostaanton tae. Siinä lapsi ja lapsen toiveet sekä kuuleminen unohdetaan loppujen lopuksi kokonaan, koska huostaaoton jälkeen näillä, huostaanoton tehneillä sosiaalityöntekijöillä ei enää löydy aikaa, asian hoitamiseen, normaaliksi lapsen toiveita vastaavaksi, joissa lapsi on omien vanhempien tai vanhemman luona, omassa kodissa. Siitä sanoo lakikin, erittäin selkeästi.

Lapsen mahdollinen "käytös" ei poistu, jos lapsi kokee sijoituspaikassaan,kovaa kuria, väkivaltaa ja turvattomuuden tunnetta. Tämäkin on sellainen asia johon moni sosiaalityöntekjä, ei puutu, koska pelkää epäonnitumistaan tai on muuten välinpitämätön. Lapsen tukitoimia tulisi käyttää, enemmän siihen kun lapsi asuu vielä kotona, toki tämäkin on tapaus kohtainen, mutta kaikkea siis tapahtuu sosiaalityöntekijöiden työskentelytavoissa "hyvää" että myös "pahaa", eikä näin ollen voi siitä kaikkia tuomita. Joka tapauksessa lapsen sijoittaminen, laitos- tai sijaisperheeseen ei aina ole paras mahdollinen vahtoehto, lapsen etua ja terveyttä ajatellen.

Meillä vanhemmilla on "vastuu" siitä, että lastemme turvallinen ja oikeudenmukainen elämä on "kuultu" ja sosiaalityöntekijät noudattavat siitä annettua lastensuojelulakia, tästä syystä tämä adressi on täysin perusteltu.