Adressi Koulukiusaamista Vastaan

Jouni Koskinen
Turku

/ #68 kokenut sen

28.05.2008 18:46

Ohjeita kiusatuille/kiusattujen vanhemmille:

1. Kannattaa kitkeä kiusaaminen heti pois kun se alkaa, kohdallani se alkoi tarhassa, ja päättyi kuudennella luokalla. Kiusaamisen takia mieleeni on juolahdellut PALJON itsetuhoisia ajatuksia, miten pääsisin pois siitä helvetistä joka minua silloin poltti. Mitä aikaisemmin se alkaa, sitä syvemmät ovat haavat, jotka se jättää. Ja jopa ensimmäisellä luokalla KIUSAAMISEEN PITÄÄ SUHTAUTUA TODELLA TOSISSAAN, JOS VÄLITTÄÄ OMASTA TAI LAPSENSA TULEVAISUUDESTA. JA JOS REHTORIN MIELESTÄ KIUSAAMINEN EI OLE VAKAVAA, HAISTATATTE REHTORILLE PASKAT JA VAIHDATTE KOULUA. Itselleni on näin käynyt; kukaan opettajista ei välittänyt tippaakaan ja näin se sitten jatkui kuutisen vuotta. Omalla kannallani en voinut vaihtaa koulua, koska en ollut tarpeeksi vanha ymmärtämään "aikuisten maailmaa".

2. Kun kiusaamisesta on selvitty, on tärkeää pitää huoli ettei lapsi ala kiusata muita oppilaita. Yllätys yllätys näin on käynyt minulle, mutta se kesti vain muutamia viikkoja, ja ymmärsin pyytää anteeksi ja käsittää, kuinka typerä olin.


turkulainen, 14 v., pian itsemurhan pauloissa