Kannabis lailliseksi

Turku

/ #600

04.05.2008 22:56

"Lait ja rangaistukset ehkäisevät päihteiden kokeilemista ja aloittamista."

Tästä ei ole mitään todisteita. Itse asiassa tutkimustieto puhuisi nimenomaisesti tällaista näkökantaa vastaan. Hollannissa kannabiksen käyttö ei ole merkittävästi lisääntynyt nykyiseen politiikkaan siirtymisen jälkeen, ja Hollannissa kannabista käytetään saman verran tai vähemmän kuin Hollannin naapurimaissa. USA:ssa osavaltioissa, joissa kannabispolitiikkaa on lievennetty, käyttömäärien kehitys ei ole poikennut niistä osavaltioista, joissa politiikkaa on kiristetty.

Hoidon ja kuntoutuksen saavutukset eivät tule tehdyksi tyhjäksi jos kieltolaista luovutaan. Päin vastoin, edellytykset jatkaa työtä yhä tehokkaammin paranevat, koska käytön ei tarvitse enää tapahtua piilossa viranomaisilta.

Juuri nuo vertailut USA:n osavaltioiden käyttömäärien kehityksen välillä tarjoavat kaikkein vastaansanomattominta tietoa siitä, että kieltolaki ei toimi. Päihteiden käyttömääriin vaikuttavat aivan muut seikat kuin se, onko käyttö ja hallussapito rangaistavaa vai ei. Laki ei ohjaa moraalia. Niissä piireissä, joissa kannabiksen käyttöä ei pidetä kuolemansyntinä, sitä ei sellaisena pidetä vaikka laki sen kieltäisikin, ja toisaalta päin vastoin.

Vieläkin kaivataan siis näyttöä kieltolain positiivisista saavutuksista. Ymmärrän rajoitukset, verotuksen yms. taloudelliset insentiivit jne., sillä niiden osalta on TODELLISTA näyttöä siitä, että ne vaikuttavat käyttömääriin riskiryhmissä, ainakin alkoholin kohdalla. Kieltolaki ei alkoholinkaan kohdalla vähentänyt käyttöä, sen sijaan se loi maaperän täysin vastuuttomalle suhtautumiselle alkoholiin ja sen haittoihin.